Световното морячество товари зърно по български алгоритъм

Снимка: Пристанище Варна
Снимка: Пристанище Варна

Безспорен международен научен успех постигна българският капитан Петър Сайденов.

Негов труд, озаглавен „Grain stability – the missing link“, е публикуван в престижното издание на Кралския институт на морските инженери (RINA).

Юнският брой на RINA е изцяло посветен на бълкерния флот.

В същото време безспорният международен експерт д-р Браян Барас от Ливърпулския университет потвърждава леснотата на подхода при овладяване устойчивостта на кораба при товарене на зърно. Барас дори ще включи българския алгоритъм на к.д.п. Сайденов в своето 8-мо издание, посветено на устойчивостта на кораба, добавяйки нагледен пример.

Самият алгоритъм е основа на старото и вече популярно издание – Методика за товарене на бълкер тип Козница за изпит пред Морска администрация.

„За съжаление, тази методика не можа да получи статут на официална в проверовъчните процедури на Морска администрация за сертифициране на капитани, поради нежеланието на членовете на изпитни комисии, въпреки че с години подготовката на курсисти в Български морски квалификационен център бе доказала елегантността, точността и бързината на метода“, обяснява капитанът.

В същността си алгоритъмът дава на капитаните на бълкери еднозначен отговор едновременно на два въпроса при превоз на зърнен товар – първо, устойчив ли е кораба (изпълнява ли изискванията на International Grain Code Reg 7 за устойчивост) и ако не е – с колко трябва да се повиши устойчивостта и какво количество баласт да се приеме.

„Итерационните гадаения и методите проба-грешка са напълно елиминирани от алгоритъма“, подчертава капитанът.

Безспорен успех за българската разработка е и несъмненото повишаване сигурността на корабоплаването, като се оптимизира и автоматизира много важния процес на оценка, както и евентуално последващото подобряване на устойчивостта на корабите, товарещи зърно.

„Благодаря и на всички курсисти от БМКЦ, които през годините допринесоха за разработването и проверката на алгоритъма, като не мога да скрия огорчението си, че многогодишни доайени в бранша останаха глухи и слепи за тази иновационна методика. Радостното в случая е, че нещата бавно, сигурно и много категорично си идват по местата, което е несъмнен успех за всички преподаватели, отдадени на морския бранш“, каза още капитанът.

Кликнете тук, за да изтеглите статията от изданието на RINA 

Последни новини

Последни новини

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент