Руските ветроходни кораби

Някои от руските ветроходни кораби, които са в експлоатация днес, са толкова стари, че са служили не само по времето на нацистка Германия, но и на Ваймарската република, пише Russia Beyond.

„Седов“

Един от най-старите руски ветроходни кораби – „Седов“ – все още е в експлоатация. Спуснат на вода през 1921 г., под името „Магдалена Винен II“, и известен като Kommodore Johnsen в нацистка Германия. През 1945 г. корабът е предаден на Съветския съюз като военна репарация и е преименуван на „Седов“ на името на руския полярен изследовател Георгий Седов.

Един от най-големите ветроходни кораби днес – „Седов“ служи като учебен кораб и участва в океанографските изследвания на Атлантическия океан.

Когато през 1983 г. посещава немското пристанище Бремерхафен, той е посетен от членове на първия си екипаж от времето, когато принадлежи на Германия. Сред гостите е и един от първите собственици на кораба.

„Крузенщерн“

Баркът „Крузенщерн“ има сходна съдба с тази на „Седов“. Спуснат е на вода във Ваймарската република през 1926 г. под името Padua, а след ВСВ е предаден като военна репарация. Корабът е преименуван на известния руски адмирал и изследовател Иван Крузенщерн.

Независимо от възрастта си, учебният кораб е постоянен участник в международните регати. Също така плава извършва околосветски плавания – през 1995-1996 и през 2005-2006 година.

„Мир“

Със достигната скорост от 19,4 възела „Мир“ е един от най-бързо действащи стари ветроходни кораби днес. С подобни характеристики участието му във всички големи състезания не се подлага под въпрос. През 1992 г. например участва в Голямата регата „Колумб“, посветена на 500-годишнината от откриването на Америка. „Мир“ е победител в надпреварата, а екипажът му е лично награден от Хуан Карлос I Испански.

„Надежда“

Има два ветроходни кораба с името „Надежда“, които плават из моретата под руско знаме днес. Един от тях е учебен шлюп и е построен през 1912 година. Преди да стане съветска собственост, корабът преминава през много промени на имената и пристанища – от Холандия, до Германия. За кратък период принадлежи на известния герой от ПСВ Феликс вон Лукнер, познат като „Морския дявол“. Той е германски военноморски офицер, който успешно преследва вражески търговски конвои на един от последните бойни ветроходни кораби в света Seeadler.

„Надежда“

„Надежда“, за разлика от едноименния шлюп, не е толкова стара. Построена е през 1991 г. в Полша и се използва активно като тренировъчен кораб. Освен това Надежда участва в научни експедиции и различни международни регати. Кръстена е на легендарния шлюп, който прави първото руско околосветско пътешествие в началото на XIX век.

„Палада“

Този руски тренировъчен и научен кораб е кръстен на фрегатата „Палада“, която през 1852-1855 г. прави историческо пътуване от Кронщад през Атлантическия, Индийския и Тихия океан, за да отведе руски дипломати в Япония.

„Щандарт“

Построен през 1999 г., „Щандарт“ е реплика на първия кораб на руския Балтийски флот, спуснат на вода през 1703 г., за да пази новооснования Санкт Петербург. Управляван е от екипаж от обучени доброволци по „Проект Щандарт„. Проектът също така приветства и гости, които да вземат участие в плаванията му.

error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg