На днешния ден преди 139 години е създаден Военният флот на България

На 12 август 1879г. в град Русе на река Дунав се създава военният флот на България.

В края на XIX век се създава флот и на Черно море. На 12 ноември 1897г. Флотилията и Морската част се разделят на Дунавска флотилия с щаб в Русе и Морска част (Черноморски флот) с щаб във Варна. От създаването си българският военен флот участва в двете световни и още три регионални войни. Най-голяма морска победа е торпилирането на турския крайцер “Хамидие” от торпедоносеца “Дръзки” през Балканската война (21 ноември 1912г.).

На 1 януари 1915г. в Егейско море се сформира българският Беломорски флот. На 25 май 1916г. в състава на флота е зачислена първата подводница № 18, закупена от Германия, и България се нарежда сред шестнадесетте страни от света, които имат подводни сили.

Рожден ден на морската авиация е 1 май 1917г., когато е създадена Българската водохвърчилна станция от 4 германски водосамолета.

През Първата световна война военният флот прочиства минни заграждения, извършва разузнаване и подпомага приморската армия. През Втората световна война флотът охранява крайбрежието, конвоира транспорти между Босфора, българските пристанища и Кюстенджа, осъществява минни постановки. В последния период и след края на войната (1944 – 1948г.) военният флот участва в борбата с минната опасност в Черно море и на река Дунав. На реката миночистачите прочистват 34670 километра и взривяват над 30 мини, а в морето са обезвредени повече от 1300 морски заградни мини.

След войната Военноморските сили достигат своя количествен апогей благодарение на получаваните предимно от бившия Съветски съюз (по-рядко от Полша и екс-ГДР) кораби и техника. За половин век във флота служат 2 ескадрени миноносеца, 2 проекта стражеви кораби, 3 проекта подводници, 8 проекта преследвачи на подводници, 2 проекта противоподводни вертолети, различни противоминни кораби и брегови ракетно-артилерийски комплекси. Развиват се ударните сили – торпедни и ракетни катери и корвети (общо 5 проекта), както и десантните сили.

След началото на демократичните промени (1989г.) ВМС структурно се променят в съответствие със съвременните стандарти и необходимостта от интегриране с европейските и евроатлантическите структури за сигурност. Изведени са от употреба остарелите кораби, извършени са съкращения на личен състав, оптимизира се бойната подготовка, разширяват се връзките с обществеността и медиите, развиват се международните контакти. Разработена е национална военна корабостроителна програма. Като кадрови военнослужещи на всички длъжности, с изключение на подводниците, се назначават и жени. Службата на кадровите военнослужещи се осъществява на договорна основа, като от 2007 г. ВМС са напълно професионализирани.

През 2005 г. е приета на въоръжение първата, а през 2009 г. още две фрегати проект “Е – 71”. Най-новият кораб в състава на Военноморските сили е минния ловец „Цибър”, закупен от Кралство Белгия през 2009г.

През месец септември 2006 година фрегата „Дръзки“ участва в операцията на НАТО в Средиземно море ACTIVE ENDEAVOUR, след което се включва в операцията на Временните сили на Обединените нации в Ливан UNIFIL. Това е първата мисия в най- новата история за Военноморските сили на Република България. През месец май 2011 г. фрегата „Дръзки” участва в операцията на НАТО „Обединен защитник” край бреговете на Либия.

Кораби от Военноморските сили участват активно в учения от типа “Бриз” и COOPERATIVE PARTNER, в мисиите ACTIVE ENDEAVOUR, в оперативна група за военноморско сътрудничество Черно море BLACKSEAFOR, в учения с ВМС на страните партньори. В последните години приоритет е взаимодействието с държавни и неправителствени организации при бедствия и аварийни ситуации, извършване, проучване и разкриване на подводни обекти, борбата с контрабандата и съдействие на граничните органи.

Празник на ВМС е вторият неделен ден на месец август, който се явява последен ден от традиционната Национална седмица на морето.

Последни новини

Последни новини

Търсят помощ от петима министри за пътя до пристанищен терминал Варна – Запад

Пореден опит прави кметът на Девня Свилен Шитов за решаване на проблема с пътя до най-големия български пристанищен терминал Варна - Запад. За 13-и път градоначалникът търси

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент