Разливът край Созопол – видео и сателитни снимки

Машинното отделение на кораб МОПАНГ, снимка: Михаил Заимов, 2013 г.

Съвместно ще работят единствените у нас две компании, разполагащи със специализирано оборудване, за прехвърляне на горивото от потъналия през 1921 г. кораб МОПАНГ, научи Maritime.bg. Става дума за две фирми, базирани във Варна и София.

Вероятно още утре, ако хидрометеорологичната обстановка позволява, ще бъдат извършени и първите огледи на останките на кораба, преди същинската операция.

Българският кораб за борба с разливи GALAXY ECO ще бъде включен в операцията при прехвърляне на горивото, ако има необходимост. По всяка вероятност за момента корабът няма да бъде изпратен в Созополския залив, научи още Maritime.bg.

Днес лично транспортният министър Ивайло Московски, заедно с изпълнителния директор на Морска администрация к.д.п. Живко Петров извършиха оглед във водите на Созополския залив. Стана ясно, че в района на останките на МОПАНГ е поставено и второ 500-метрово боново заграждение.

Междувременно днес от българското национално доброволческо сдружение за морско търсене и спасяване „БУЛСАР“ заявиха за пореден път, че е необходимо възстановяването на морската аварийно спасителна дейност. Десетки са инцидентите с разливи на гориво от кораби по българското крайбрежие за последните 30 години, коментират от сдружението. За период от 4 години след 2000 г. пет са били подобните инциденти в Бургаския залив, а за българското крайбрежие са общо около 40, сочат още доброволците.

Разливи в Черно море, източник: Булсар


Maritime.bg получи видео запис и сателитни изображения на разлива, заснети на 12 август и показващи разпространението му.

Видео (Михаил Заимов):

Сателитни изображения (Атанас Русев):

Някои от инцидентите с разлив на гориво в наши води, според данните на „Булсар“
През октомври 1982 г. е предотвратен инцидент с с бедстващ румънски супер танкер УНИРЯ, на борда на които имало 4 000 t газол, 450 t мазут и неголеми количества масла. През 2010 г. е допуснат разлив след сблъскването на корабите „Карам 1“ и „Александро ДП“, две години по-рано е допуснат разлив от кораб „Толстой“, който потъва срещу нос Емине. В по-близко минало потъва кораб „Елланд“. Типичен случай за много сериозна опасност от пречупване на кораба е аварията на кораб „Елга 1“.

 

Машинното отделение на кораб МОПАНГ, снимка: Михаил Заимов, 2013 г.

 МОПАНГ е построен в корабостроителница в Ню Джърси, като част от програмата за градеж на 150 еднотипни кораби. Съдът има водоизместимост 3545 т, разполагал е с двигател с 1500 к.с. По данни на водолазни центрове, корабът лежи на дълбочина между 24-32 метра, издигайки се до 10 метра над дъното. Съдът е потънал след контакт с морска мина, а основните повреди от взрива са в носовата му част. Ясно различими са надстройките, части от комина и палубата. Свободен е достъпът до трюмовете и част от каютите. Част от товара – купчина обувки, сандъци с резервни части и др. са видими в трюмовете. На място е винта с диаметър около три метра и кърмовата лебедка. По протежение на корпуса се плъзга котвената верига, потъваща в наносите по дъното.

Последни новини

Последни новини

Пътят до пристанище „Варна-Запад“ е опасен, институциите не реагират

650 хиляди тежкотоварни автомобили и 8 300 автобуса преминават, на година, по разбития път за пристанищен терминал „Варна-Запад“. Това съобщи за Радио Варна Пенка Илиева, която е

Успешно автономно плаване на контейнеровоз, застанал в пристанище с помощта на дрон

Успешно завършиха първите в света изпитания на автономна система за навигация, използвана на борда на контейнеровоз, извършил преход между две пристанища. Това съобщиха пред

164 години от рождението на Симеон Ванков – първият българин командир на военния ни флот

Днес се навършват 164 години от рождението на Симеон Ванков – първият българин командир на военния ни флот, оръжеен инженер и учен, организатор на артилерийското производство

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент