Търсачи на желязо нападнаха останките на потънали преди години кораби в Дунав. Заради ниското ниво на реката над повърхността в близост до крайбрежието се показаха стърчащи метали и други фрагменти на потънали съдове, пише вестник Монитор. Повечето са с неустановена собственост, никой няма претенции към тях, което прави още по-лесна плячката на ловците на скрап. Последният случай на разграбване на метал от потънали съдове е в района на остров Милка, съобщи началникът на отдел „Пристанищен контрол” в дирекция „Морска администрация” – Русе, капитан Емил Димитров. Между 1969 г. и 1973 г. там са потопени няколко бракувани секции с цел корекция на плавателния път и брегоукрепване. Още през есента със задържането на ниското ниво апашите нападнали показалите се над водата съдове. Макар че собствеността на много от потъналите в Дунав кораби не е уточнена и някои се откриват случайно, подобно разграбване е нарушение на закона и подлежи на санкции, каза Димитров. Той обясни, че изваждането и използването на потънало имущество във вътрешните водни пътища на България е регламентирано с Наредба №24 в Кодекса на търговското корабоплаване. Според текста собственикът на потъналия съд може да си го прибере от дъното на реката в рамките на една година след инцидента. Ако обаче притежателят му не направи това, а потъналото имущество е насред плавателния път или в акваторията на пристанище, държавните органи имат право да разпоредят незабавно изваждането му. След операцията направените разноски се изискват от притежателя на плавателния съд. Според Димитров в последните години не са провеждани операции за изваждането на потънали съдове от Дунав. Собствениците им ги оставяли на дъното на реката, тъй като изваждането им в много случаи струвало повече отколкото самият съд. maritime.port.bg припомня, че тази дейност продължават да извършват редица групи и в акваторията на Черно море. Въпреки лошото време, в момента нерегламентираното рязане продължава на север от Шабла, край село Крапец.
maritime.port.bg – България / Дунав