Много въпроси възникват около инцидента с италианския круизен кораб “Коста Конкордия”, който частично потъна на 13 януари 2012 г., след като удари плитчина близо до остров Giglio. Това стана ясно от разискването в комисията по транспорта на случая на 24 януари в присъствието на комисаря Siim Kallas.
При инцидента броят на пътниците и екипажа на борда на “Коста Конкордия” надхвърля 4 000 души. Към момента е потвърдена смъртта на 16 души, а повече от 20 души се водят за изчезнали. Сега усилията се насочват към организирането на изпомпването на над 2 000 тона гориво от кораба с цел предотвратяването на разлив.
При откриването на размяната на мнения председателят на комисията Brian Simpson (С&Д, Обединено кралство) подчерта, че е важно да се изчакат резултатите от разследването на италианските власти. Г-н Simpson похвали екипажа на кораба, който успя да осигури евакуирането на над 4 000 души, както и усилията на всички, заети в спасителните операции.
“Били ли са следвани съществуващите правила или не?”, запита г-н Kallas, споменавайки Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море (SOLAS) като водещо международно споразумение за безопасността на търговските кораби, както и ключовата роля на Международната морска организация за налагането на стандарти за безопасност. “Какво всъщност се е случило на кораба?”, попита г-н David-Maria Sassoli (С&Д, Италия). “Изглежда черната кутия е счупена, но как е възможно да има само една черна кутия? Никога няма да научим подробности за това, което се е случило.” “Проблемът вероятно не е в липсата на правила, а това, че те не са били спазени”, заяви г-н Carlo Fidanza (ЕНП, Италия). “Преди предприемането на каквито и да е действия, трябва да изчакаме заключенията”, допълни той, “този сектор дава отлични резултати и трябва да бъде защитен, както и хората, работещи в него.”
В търсене на грешките.В практиката на море почти 80% от транспортните инциденти се дължат на човешки грешки. Затова днес като цяло се обръща много внимание на ролята на човешкия фактор за безопасността на корабоплаването. “Корабът е плавал твърде близо до брега”, заяви г-жа Debora Serracchiani (С&Д, Италия) за конкретния случай, “ние трябва да говорим за проблема с дистанцията”, настоя тя. “Самият размер създава проблеми [с евакуацията]. Ние не можем да кажем, че [кораб с] 4 000 пасажери е приемлив, а с 5 000 – не. Но това трябва да бъде анализирано”, каза комисарят Kallas. Г-н Giommaria Uggias (АЛДЕ, Италия) пък посочи: “Това не е италианска трагедия, повечето жертви не са италианци, това е европейска трагедия”, “твърде много хора са били на борда, не е възможно да се евакуират толкова много хора за броени минути”. Традицията в корабоплаването повелява, че капитанът трябва да бъде последният, който да напусне потъващ кораб, но това няма да бъде записано в законодателството, заяви комисар Kallas по време на срещата.
Ролята на Европейската агенция за морска безопасност. Една от основните задачи на Европейската агенция за морска безопасност е да предоставя ресурси за събиране на петрола в морето и да подпомага реакцията на страните-членки на мащабни инциденти. ЕАМБ е наела кораба Salina Bay, който е специализиран в операции за реагиране на петролни разливи. Корабът е на мястото на инцидента с “Коста Конкордия” и ще подпомага работата на SMIT Salvage, фирмата, която е натоварена със задачата да източи горивото и да проведе операции по премахване на замърсяването.
Източник: ЕП
maritime.port.bg – Свят