Нов български играч в шипинга инвестира в два супрамакс кораба и планира да удвои флота си през следващата година.
“Илиин Марин” АД, базирана в София, се оказа купувач на построения през 2009 г. бълкер BULK NEPTUNE с дедуейт 55 700 dwt, а варненската “Метеор Мениджмънт България” ООД стана негов мениджър. Това съобщи престижното международно издание TradeWinds. Корабът е продаден от базираната в Япония “Doun Kisen” за 15 млн. щ. долара през юли, а купувачите му не са били идентифицирани веднага. Тогава някои брокери подозират, че зад покупката стои гръцки капитал. Месец по-късно обаче, корабът е приет от новите си собственици под името ELEEN NEPTUNE с базирания във Варна мениджър.
Управителят на “Метеор Мениджмънт България”, която според справка на Maritime.bg е с капитал от 200 лева, потвърждава пред TradeWinds, че фирмата е мениджър на корабите на “Илиин Марин”.
През миналата година корабособственикът и мениджърът участват в придобиването на друг супрамакс – BEDFORD CASTLE, построен през 1998 г., придобит за 4 млн. щ. долара от базираната във Великобритания “Navalmar”, според оценки на анализатори.
Според Филипов инвестициите са направени, във връзка с ниските цени на бълкерите.
“Илиин Марин” планира да придобие още един бълкер до края на годината и други през следващата.
Според думите на Филипов, компанията цели да създаде флот от 4 супрамакса и един или два хендимакс бълкера.
Пред TradeWinds мениджърът на корабите отказва да назове как “Илиин Марин” финансира сделките. Maritime.bg не откри за коментар Филипов или представител на корабособственика.
Справка на Maritime.bg в отчетите на акционерното дружество сочи, че “фирмата разполага със собствени средства, които може да инвестира” и твърди още, че “има уверението на няколко банки и финансови институции, които имат готовност за финансиране на проекта”.
“Метеор Мениджмънт България” е създадена през 2017 г. Съдружници в нея са “Глобъл Меритайм Навигейшън България” ЕООД, собственост на Андрей Филипов и “Да Шипинг” ЕООД, собственост на Даниел Лереов, който е и главен акционер и изпълнителен директор на фирмата-корабособственик.
Според данни на Clarksons, Метеор Мениджмънт България е най-големият корабен мениджър у нас по среден размер на корабите, TradeWinds обаче подчертава, че според сайта VesselValue “Параходство БМФ” остава най-големият корабопритежател у нас, контролиращ две трети от всички 64 плавателни съда, менажирани от български фирми.
Кой обаче е финансирал новия български играч, опитващ да пробие в шипинга?
Собствениците на фирмата не бяха открити за коментар. Maritime.bg обаче установи, че “Илиин Марин” се финансира с няколко получени необезпечени кредита.
Най-големият сред тях е за близо 4,5 млн. лева. Необезпеченият заем е отпуснат по силата на четири договора между “Илиин Марин” и фирма “Т.Б. Консулт”.
Зад последното дружество стои добре известният български адвокат и бизнесмен Тодор Батков.
Maritime.bg припомня, че юристът отдавна опитва да пробие в морския бизнес. Свързани с него дружества разработват проект за пристанище в района на Варненското езеро.
Освен от едноличната фирма на Тодор Батков, прохождащият нов български корабособственик е получил и още необезпечени заеми.
2,9 млн. лева са осигурени от фирма “Болкан Ритейл Холдинг”, други 693 хил. лева от “Галерия Витоша”, 1,1 млн. лева от друго неназовано физическо лице, 2 млн. лева от “Ричлайн България” и малко над 2 млн. лева от “Транспорт Комерс”.
Предстои да видим как ще продължи развитието на новия български шипингов играч “Илиин Марин”, който придобива стари плавателни съдове, които са “по-гладни” от съвременните си конкуренти за гориво с постоянно растяща цена и буквално на прага на въвеждането на новите международни изисквания за съдържание на сяра в него.