Неоправдано скъпа е операцията с кораб „Мопанг“, твърди Моряшкият професионален съюз

Сумата от 2.5 млн. лв., отпуснати за източването на мазута от резервоарите на американския кораб „Мопанг“, потънал преди век в залива на Созопол, е десетократно по-висока от необходимата за целта. Това се твърди в писмо до министър–председателя Бойко Борисов, изпратено от „Моряшки професионален съюз“ и подкрепено от няколко десетки неправителствени организации и професионалисти в бранша, пише Дневник.

Според членовете на съюза прекалено дългият период за подготовка на операцията по източването на резервоарите на потъналия кораб е направила видима липса на готовност за действия при инциденти на море или нефтени разливи.

Контролното изпомпване на мазута от един от шестте резервоара на потъналата преди век „Мопанг“ започна в понеделник. Така трябваше да бъде изпробвана технологията, избрана за събирането на мазута. Предполага се, че резервоарите на кораба съдържат около 90 т гориво.

Според текста на писмото, подписано от председателя на Моряшкия професионален съюз Иван Велков, в хода на подготовката на операцията по източването на мазута са допуснати

серия от нарушения

на разпореденото в нормативните документи, което е довело до неоправдано високите разходи по операцията.

Така например парите за ликвидиране на опасността от нефтен разлив в залива на Созопол са отпуснати от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, без да е известно кога е било проведено заседанието й по случая и с какви аргументи е определена сумата от 2.5 млн. лв.

„Нашите специалисти считат, че трябва първо да се установи какъв е химическият състав на веществото от разлива, пише в писмото на Моряшкия професионален съюз до премиера. През 20-те години на миналия век, когато „Мопанг“ е потънал, мазутът е рядко използван и досега би се втвърдил. По-вероятно е това да са тежки смазочни масла от други източници, което би наложило промяна и опростяване на технологията за неговата ликвидация. Сведение за подобна оценка и действие обаче няма“, твърдят от съюза.

Източник Дневник
error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg