Висока скорост и объркване на мостика са причина за сериозния сблъсък на контейнеровоза CMA CGM CENTAURUS в пирса на терминал в Джебел Али през миналата година.
Този извод е направен в публикуван доклад на английското Бюро за разследване на морски инциденти (MAIB).
Maritime.bg припомня, че контейнеровозът с капацитет 11 388 TEU се вряза в кея, удряйки два пристанищни крана. При инцидента пострадаха 10 души след падането на един портален кран.
На борда на CMA CGM CENTAURUS е имало пилот.
Резултатите от разследването идват само дни след като друг контейнеровоз на френския гигант по подобен начин се вряза в пирс на индийски терминал.
Разследващите установяват, че CMA CGM CENTAURUS се е движил твърде бързо за маневрата, когато по предложение на пилота тя започва. От доклада става ясно, че не е имало и предварително обсъждане на маневрата между пилота и офицерите на мостика.
Разследването сочи, че още при качването си на борда пилотът поздравява офицерите с „Добре дошли в Дубай“ и изисква пълен ход. В този момент капитанът на кораба го информира, че CMA CGM CENTAURUS е „много тежък“.
Тогава пилотът пита капитана дали корабът е добре повратлив, а капитанът отговаря „Да, но може би сега е много тежък“.
Когато вторият помощник-капитан докладва за сближаването с кея, пилотът дава няколко последователни команди, с които цели да отдалечи кърмата на контейнеровоза от опасно сближаване с намиращ се много близо друг кораб.
В същото време CMA CGM CENTAURUS се развърта, а капитанът казва „Това не е добре“ и изисква готовност от машинната команда за аварийна маневра.
В този момент пилотът осъзнава, че ситуацията е критична и подава команда за аварийно отдаване на котва, но на бака на контейнеровоза вече нямало абсолютно никой, моряците там осъзнали, че сблъсъкът е неизбежен и се изтеглили към надстройката.
Секунди по-късно CMA CGM CENTAURUS се врязва в кея с 5,3 kn, пише в разследването.
Последователно корабът удря два пристанищни крана, а един от тях пада. Няколко контейнера падат от борда на кея.
Според разследването пилотът е направил грешна преценка, но нито капитанът, нито старши помощник-капитанът са успели да осъзнаят, че корабът се движи твърде бързо.
Още изводи от цялото разследване:
Видео: