Сигурността вече не е основен ключов фактор, спъващ развитието на круизния туризъм в Черно море, който е в тотален упадък през последните години. Това е един от изводите, направен на проведено в Одеса заседание на международната работна група към MedCruise, целяща връщане на пътническите кораби в Черно море, научи Maritime.bg.
Основна непреодолима бариера за компаниите, опериращи пътнически кораби, вече са изключително високите такси за преминаване на Дарданелите и Босфора, които събира Турция.
Maritime.bg припомня, че увеличените такси за преминаване през Черноморските проливи удариха и опериращите танкери компании. Те вече алармираха, че ситуацията ще стане критична през зимните месеци.
Работната група за пътническите кораби, в която участват представители на пристанища в България, Румъния и Украйна, планира да повдигне въпроса на междуправителствено ниво. Целта е да се достигне евентуална договореност с Турция за преференциални условия за пътнически кораби.
В настоящата ситуация е почти невъзможно компаниите успешно да продадат круиз до пристанищата в Черно море, въпреки изразена готовност през следващите години да се завърнат тук. Таксите за преминаване на проливите в момента могат да надвишат 60 хил. долара, а отдалечеността от Средиземно море допълнително увеличава разхода за оператора. Това по естествен път се отразява в крайната цена за пасажерите, които биха предпочели по-евтин и по-кратък курс.
Стабилизирането на ситуацията в Турция пък е причина нейните пристанища да са отново пълни с пътнически кораби. Само за следващата година там се очакват над 60 кораба, а случайно или не комшиите налагат буквална “финансова блокада” към Черно море.
В целите на работната група е заложено да бъде убедена турската страна да намали таксите за пътнически кораби към Черно море, с което по естествен път да се увеличи броят им и в нейни пристанища.
Интересен подход за справяне с кризата предлага шефът на пристанище Одеса Игор Ткачук. Цитиран от украински медии той заявява, че обединението на пристанищата в Черно море трябва да погледне към Китай.
Поднебесното царство отчита ръст от 70% на круизните туристи за последните 4 години. До 2020 г. круизните туристи в страната ще бъдат 4,5 милиона души, съобщи неотдавна местното транспортно министерство. Maritime.bg припомня, че през 2012 г. Китай построи първия си пътнически кораб, а през последните години големи круизни оператори ударно навлязоха на китайския пазар.
Няколко са заявките за посещения от пътнически кораби в родните пристанища за следващото лято, след нулевия тазгодишен сезон. За глобалното представяне на Черноморските пристанища от MedCruise пък подготвят предоставянето на обща маркетингова платформа.
Видео от архива на Maritime.bg, разговор с президента на MedCruise: