Потъна ударената от танкер фрегата (снимки и видео)

0

Почти напълно потъна норвежката фрегата HELGE INGSTAD, получила огромна пробойна на десния си борд след сблъсък с танкер TS SOLA.

Maritime.bg припомня, че преди дни командването на ВМС на Норвегия уверяваше медиите в страната, че съдът е напълно обезопасен и няма опасност да се снеме по-надолу по стръмния бряг, на който бе изведена.

Това обаче се оказа само добро пожелание, а металните проволки, с които съдът бе прихванат, са започнали поетапно да се късат късно снощи.

В момента струващата милиони евро фрегата е почти изцяло под вода.

На пресконференция днес от флота заявиха отново, че съдът е обезопасен и не очакват той да бъде изпуснат повторно. „В тази връзка допуснахме и специалисти, които да разположат допълнителни въжета в носовата част на кораба“, заяви представител на ВМС.

Междувременно местни салвидж експерти изразиха своето недоумение за използването на метални въжета, а не на вериги, които да осигурят легналата на десния си борд фрегата.

В Норвегия се заговори и за оставки във висшия ешелон на флота.
Освен това сред морската общност се води и спор за избраната салвидж компания, след като стана ясно, че флотът отхвърля предложение на една от компаниите, участвала в операцията с пътническия кораб „Коста Конкордия“.

Медиите в страната цитират редица представители на големи салвидж компании, които буквално удавят в критики избраната технология, а сред най-запомнящите се изказвания е това на Ян Винденес, директор на компанията Sotra Anchor & Chain, който заявява: „Спасяваме фрегата с шевни конци“.

Maritime.bg припомня, че при сблъсъка между танкера и фрегатата пострадаха 8 военни моряци. Дни след инцидента стана ясно, че между двата кораба е имало радио комуникация минути преди сблъсъка, а от мостика на TS SOLA са отправени четири поредни предупреждения за опасно сближаване към по-маневрения и бърз военен 134-метров съд.

Дълбочината под норвежката фрегата достига 40 метра. Около 15 куб. метра гориво са успешно прехвърлени от танковете й, а в района дежурят няколко кораба за борба с разливи.

Местни експерти заявиха още, че евентуалният ремонт на HELGE INGSTAD ще струва изключително скъпо. На първо място те заявяват, че щетите по корпуса и до момента не са напълно обследвани. Ще бъде необходима цялостната подмяна на електрическото и навигационното оборудване, тъй като то вече е под вода. Състоянието на главния двигател и всички спомагателни генератори вероятно ще е катастрофално, смята местният експерт Ерик Тветен.  „Военните трябва да кажат какво ще се случи с цялото налично на борда скъпоструващо бойно оборудване. Мисля, че щом и то вече е попаднало под вода ще бъде необходима скъпоструващата му подмяна“, заяви още той.

Танкер SOLA TS също ще излезе от експлоатация за ремонт, въпреки че нанесените щети са несравними с тези по бойния кораб.

Maritime.bg припомня, че през юни 2017 г. построеният през 2008 г. контейнеровоз с капацитет 2 858 TEU ACX CRYSTAL се сблъска с американския боен кораб USS FITZGERALD край Япония.

През август същата година построеният през 2008 г. танкер ALNIC MC удари друг американски кораб – USS JOHN S MCCAIN във водите край Сингапур.

При двата инцидента загинаха общо 17 американски военни моряци. Последваха множество оставки на различни нива в американския флот, а командването взе решение да се извърши и цялостен преглед на подготовката на бъдещите офицери, тъй като последвалите разследвания хвърлиха вината именно върху военните моряци.

Източник Текстове BT Текстове VG
Чрез Снимки BT Снимки NA24

Вижте още

Коментирайте

error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg