Потъна ударената от танкер фрегата (снимки и видео)

Почти напълно потъна норвежката фрегата HELGE INGSTAD, получила огромна пробойна на десния си борд след сблъсък с танкер TS SOLA.

Maritime.bg припомня, че преди дни командването на ВМС на Норвегия уверяваше медиите в страната, че съдът е напълно обезопасен и няма опасност да се снеме по-надолу по стръмния бряг, на който бе изведена.

Това обаче се оказа само добро пожелание, а металните проволки, с които съдът бе прихванат, са започнали поетапно да се късат късно снощи.

В момента струващата милиони евро фрегата е почти изцяло под вода.

На пресконференция днес от флота заявиха отново, че съдът е обезопасен и не очакват той да бъде изпуснат повторно. „В тази връзка допуснахме и специалисти, които да разположат допълнителни въжета в носовата част на кораба“, заяви представител на ВМС.

Междувременно местни салвидж експерти изразиха своето недоумение за използването на метални въжета, а не на вериги, които да осигурят легналата на десния си борд фрегата.

В Норвегия се заговори и за оставки във висшия ешелон на флота.
Освен това сред морската общност се води и спор за избраната салвидж компания, след като стана ясно, че флотът отхвърля предложение на една от компаниите, участвала в операцията с пътническия кораб „Коста Конкордия“.

Медиите в страната цитират редица представители на големи салвидж компании, които буквално удавят в критики избраната технология, а сред най-запомнящите се изказвания е това на Ян Винденес, директор на компанията Sotra Anchor & Chain, който заявява: „Спасяваме фрегата с шевни конци“.

Maritime.bg припомня, че при сблъсъка между танкера и фрегатата пострадаха 8 военни моряци. Дни след инцидента стана ясно, че между двата кораба е имало радио комуникация минути преди сблъсъка, а от мостика на TS SOLA са отправени четири поредни предупреждения за опасно сближаване към по-маневрения и бърз военен 134-метров съд.

Дълбочината под норвежката фрегата достига 40 метра. Около 15 куб. метра гориво са успешно прехвърлени от танковете й, а в района дежурят няколко кораба за борба с разливи.

Местни експерти заявиха още, че евентуалният ремонт на HELGE INGSTAD ще струва изключително скъпо. На първо място те заявяват, че щетите по корпуса и до момента не са напълно обследвани. Ще бъде необходима цялостната подмяна на електрическото и навигационното оборудване, тъй като то вече е под вода. Състоянието на главния двигател и всички спомагателни генератори вероятно ще е катастрофално, смята местният експерт Ерик Тветен.  „Военните трябва да кажат какво ще се случи с цялото налично на борда скъпоструващо бойно оборудване. Мисля, че щом и то вече е попаднало под вода ще бъде необходима скъпоструващата му подмяна“, заяви още той.

Танкер SOLA TS също ще излезе от експлоатация за ремонт, въпреки че нанесените щети са несравними с тези по бойния кораб.

Maritime.bg припомня, че през юни 2017 г. построеният през 2008 г. контейнеровоз с капацитет 2 858 TEU ACX CRYSTAL се сблъска с американския боен кораб USS FITZGERALD край Япония.

През август същата година построеният през 2008 г. танкер ALNIC MC удари друг американски кораб – USS JOHN S MCCAIN във водите край Сингапур.

При двата инцидента загинаха общо 17 американски военни моряци. Последваха множество оставки на различни нива в американския флот, а командването взе решение да се извърши и цялостен преглед на подготовката на бъдещите офицери, тъй като последвалите разследвания хвърлиха вината именно върху военните моряци.

Източник Текстове BT Текстове VG
Чрез Снимки BT Снимки NA24

Вижте още
error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg