Прокуратурата ще бъде сезирана за поръчката на ИА “Морска администрация” за “студен резерв” за спасителни плавателни съдове. Сигнал до главния прокурор ще бъде изпратен от неправителствените организации “БУЛСАР”, “Моряшки професионален съюз” и други.
Maritime.bg припомня, че организациите изразиха желание за спиране на процедурата лично от министъра на транспорта Росен Желязков. Те заявиха, че със сумата от 1,5 млн. лева следва да се направи ремонт на влекача МИЗАР или спасителния кораб ПЕРУН, за което настояват от поне 10 години. Многократно морските неправителствени организации са информирали ИА “Морска администрация” за възможностите това да се направи и с евросредства.
“Бездействието на ИАМА осигури спокойно хазаиничене в нашите морски пространства на чуждестранни икономически интереси”, подчертават от БУЛСАР.
“Това е поредна наглост на тази структура и „неизвестни” подбудители за унищожаване на националната морска спасителна система, а целта е обслужване на корпоративни интереси, при това в пълно нарушение на националното законодателство и поетите международни морски конвенционални задължения”, добавиха от българското морско доброволческо сдружение за търсене и спасяване.
Maritime.bg припомня, че въпросните организации атакуваха и обявените разходи за прехвърляне на горивото от танковете на потъналия преди 100 години кораб МОПАНГ, определяйки операцията като “абсолютна схема”. През ИА “Морска администрация” бяха осигурени 2,5 млн. лева за целта.
Запушиха ли устата и на Българска морска камара?
Най-големият представител на морския бизнес у нас няма позиция по новообявената поръчка на ИАМА. От години обаче БМК има ако не същата, то изключително близка позиция до тази на БУЛСАР по повод търсенето и спасяването. Непонятната за морската общност тишина от БМК, може да се обясни с участието на членове от нейния управителен съвет в разработки с Морска администрация, твърдят запознати.
Пред Maritime.bg председателят на сдружението к.д.п. Богдан Богданов коментира, че не може да изрази позиция на камарата, тъй като такава не е приета на управителен съвет. Докато такъв се проведе и камарата излезе със становище, поръчката на ИАМА вероятно ще бъде спечелена, а осигурените 1,5 млн. лева разпределени в частни компании.
“Обявената процедура за наемане на частни влекачи е незаконна”, твърдят от БУЛСАР и добавят, че дори според ЗМПВВПП, когато ИАМА няма налични средства за спасяване следва да ползва ресурса на флота или съседни държави.

Извадка от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България
Според БУЛСАР, при сериозна авария в наши води ИАМА може да активира сили на флота. В състава на родните Военноморски сили е и спасителният кораб ПРОТЕО, който бе активиран при последния инцидент с хеликоптер на военните моряци. Съдът също може да осъществява операции по провлачване.
“ПРОТЕО е дори по-стар от ПЕРУН, но ИАМА се готви да ангажира частен ресурс, който не отговаря на изискванията, посочени в конвенциите и инструментите на ИМО”, коментира к.д.п. Герчев.
Според него обявената от ИАМА поръчка е “недъга”.
“В нея отсъстват елементарни изисквания, по които нито един от пристанищните частни влекачи не отговаря”, подчертава той и добави, че в процедурата липсва условието спасителните операции да могат да се осъществяват при всякакви хидрометеорологични условия.
“Такъв кораб трябва да може да приема до 150 оцелели бедстващи хора, без това да пречи на спасителната операция и до 500 души в условия на евакуация на бедстващи или мигранти”, подчерта той.
К.д.п. Герчев предостави и оригиналното задание, по което е била извършена доставката на спасителния кораб ПЕРУН:
[better-wp-embedder width=”100%” height=”400px” download=”all” download-text=”Свали” attachment_id=”55195″ /]
Според условията на поръчката, участващите фирми трябва да осигурят поне един влекач с тягово усилие над 45 тона.
Кои са най-големите влекачи у нас?
Най-големият влекач, плаващ под флага на България, е базираният в Бургас GOLDEN BLESSED. 30-метровият съд с дедуейт 90 t е построен през 2000 г. Съдът е собственост на “Порт флот Бургас” и има тягово усилие 55 t, което означава, че отговаря на изискването на ИАМА.

Сред другите големи влекачи в Бургас е MULTRATUG 26. 29-метровият съд с дедуейт 160 t е построен през 2013 г. Съдът е собственост на базираната в Нидерландия Multraship, а у нас се оперира от бургаската “Бургас таг сървис”, влекачът има тягово усилие 63 t и също влиза в категорията, обявена от ИАМА. Пред Maritime.bg управителят на бургаското дружество заяви, че все още не са решили дали ще се включат в процедурата.