Поръчката на ИАМА за влекачи в „студен резерв“ отива при Цацаров

Прокуратурата ще бъде сезирана за поръчката на ИА „Морска администрация“ за „студен резерв“ за спасителни плавателни съдове. Сигнал до главния прокурор ще бъде изпратен от неправителствените организации „БУЛСАР“, „Моряшки професионален съюз“ и други.

Maritime.bg припомня, че организациите изразиха желание за спиране на процедурата лично от министъра на транспорта Росен Желязков. Те заявиха, че със сумата от 1,5 млн. лева следва да се направи ремонт на влекача МИЗАР или спасителния кораб ПЕРУН, за което настояват от поне 10 години. Многократно морските неправителствени организации са информирали ИА „Морска администрация“ за възможностите това да се направи и с евросредства.

„Бездействието на ИАМА осигури спокойно хазаиничене в нашите морски пространства на чуждестранни икономически интереси“, подчертават от БУЛСАР.

„Това е поредна наглост на тази структура и „неизвестни” подбудители за унищожаване на националната морска спасителна система, а целта е обслужване на корпоративни интереси, при това в пълно нарушение на националното законодателство и поетите международни морски конвенционални задължения“, добавиха от българското морско доброволческо сдружение за търсене и спасяване.

Maritime.bg припомня, че въпросните организации атакуваха и обявените разходи за прехвърляне на горивото от танковете на потъналия преди 100 години кораб МОПАНГ, определяйки операцията като „абсолютна схема“. През ИА „Морска администрация“ бяха осигурени 2,5 млн. лева за целта.

Запушиха ли устата и на Българска морска камара?

Най-големият представител на морския бизнес у нас няма позиция по новообявената поръчка на ИАМА. От години обаче БМК има ако не същата, то изключително близка позиция до тази на БУЛСАР по повод търсенето и спасяването. Непонятната за морската общност тишина от БМК, може да се обясни с участието на членове от нейния управителен съвет в разработки с Морска администрация, твърдят запознати.

Пред Maritime.bg председателят на сдружението к.д.п. Богдан Богданов коментира, че не може да изрази позиция на камарата, тъй като такава не е приета на управителен съвет.  Докато такъв се проведе и камарата излезе със становище, поръчката на ИАМА вероятно ще бъде спечелена, а осигурените 1,5 млн. лева разпределени в частни компании.

„Обявената процедура за наемане на частни влекачи е незаконна“, твърдят от БУЛСАР и добавят, че дори според ЗМПВВПП, когато ИАМА няма налични средства за спасяване следва да ползва ресурса на флота или съседни държави.


Извадка от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България

Според БУЛСАР, при сериозна авария в наши води ИАМА може да активира сили на флота. В състава на родните Военноморски сили е и спасителният кораб ПРОТЕО, който бе активиран при последния инцидент с хеликоптер на военните моряци. Съдът също може да осъществява операции по провлачване.

„ПРОТЕО е дори по-стар от ПЕРУН, но ИАМА се готви да ангажира частен ресурс, който не отговаря на изискванията, посочени в конвенциите и инструментите на ИМО“, коментира к.д.п. Герчев.

Според него обявената от ИАМА поръчка е „недъга“.

„В нея отсъстват елементарни изисквания, по които нито един от пристанищните частни влекачи не отговаря“, подчертава той и добави, че в процедурата липсва условието спасителните операции да могат да се осъществяват при всякакви хидрометеорологични условия.

„Такъв кораб трябва да може да приема до 150 оцелели бедстващи хора, без това да пречи на спасителната операция и до 500 души в условия на евакуация на бедстващи или мигранти“, подчерта той.

К.д.п. Герчев предостави и оригиналното задание, по което е била извършена доставката на спасителния кораб ПЕРУН:


Според условията на поръчката, участващите фирми трябва да осигурят поне един влекач с тягово усилие над 45 тона.

Кои са най-големите влекачи у нас?

Най-големият влекач, плаващ под флага на България, е базираният в Бургас GOLDEN BLESSED. 30-метровият съд с дедуейт 90 t е построен през 2000 г. Съдът е собственост на „Порт флот Бургас“ и има тягово усилие 55 t, което означава, че отговаря на изискването на ИАМА.

MULTRATUG 26, снимка: архив, maritime.bg

Сред другите големи влекачи в Бургас е MULTRATUG 26. 29-метровият съд с дедуейт 160 t  е построен през 2013 г. Съдът е собственост на базираната в Нидерландия Multraship, а у нас се оперира от бургаската „Бургас таг сървис“, влекачът има тягово усилие 63 t и също влиза в категорията, обявена от ИАМА. Пред Maritime.bg управителят на бургаското дружество заяви, че все още не са решили дали ще се включат в процедурата.

Вижте още

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент