Как Queen Mary щеше да плава под български флаг

0

България е опитала да купи известния лайнер QUEEN MARY (ІМО 5528793).

Невероятният факт съобщи Морски вестник, цитирайки думите на Кирил Костов – писател-маринист, бивш главен редактор на вестник „Маяк” и бивш директор на фирмата на ДСО „Воден транспорт” в Лондон „Болкан анд Бляк сий шипинг къмпани”.

През 1967 година директорът на Параходство „БАЛКАНШИП“ Андрей Премянов получава задача от правителството да бъдат превозени по море 40 000 чужденци и 10 000 българи. Правят се проучвания за строителството на нов или закупуването на голям пътнически кораб „втора ръка“. Надделява второто становище.

В Лондон е изпратен главният механик инж. Георги Апостолов, който трябва да помогне на директора на „Болкан анд Бляк сий шипинг къмпани”.

Идеята България да участва в обявения търг за закупуване на лайнера QUEEN MARY е именно на главния механик. Сондажът със съответните фактори в София е направен и нашите представители получават разрешението да участват в търга за закупуването на знаменития кораб.

Победител по условията на търга, обявен от „Cunard Line“, която притежава кораба, става компанията, обявила най-висока цена.

Очевидно, българската оферта е била по-ниска, тъй като на 24 юли 1967 г. от трансатлантическата параходна компания обявяват, че QUEEN MARY е продаден на САЩ срещу 3 милиона и 450 000 долара.

Нашите специалисти в Лондон не си губят времето и след по-малко от два месеца в английското пристанище Фалмът е вдигнат български флаг на най-големия в историята ни пътнически кораб: 13 500-тонният „Варна” (VARNA – IMO 5260447). По-късно именно инж. Георги Апостолов става негов главен механик.

Името на Кирил Костов е свързано и с покупката на единствения български научно-изследователски кораб. През 1984 г. той подписва договора за закупуването на турския (бивш съветски) траулер ALTINEL-I (ІМО 8138463), който по-късно става научно-изследователския кораб „Академик“ на Института за морски изследвания и океанология (днес Институт по океанология) към БАН.

Източник МОРСКИ ВЕСТНИК Снимки Wikipedia

Вижте още

Коментирайте

error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg