Абсолютен скандал: Съдът освободи либийския танкер BADR, но… твърде късно

Либийският танкер BADR е бил незаконосъобразно задържан в Бургас. Това става ясно от решение на Върховния административен съд, който се произнася на 2 януари или седмица след като корабът бе щурмуван, законният му екипаж свален, името му сменено и след като напусна териториалното море на България като чужда собственост.

Съдът отменя решение на Административен съд – Бургас, както и заповедта на директора на Дирекция „Морска администрация“ – Бургас и капитан на пристанище Бургас, с която е забранено отплаването на моторния танкер.

Върховният административен съд осъжда Морска администрация да заплати и съдебно-деловодните разноски.

Данните по делото сочат, че производството, приключило с оспорената заповед е било образувано по искане на ЧСИ Т. Колев за оказване на съдействие, чрез издаване на забрана за отплаване на моторния танкер „БАДР“. Искането е мотивирано с насоченото срещу кораба принудително изпълнение за удовлетворяване на обезпечено с възбрана парично вземане на взискателя „Булгаргеомин“ ЕООД срещу длъжника корабопритежател „Либиан Навигейтър“ Лтд.

ВАС обаче решава, че противно на възприетото на Административния съд – Бургас отправеното от ЧСИ искане няма процесуално значение, още по-малко обвързващо действие, в контекста на възможността органът по изпълнението да инициира административно производство по Кодекса на търговското корабоплаване.

Отделно от това, данните по делото сочат, че изпълнителното дело на ЧСИ е било спряно с определение от Бургаския районен съд, който акт е задължителен и за частния съдебен изпълнител, и за капитана на пристанището.

И двамата са били уведомени за така постановеното спиране. Вместо да зачете незабавното действие на постановения съдебен акт, ЧСИ е продължил изпълнителните действия, а органът незаконосъобразно е отказал да прекрати действието на заповедта, считайки, че няма доказателства за влизане в сила на определението.

Това е прието и в служебно известното на съда окончателно определение на Бургаския апелативен съд, постановено по оспорване действията на ЧСИ Т. Колев. В него е акцентирано, че определението на Бургаския районен съд, с което е спряно изпълнителното дело подлежи на изпълнение от датата на постановяването му и връчването му на съдебния изпълнител.

Извършването на изпълнителни действия от ЧСИ след датата на връчване на определението е преценено от апелативния съд като отказ да бъде спряно изпълнението. Последният е посочил също, че след като спирането е разпоредено от съда (а това се е случило на 6.02.2018 г., а не както административният съд е приел на 20.04.2018 г.), то по него участниците дължат единствено съобразяване и зачитане на силата на съдебния акт.

Вместо това, според доказателствата по делото, ЧСИ и капитанът на пристанището са действали по начин, довел в крайна сметка до провелата се публична продан на плавателното средство.

Нямам думи, с които да опиша онова, което чувстваме и мислим за правораздаването във вашата страна. Съдът в крайна сметка освободи танкера ни, но случайно или не, той вече е откраднат, намира се пред турско пристанище, а мафиотите, стоящи зад този невиждан в световната морска индустрия акт, ще опитат да го препродадат.

каза пред Maritime.bg Мохамед Ел Ахреш от компанията-собственик на кораба GNMTC.

По думите на представителя на либийската компания ще бъдат заведени искове срещу Морска администрация, заради незаконното задържане на кораба.

Смятам, че ще ги спечелим! Загубите ни са огромни и някой ще трябва да плати!

закани се още Ел Ахреш.

Междувременно директорът на Либийската пристанищна и морска власт Омар Ал-Джаваши заяви, че вече тече процедура за информиране на абсолютно всички администрации за окончателните съдебни решения у нас, с които на практика бяха потвърдени твърденията на либийците през последната повече от година.

Според Ал-Джаваши BDIN ще бъде арестуван веднага след влизане пристанище.

От изнесената информация става ясно, че е информирана и администрация в Панама за абсолютно незаконната и брутална кражба на кораба в страната-членка на Европейския съюз – България.

Междувременно други либийски органи активно работят с международни организации, с което да се прекрати невиждания досега в историята опит за присвояване, според Ал-Джаваши.


Очаквайте подробности.

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент