Представяме ви: Капитан на научноизследователски кораб

К.д.п. Михаил Трифонов
К.д.п. Михаил Трифонов

Внук на рибар, племенник на моряк и син на достолепен морски „каракапитан” от „старата генерация”, след завършването на Морското училище бъдещият капитан далечно плаване Михаил Трифонов подкарва плавателния си стаж в Параходство БМФ на 1 октомври 1969 г., за да го завърши на 1 август 2008 г. И досега помни тези две дати. Между тях лежат цели 39 години, десетки кораби от 1500-тонния „Батак” до 42 000-тонния „Българка”, както и за кратко – бързоходните „Комети”. Зад гърба му са различни критични ситуации, „военен риск”, както и самочувствието на капитан, най-тясно свързан с продукцията на Варненската корабостроителница. Мишо, както го наричаме съвипускниците, е суперинтендант при строителството и прави ходовите изпитания на „Стара планина” и „Хемус”, а в първото им плаване е капитан на „Богдан”, „Българка” и „Пирин”. От 23 декември 2009 г. е капитан на Научноизследователския кораб (НИК) „Академик”.

На бюрото в капитанската кабина стърчи голяма восъчна свещ. Мишо улавя учудения ми поглед и обяснява, че тя не е срещу евентуален „блекаут”, а спомен от скорошния Богоявленски водосвет. Корабът е бил „домакин” на църковния ритуал – от него свещеникът хвърлил кръста, за който скочили юнаците от квартал Аспарухово. Шегуваме се, че науката и религията вече са си подали ръце…

Последният капитан на „изследователя” го познава и авансово. Няколко пъти е замествал предшественика си, когато е в отпуск. Назначаването обаче станало малко случайно, но твърде инфарктно – силен щорм, плюс почти прекратена международна експедиция в чужди води, в навечерието на мразовита Коледа, която завършва в последния декемврийски ден преди две години. Нататък нещата тръгват в обичайния за кораба и капитана ритъм. Той не приема сравнението ми, че след океанските кораби идването му на „Академик” е „кон за кокошка”. Най-малко поради това, че всеки плавателен съд, независимо от големината му, по една грубовата морска шега има две цели – да потъне или да се запали… Другото са „екстри” и особености.

Първата е свързана още със снемането и заставането. Лесно му е на капитана на огромния кораб. Във всяко пристанище – пилот, буксири, вахта на мостика, тук-там и подрулващи устройства. „Академик”, управляван от капитана си, трябва да застане на брега на канала, без „чужда помощ”, в ограничено от съседните кораби място, понякога при вятър и течение.

За разлика от търговския кораб, чиято задача е да закара нещо от една до друга точка, „Академик” изцяло е подчинен на целта, програмата, срока и организацията на конкретната експедиция или изследване. Това е функция на ръководството на Института по океанология „Фритьоф Нансен” – оператор на кораба, а капитанът трябва да го осигури по най-добрия начин. Мишо се шегува, че неговият „товар” при всяко плаване „сам се товари и сам се разтоварва”. Това – добре. Но „товарът” си има особености – именити учени, чужденци, преобладаващата част от изследователите – жени. Нужно е подходящо разместване по кораба, внимание и такт.

Черно море е капризно, променливо и понякога затруднява работата на хората на борда, на апаратурата във водата, да не говорим за изследователската миниподводница РС-8В. Например рутинната й задача – да заснема газопровода, е осъществима при две задължителни условия – допустимо вълнение на морето на повърхността, от което зависи спускането, и достатъчна видимост под вода, позволяваща заснемането. На всичко отгоре, в район от около две мили има някакво завихряне, което още повече размътва водата. Това са природни фактори, но влиянието им в изпълнението на задачите на кораба е съществено.
[oqeygallery id=9]

К.д.п. Михаил Трифонов се гордее, че е капитан на единствения по рода си научно-изследователски кораб в басейна на Черно море, плавал е до Крим, осигурявал е български, турски, румънски, италиански и американски учени, а задачите, които получава от ръководството на института, вписват „Академик” в международната морско-изследователска общност, в европейски, национални и регионални програми, подпомагат морското стопанство, като наред с научния „продукт” осигуряват и финансови средства. Проведеният през миналата година в МТГ „Делфин” класов ремонт дава 5-годишно класификационно „спокойствие”. Екипажът е от 11 постоянни и още 3 „постоянно-временни” длъжности – втори помощник, трети механик и готвач, които се привличат само за плаване. Ценейки професионализма и опита на всички, Мишо все пак специално отбелязва ветераните – главния механик Трифон Тончев, рулевия (и бивш боцман) Весил Чернев, палубния боцман Слави Груев.

За капитана изминалата 2011 г. е била твърде интензивна – повече от 100 дни на море, плюс месец в ремонт сумарно догонват рекорда от 2007 г. – 134 дни в плаване. От началото на август до 7 декември НИК „Академик” е плавал почти постоянно с малки прекъсвания. Затова пък сегашната грижа на капитана е в режим на „дежурство” на екипажа да реализира такъв график, който да „изчисти” натрупаните отпуски и почивки. Защото, сигурен е, ръководството на института ще включи кораба в следващи научноизследователски експедиции и задачи през 2012 г.

За maritime.port.bg Валентин Димитров        

maritime.port.bg – България

Последни новини

Последни новини

В Морско училище представиха нова специалност – „Национална и регионална морска сигурност“

Новата специалност във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ – „Национална и регионална морска сигурност“, бе представена официално пред военнослужещи, цивилни и курсанти и студенти.

Виждали ли сте потъналите кораби във Варненското езеро? Община Варна сега разбра за тях, плаща 30 хил. лева за огледи

Община Варна се готви да плати малко над 29 хил. лева на частни фирми, които сами предлагат обследване на потънали кораби във водите на Варненското езеро, макар пълна информация

Модерна рибовъдна ферма създадоха по Програмата за морско дело и рибарство в язовир „Клокотница“

От традиционно рибно стопанство, каквото представляват всички зарибени вътрешни водоеми, наемателят на язовир „Клокотница“, „Водно строителство - Хасково“ АД, успява да създаде и

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент