Колко струва спорният танкер BADR? (обзор и нови документи)

Една от малкото битки, споменавани в свещения за мюсюлманите Коран е битката при Бадр, водена през 624 г. Тя е повратна точка в борбата на Мохамед с Курейшите в Мека, като е постигната огромна победа. Битката за танкер BADR у нас достигна международната сцена. 

Снимка: Kozanitis Leonardos

В края на 2017 г. плаващият под флага на Либия танкер BADR (IMO: 9356426) товари гориво в руското пристанище Новоросийск, след което го разтоварва на нефтения терминал в Росенец. Съдът с дедуейт 116 075 t, собственост на Държавната танкерна компания на Либия (GNMTC), е чартиран от руската фирма „Солал шипинг“ за осъществяване на превоз на нефтопродукти в Черно море.

След разтоварването на горивото, Дирекция „Морска администрация“ – Бургас задържа танкера през ноември 2017 г., след иск по ипотека от 9,23 млн. щ. долара. Според документацията, „заемът“ е обезпечен в Атина през септември 2017 г. и е подписан от малтийската компания Libyan Navigator, която е подразделение на GNMTC.

Искът срещу Държавната танкерна компания на Либия е от българското дружество по Закона за задълженията и договорите „Булгаргеомин ЛТД“, в което влизат фирмите „Тектона“ с 50% и „Моран Трейд“ и „Моран Уест“ с по 25%. Те претендират, че са приватизатори на бившата държавна фирма „Булгаргеомин“ ЕАД, на което Либия дължи пари. Дружеството предоставя безспорни документи, включително от съдилища в джамахирията, доказващи, че Либия има наличен дълг към него. (Вижте пълното съдържание на позицията на „Булгаргеомин“ ДЗЗД тук, вкл. документи)

Разковничето – Истинска ли е морската ипотека на танкера?

С решение от 29.01.2018 г. на Върховния касационен съд на Република България, арестът е отменен и е разпоредено безусловното освобождаване на кораба. В текста на решението за първи път се появява информация, че ипотеката на плавателния съд е неистинска. (Вижте решението на съда тук)

Българското ДЗЗД „Булгаргеомин“ твърди, че 14 септември 2017 г. е учредена ипотеката. Дружеството разпространи документа от учредяването й. (Вижте тук).

Именно този документ е атакуван от Държавната танкерна компания на Либия (GNMTC). Националният морски превозвач на джамахирията твърди, че става дума за фалшификация. В публичните си изяви дружеството никога не е отричало, че либийската държава дължи пари на бившата българска приватизирана държавна компания, но отхвърля претенциите към нейната собственост – танкер BADR.

Maritime.bg получи от свои източници в Гърция оригиналните документи, според които гръцки нотариус отхвърля законосъобразността на документа за учредена над танкер BADR ипотека. Нотариус Йоана Андреадаки заявява, че е станала обект на измама, което се доказва и с графологична експертиза.

Документи на гръцки език (редакцията разполага с пълното съдържание на документите):
– Свидетелски показания на нотариуса от 24 ноември 2017 г.


Жалба на нотариуса от 28 ноември 2017 г.

Удостоверение

Maritime.bg разполага с подробната графологична експертиза от над 60 страници.

На български език Maritime.bg публикува превод от експертизата, доказваща твърденията на нотариуса в жалбите до гръцките власти.


В публичната си позиция ДЗЗД „Булгаргеомин“ заяви, че не е обект на дела в съседна Гърция. Това е така, защото нотариусът не съди българското дружество, а гръцки гражданин, когото обвинява за измамата.

Документ, доказващ започналото наказателно преследване от нотариуса срещу грък, за когото тя твърди, че я измамил:

С решение от 6.02.2018 г. Окръжен съд в Бургас отложи изпълнението на „Булгаргеомин Лтд.“ ДЗЗД срещу кораба. По този начин планираните за 8.02.2018 г. стъпки на Частния съдебен изпълнител отпаднаха, а корабособственикът поиска отново незабавното освобождаване на кораба на 7.02.2018 г. Българската морска администрация обаче не освобождава плавателния съд, а продължава да задържа кораба, „докато решението на съда по делото бъде обжалвано и стане окончателно“, както посочва администрацията в отговор на молбата за освобождаване, подадена от либийския корабособственик.

Междувременно ЧСИ описва 250-метровия плавателен съд и го обявява за продан, а на 30.08.2018 г. възлага кораба на „Булгаргеомин ЛТД“ ДЗЗД (вижте документа). Българското дружество придобива кораба срещу сумата 10 137 122 $.

Развръзката, довела до дипломатически скандал, се случва между Коледа и Нова година. Либийската компания твърди, че насилствено екипажът е свален, моряци са бити, а „едри мъже“ дори са ги заплашвали с оръжие. Тези твърдения се отхвърлят от всички участници от българска страна.

Според данни от система Equasis „Булгаргеомин ЛТД“ ДЗЗД става собственик на BADR на 20.12.2018 г. или дни преди да свали либийския екипаж.

След това името на кораба бе сменено на BDIN, а флагът – панамски.

На 2 януари тази година, след като корабът вече успешно бива придобит от „Булгаргеомин ЛТД“ ДЗЗД, Висшият административен съд потвърждава позицията на Държавната танкерна компания на Либия. Съдът отменя решение на Административен съд – Бургас, както и заповедта на директора на Дирекция „Морска администрация“ – Бургас и капитан на пристанище Бургас, с която е забранено отплаването на моторния танкер. Върховният административен съд осъжда Морска администрация да заплати и съдебно-деловодните разноски.
(Вижте решението на съда тук)

BDIN (ex. BADR) отплава с направление Турция, вероятно за преминаване на Босфора, и както твърдят либийците за продажба. Това обаче не се случи и съдът отново се върна на около 24 nm от бреговете ни.

От няколко дни корабът е на същата позиция.

Ето какво каза представител на Либийската фирма:

Турска фирма с украински корени, оперираща кораб-нарушител на блокадата на Крим, е новият мениджър на танкер BDIN (ex. BADR)

Турската компания ONYX GEMI ISLETMECILIGI (Onyx Maritime) е мениджър на танкер BDIN, според данни на система Equasis.

В телефонен разговор първоначално от дружеството отрекоха пред Maritime.bg да са мениджъри на кораба, а взаимоотношенията си с „Булгаргеомин ЛТД“ ДЗЗД определиха само като „приятелски“.

„Те са ни приятели, само ги консултирахме“, заяви служител от отдел „Брокераж“ на компанията.

При повторен разговор, 15 минути след първия, същият служител заяви, че официално ONYX GEMI ISLETMECILIGI е мениджър на кораба.

Турската фирма управлява флот от общо 5 плавателни съда, според Equasis. Справка на Maritime.bg сочи, че собственик на три от тях е едно и също юридическо лице, регистрирано в офшорна зона – Vi-Za Sun Ltd.

Интересно е да се отбележи, че корабите на ONYX GEMI ISLETMECILIGI са посочени като част от флота и на друга турска компания Vİ-ZA STAR TURİZM DENİZCİLİK SAN.VE TİC.LTD.ŞTİ, според сайта й. Двете дружества посочват един и същ адрес за връзка и еднакви телефони в Истанбул.

ONYX GEMI ISLETMECILIGI сочи в собствения си сайт, че е генерален агент на украинската „УКРИЧФЛОТ“. А следите й като мениджър на трите кораба водят именно до Украйна. Различни свободни публични регистри пък сочат (тук и тук), че VI-ZA SUN Ltd. е с оперативен адрес в Одеса на улица Греческая 32. Справка на Maritime.bg в Търговския регистър на Украйна установи, че там е регистрирано дружеството ТОВ „ПІК-ТРАНС“ с рег. номер 32696124. Съдружник в компанията е бивш местен депутат със сериозни бизнес интереси – Юрий Олександрович Заграничний, според данните на ТР.

До редакционното приключване на материала ONYX GEMI ISLETMECILIGI не отговориха на изпратените от Maritime.bg въпроси, a либийската GNMTC заяви, че става дума за фирма, която е активирана именно за тази цел.

Един от корабите под мениджмънта на турската фирма е в списъка на плавателните съдове, нарушили морската блокада над Крим, след руската анексия на полуострова. Става дума за кораб ODINNADTSATAYA PYATILETKA (номер 25 в списъка на BSS).

„Нашите проверки показаха, че тази фирма (новият мениджър на кораба, б.а.) досега не е била активна, а приспана, сега я активираха за да стане мениджър“, коментира Мохамед Елахреш от GNMTC.

Колко струва спорният танкер?

Танкер BDIN (ex. BADR, ex. PEAK) е построен през май 2008 г. в Южна Корея. Афрамакс съдът има дължина 248.96 m, широчина 43.84 m и дедуейт 116 075 t. Задвижва се с двигател с мощност 13 560 KW и достига скорост до 15 възла.

Maritime.bg се свърза със специализираната компания VesselsValue, осигуряваща експресни пазарни оценки на плавателни съдове.

Според анализаторите на базираната в Лондон компания, цената на танкер BDIN към днешна дата възлиза на

20,50 млн. щатски долара.

Цената, на която „Булгаргеомин ЛТД“ ДЗЗД придобива кораба при публичната продан е 10,1 млн. долара или на половината на пазарната му стойност, според VesselsValue.

Приспадайки всичките си разходи по съдебните процеси, българското дружество може да реализира печалба от няколко милиона долара, ако успешно препродаде плавателния съд.

В същото време либийската GNMTC заяви, че няма да допусне това и ще използва всички законови лостове, за да си върне контрола над кораба.

Целият случай проследете в публикациите на Maritime.bg по-долу.

Вижте още
error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg