
До 2029 г. пазарът на електрически и хибридни кораби ще надхвърли 12 млрд. долара. Това прогнозират специалистите от маркетинговата компания ID Tech Ex въз основа на независими и подробни пазарни проучвания и отчети на клиенти и превозвачи в над 80 страни. Прогнозите са направени в офисите на компанията във Великобритания и в допълнителните офиси в САЩ, Германия, Япония и в Южна Корея след анализиране на проблемите и запознаване със стратегически бизнес интелигентни решения и събития за нововъзникващи технологии. Докладът “Електрически и хибридни лодки и кораби“ представя тенденциите за развитие на различните плавателни съдове до 2029 г. В него се прогнозира,че пазарът на електрически и хибридни кораби за бъдещите 10 години ще надхвърли 12 млрд. долари. Докладът е достъпен в интернет и позволява на клиентите да се свържат с експертен анализатор от ID Tech Ex, който да им помогне за разрешаване на конкретни бизнес проблеми.
За периода 2019 – 2029 г. ще нараства броят на електрическите кораби (корабите с електрозадвижване) и хибридни кораби и лодки-яхти, круизни лайнери, офшорни кораби за поддръжка и обслужване, влекачи, риболовни кораби и други океански плавателни съдове. Докато корабите, използващи дизелови горива за задвижване, понастоящем доминират в морския транспорт, пазарът на чисти електрически и хибридни лодки и кораби нараства бързо. Във връзка с екологичните проблеми, свързани с глобалното затопляне и замърсяването на околната среда корабните оператори трябва да предприемат сериозни мерки за ограничаване на емисиите на NOx и SOx , както и на въглероден диоксид CO2. Използването на електрозадвижване на плавателните съдове от една страна ще ограничи замърсяването на Световния океан с вредни емисии, а от друга – ще се постигне намаляване на разходите за гориво на фона на растящите цени на петрола. На фиг.1 са съпоставени количествата на вредните емисии ( NOx ;SOx ;CO2 и твърди частици РМ ) на 75 000 леки автомобили, в сравнение с еквивалентните емисии на един плавателен съд. Цифрите се отнасят до количеството леки автомобили, необходими за еквивалентни емисии на един плавателен съд.

На фиг. 2 е показана екологичната лодка – яхта – Greenline, която е типичен хибриден модел – снабдена е с дизелов двигател и електрически двигател. Соларният покривен модул зарежда акумулаторните батерии, които посредством 3 кW инвертор осигуряват 230 V AC. В режим на електрическо задвижване лодката се движи леко и безшумно при скорост 6 възела с мощност на двигателя 7 кW. При 4 възела напълно заредената батерия осигурява далечина на плаване от 20 мили. В режим на дизелово задвижване скоростта достига 15 kn.

Налице е също така тенденция към фериботи и круизни кораби с електрозадвижване, които имат строго дефинирани маршрути и предвидима експлоатация. Освен това някои фериботи се превръщат в изпитателни стендове за различни технологии за съхранение на енергия, включително суперкондензатори и горивни клетки, както и супербатерии. Друга област на бърз растеж са OSV съдове. В бъдеще е вероятно всички нови съдове от този тип да бъдат хибриди.
Докато разпоредбите за въглеродните емисии се отнасят за глобалното затопляне, загрижеността за емисиите на NOx и Sox и частиците се отнася за локалното замърсяване на градовете и за човешкото здраве. Амстердам е един от градовете, който да има политика, която изисква всеки търговски кораб да има нулеви емисии до 2020 или 2025г. в зависимост от неговия размер. Калифорния има ограничения за емисии от търговски кораби в пристанищата на Лос Анджелс, Лонг Бийч, Оукланд, Сан Диего, Сан Франциско и Хуенем.
Във връзка с прогнозите за следващото десетилетие от 25 до 27 юни 2019 г.в Амстердам – Холандия ще се проведе Международна изложба на електрически и хибридни морски технологии и компоненти за зареждане и задвижване на кораби и лодки.
Истинското глобално събитие с изложители и посетители от цял свят Electric & Hybrid Marine World Expo ще бъде единствената изложба и конференция, която ще покаже нововъзникващите ефективни технологии и компоненти пред аудитория от собственици на кораби и оператори, строители на лодки, конструктори на задвижващи системи и производители, военноморски архитекти,оператори на военен флот и пристанищни оператори.
д-р инж. Стефка КАНТУРСКА