
Съдия от Първоинстанционния съд в Атина удовлетвори молба на Либийската национална корабна компания (GNMTC) за издаване на заповед, която забранява на опонентите ни да използват и разчитат на подправения нотариален документ за ипотеката на танкер BADR. Това съобщиха пред Maritime.bg от либийската държавна компания, предоставяйки документа.
Решението е от 30 януари, а според GNMTC то обезсилва всички действия на претендиращото собствеността върху плавателния съд българско дружество.
“В съчетание с новите декларации, подписани вчера от нотариуса в Гърция, доклада от графолога и разследването, което в момента се извършва, издадената заповед от гръцкия съд е убедително доказателство, че документът за ипотеката на кораба е лишен от всякаква правна стойност и не може повече да подкрепя действията на “Булгаргеомин ЛТД” ДЗЗД в България, Панама или другаде”, се казва още в съобщението на GNMTC.
Либийското параходство подчертава, че съдебното решение в Гърция “представлява недвусмислено доказателство, че ипотеката е фалшива”.
“Това е поредната огромна победа в нашата борба за връщане на танкер BADR на законния му собственик – GNMTC. Постигнахме две съдебни победи в Република България, но никой все още не изпълнява решенията на българския съд. Не знам и не разбирам как работи системата в страната ви, но за нас буди огромно недоумение, че решения на върховния съд не се изпълняват вече с месеци. Какво се чака и защо корабът все още не е предаден в наше владение, изобщо не ни е ясно”, заяви пред Maritime.bg Мохамед Елахреш от GNMTC.
Maritime.bg отправи въпроси към ИА “Морска администрация” за основанието, на което корабът е задържан към момента.
Агенцията отговори:
Моторният танкер „БДИН” (BDIN), плаващ под знамето на Република Панама, с номер на Международната морска организация 9356426, се намира на котва в рейдови район № 4 на пристанище Бургас, тъй като след извършена проверка на 15.01.2019г от страна на инспектори на държавен екологичен контрол, сектор „Пристанищен и екологичен контрол” от отдел „Преглед, освидетелстване и регистрация на кораби и корабопритежатели“ към дирекция „Морска администрация – Бургас“ е издадена заповед № Б – ЗА – 2 /15.01.2019г., с която на основание чл. 363, ал.2, т. 2 от Кодекса на търговското корабоплаване (КТК) директорът на дирекция „Морска администрация – Бургас“ и капитан на пристанището е забранил отплаването на кораба.
От ИА “Морска администрация” изтъкнаха, че към 23 януари, когато бе отправено питането, не е постъпвала официална информация за дерегистрация или отмяна на регистрацията на кораба. ИАМА е получила неофициална информация от адвоката на либийската компания, от която е видно, че морската администрация на Панама е дала срок от 30 дни, считано от 27.12.2018 г., в който страните могат да представят доказателства по стартирана процедура по дерегистрация.
Междувременно от агенцията отказаха да коментират дали техни служители са били привличани в прокуратурата. “Призоваването на служители става персонално, в тази връзка това е в компетенциите на прокуратурата”, заявиха от ИАМА.
Maritime.bg припомня, че прокуратурата назначи проверка по случая. Частният съдебен изпълнител, продал кораба на българското дружество, обаче по-късно обяви, че не е бил на борда му и не е разпореждал смяната на екипажа. Той бе привлечен като обвиняем по друго съдебно производство за имоти.
В средата на месеца от Камарата на частните съдебни изпълнители заявиха пред Maritime.bg, че е постъпила жалба до тях от либийското дружество срещу действията на частния съдебен изпълнител. “Съветът на камарата разгледа жалбата и взе решение да се извърши проверка на място в кантората на ЧСИ. Проверката на изпълнителното дело изисква технологично време”, заявиха тогава от КЧСИ.
ВСИЧКО ЗА САГАТА С ЛИБИЙСКИЯ ТАНКЕР: