Застрахователите печелят повече от пиратите


Похищенията на кораби от сомалийски пирати са ужас за хиляди моряци и шипингови компании по света, но от тях печелят не толкова самите корсари, колкото застрахователните и охранителните компании, съобщава Ройтерс. Това става ясно от доклад на Oceans Beyon Piracy. През 2011 г. пиратите са взели общо 160 млн. долара от откупи. Разходите за предотвратяване на похищения обачеса близо 7 милиарда долара. Повече от половината от похищенията стават в района между Африканския рог и бреговете на Индия. Жертвите варират от големи петролни танкери до частни яхти. Загубите са както финансови, така и човешки, тъй като понякога пиратите прибягват до убийства на заложници. Досега няма победител в битката между пиратите и морската индустрия. Атаките на сомалийски пирати през 2011 г са се увеличили до 237, спрямо 219 предходната година. През изминалата година е бил платен най-големият досега откуп – 13.5 милиона долара за танкера Irene SL, превозващ 2 милиона барела петрол за 200 млн. долара. Средният откуп за кораб през 2011 г е бил 5 млн. долара. Броят на успешните похищения обаче е намалял от 49 на 28, а броят на моряците заложници – от 1 181 на 802. Въпреки че пиратите все по-често остават разочаровани, обаче, разходите за това не намаляват. През 2010 г и 2011 г те са били приблизително еднакви – около 7 милиарда долара. Най-голямата част от тях – около 2.7 млрд. щ. д., са за гориво, тъй като корабите увеличават скоростта си, когато преминават през рисковите зони. Около 1.3 млрд. долара са за военните кораби, които патрулират в района, а други 1.1 млрд. са за оборудване, свързано със сигурността и въоръжена охрана на борда. 635 милиона долара отиват за застраховки, 680 млн. – за промени в маршрутите и 195 млн. за заплащане моряците, плаващи през опасните райони. „Пиратите правят по 160 млн. долара на година, а застрахователните разходи са 4-5 пъти повече. Оказва се, че застрахователите печелят повече от самите пирати„, коментира Ян Щокбрюгер, експерт по пиратство, цитиран от Ройтерс, предаде Инстрейд. Не са малки и човешките загуби. През изминалата година пирати са убили осем души, също колкото през 2010 г. Заложниците обаче прекарват все повече време в плен, като средно преговорите за откуп продължават 178 дни. Експерти отбелязват, че пиратите обръщат все по-голямо внимание на хората в стратегиите си. Те вече обвързват искания откуп повече с пленените хора, а не толкова с товара и кораба. Така в един от случаите пленен кораб е бил освободен след даването на откуп, но част от екипажа не е пуснат и корсарите искат още пари. В друг случай те се качват на кораба, отвличат екипажа, водят го на сомалийския бряг и изоставят кораба, въпреки че той носи ценен товар.

Maritime.bg – Свят





Последни новини

Последни новини

Завърши участието на фрегата Дръзки в операцията на НАТО по морска сигурност „Sea Guardian”

След завършване на участието си в операцията на НАТО по морска сигурност „Sea Guardian” в Средиземно море, фрегата „Дръзки” се присъедини към Втората постоянна група на НАТО –

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент