58 години от създаването на агенцията за Проучване и поддържане на река Дунав

Сградата на АППД в град Русе, снимка: Maritime.bg
Сградата на АППД в град Русе, снимка: Maritime.bg

Навършват се 58 години от създаването на Агенцията за Проучване и поддържане на река Дунав – Русе.

История
През 1935 г. в системата на Министерство на железниците е създадена „Дунавска хидрографна служба“ със седалище в град Лом и задача поддържане на корабоплавателния път‚ съставяне на карти на река Дунав и организиране на хидрометеорологични наблюдения в българския участък на реката.

След сключването на „Конвенция за режима на корабоплаване по река Дунав“ от 1948 година в Белград‚ през 1949 година „Дунавската хидрографна служба“ преминава към Министерство на народната отбрана – Дунавски флот – Русе.

Четири години по-късно тази служба се връща към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и е създадено „Управление плавателен път“  – Русе‚ със задача да поддържа плавателния път в българския участък на река Дунав. В дейността не е предвидено да се извършват хидрографни и хидроложки проучвания за режима на реката. 

През 1955 година „Управление плавателен път“ преминава като отдел към Параходство БРП. На 1 април 1956 година‚ Министерският съвет приема постановление‚ с което „Управление плавателен път“ се реорганизира в „Управление за поддържане плавателния път и проучване на река Дунав“ със седалище град Русе към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

От 2 декември 1999 година „Управление за поддържане плавателния път и проучване на река Дунав“ с постановление на Министерски съвет No212 е реорганизирано като Изпълнителна Агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“.

АППД е единствената специализирана организация в България, която осъществява целия комплекс от работи по поддържане на плавателния път, акваторията на пристанищата и зимовниците за осигуряване безопасността на корабоплаването в българския участък от реката.
[hr style=“single“]

Инж. Георги Георгиев, снимка: БрягНюз
Инж. Георги Георгиев, снимка: БрягНюз

„Благодаря на всички колеги! Въпреки кризата упорито и отговорно изпълняват своите задължения. Пожелавам на колегите да бъдат живи и здрави, а на младите, които сега навлизат – да се пенсионират в нашата структура. Имаме много работа за вършене, очаква се годината да бъде много проблемна, но вярвам, че както досега и в бъдеще АППД ще се справя с поставените високоотговорни задачи!“

Това каза пред Maritime.bg инж. Георги Георгиев – изпълнителен директор на агенцията, по повод годишнината от нейното създаване. Той е част от екипа на АППД от 1977 година, веднага след като завършва своето образование.

Припомняме, че преди дни АППД представи дейностите по първия приключен проект по ОП „Транспорт“. 9 нови автоматични станции ще отчитат обстановката по река Дунав. „На практика станциите са монтирани, тествани са и информацията постепенно започва да идва в централата“, коментира инж. Георгиев.

В момента в агенцията работят 125 души, а демокрацията я заварва с 375-членен колектив. Според инж. Георгиев задачите, които изпълнява агенцията са множество и високоотговорни. „Въпреки това сме оставени на ръба на оцеляването, такава е политиката на министерството на транспорта – за намаляване броя на служителите ни“, обясни още той.

Maritime.bg припомня, че неотдавна се прокрадна идеята – агенцията да бъде закрита. Тогава множество неправителствени организации, общественици и екипа на агенцията категорично се противопоставиха. Попитан дали този процес е приключил, инж. Георгиев коментира, че все още не е. „Същите тези хора, които искаха това, продължават да работят в МТИТС, едва ли са се отказали. За пример мога да кажа, че два пъти изпращаме устройствен правилник за утвърждаване, а от МТИТС получаваме соломоновски отговори“, обясни той. 

В момента АППД е технически обезпечена с плавателни средства. Агенцията разполага със съдове, които извършват проучвателната дейност, дейността по разстановка на знаците по реката, 100-тонен плаващ кран, водолазна група, дълбачка, самоходни шалани и други. За съжаление не цялата налична техника влиза в употреба, заради недостатъчния бюджет на агенцията. „За съжаление и ние сме засегнати от кризата“, коментира с огорчение шефът на АППД.

Все пак уточни, че както винаги АППД ще продължи да изпълнява своите задачи по поддържане на плавателния път, акваторията на пристанищата и зимовниците за осигуряване безопасността на корабоплаването в българския участък от реката.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

На 26 и 28-годишна възраст са поредните жертви от потъналия кораб Arvin в Черно море

Силен снеговалеж затруднява продължаващата операция по издирване на изчезналите моряци от екипажа на кораб ARVIN, който потъна във водите на Черно море край турската провинция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция от днес, при спазване на въведените в страната противоепидемични мерки срещу разпространението на