58 години от създаването на агенцията за Проучване и поддържане на река Дунав

Сградата на АППД в град Русе, снимка: Maritime.bg
Сградата на АППД в град Русе, снимка: Maritime.bg

Навършват се 58 години от създаването на Агенцията за Проучване и поддържане на река Дунав – Русе.

История
През 1935 г. в системата на Министерство на железниците е създадена „Дунавска хидрографна служба“ със седалище в град Лом и задача поддържане на корабоплавателния път‚ съставяне на карти на река Дунав и организиране на хидрометеорологични наблюдения в българския участък на реката.

След сключването на „Конвенция за режима на корабоплаване по река Дунав“ от 1948 година в Белград‚ през 1949 година „Дунавската хидрографна служба“ преминава към Министерство на народната отбрана – Дунавски флот – Русе.

Четири години по-късно тази служба се връща към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и е създадено „Управление плавателен път“  – Русе‚ със задача да поддържа плавателния път в българския участък на река Дунав. В дейността не е предвидено да се извършват хидрографни и хидроложки проучвания за режима на реката. 

През 1955 година „Управление плавателен път“ преминава като отдел към Параходство БРП. На 1 април 1956 година‚ Министерският съвет приема постановление‚ с което „Управление плавателен път“ се реорганизира в „Управление за поддържане плавателния път и проучване на река Дунав“ със седалище град Русе към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

От 2 декември 1999 година „Управление за поддържане плавателния път и проучване на река Дунав“ с постановление на Министерски съвет No212 е реорганизирано като Изпълнителна Агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“.

АППД е единствената специализирана организация в България, която осъществява целия комплекс от работи по поддържане на плавателния път, акваторията на пристанищата и зимовниците за осигуряване безопасността на корабоплаването в българския участък от реката.
[hr style=“single“]

Инж. Георги Георгиев, снимка: БрягНюз
Инж. Георги Георгиев, снимка: БрягНюз

„Благодаря на всички колеги! Въпреки кризата упорито и отговорно изпълняват своите задължения. Пожелавам на колегите да бъдат живи и здрави, а на младите, които сега навлизат – да се пенсионират в нашата структура. Имаме много работа за вършене, очаква се годината да бъде много проблемна, но вярвам, че както досега и в бъдеще АППД ще се справя с поставените високоотговорни задачи!“

Това каза пред Maritime.bg инж. Георги Георгиев – изпълнителен директор на агенцията, по повод годишнината от нейното създаване. Той е част от екипа на АППД от 1977 година, веднага след като завършва своето образование.

Припомняме, че преди дни АППД представи дейностите по първия приключен проект по ОП „Транспорт“. 9 нови автоматични станции ще отчитат обстановката по река Дунав. „На практика станциите са монтирани, тествани са и информацията постепенно започва да идва в централата“, коментира инж. Георгиев.

В момента в агенцията работят 125 души, а демокрацията я заварва с 375-членен колектив. Според инж. Георгиев задачите, които изпълнява агенцията са множество и високоотговорни. „Въпреки това сме оставени на ръба на оцеляването, такава е политиката на министерството на транспорта – за намаляване броя на служителите ни“, обясни още той.

Maritime.bg припомня, че неотдавна се прокрадна идеята – агенцията да бъде закрита. Тогава множество неправителствени организации, общественици и екипа на агенцията категорично се противопоставиха. Попитан дали този процес е приключил, инж. Георгиев коментира, че все още не е. „Същите тези хора, които искаха това, продължават да работят в МТИТС, едва ли са се отказали. За пример мога да кажа, че два пъти изпращаме устройствен правилник за утвърждаване, а от МТИТС получаваме соломоновски отговори“, обясни той. 

В момента АППД е технически обезпечена с плавателни средства. Агенцията разполага със съдове, които извършват проучвателната дейност, дейността по разстановка на знаците по реката, 100-тонен плаващ кран, водолазна група, дълбачка, самоходни шалани и други. За съжаление не цялата налична техника влиза в употреба, заради недостатъчния бюджет на агенцията. „За съжаление и ние сме засегнати от кризата“, коментира с огорчение шефът на АППД.

Все пак уточни, че както винаги АППД ще продължи да изпълнява своите задачи по поддържане на плавателния път, акваторията на пристанищата и зимовниците за осигуряване безопасността на корабоплаването в българския участък от реката.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

По света и у нас

По света и у нас