Китай строи подводен тунел до Тайван

Снимка: EPA/БГНЕС

Китай предлага да построи железопътен тунел, свързващ континента с Тайван, което би се превърнало в един от най-предизвикателните инженерни проекти в света и символичен ход, увеличаващ натиска върху самоуправляващия се съсед, който Пекин разглежда като част от своята територия.

Политическите съветници призовават Пекин да финализира плановете за проектиране, пише британският ежедневник „Таймс“. Ву Жиминг, член на Китайската народна политическа консултативна конференция, каза пред държавните медии, че подводен канал през Тайванския проток ще „служи за обезкуражаване на онези, които подкрепят тайванската независимост“ и ще сближи двете нации „физически и духовно“.

“След като островът се обедини отново с континента, ще бъде по-бързо и лесно за нас да продължим да строим, за да достигнем Тайпе”, каза Ву, цитиран от „Таймс“.

Тайван се откъсна от континента след кървава гражданска война и сега има демократично избрано правителство.

От 2016 г. китайското правителство става все по-агресивно, настоявайки Тайван да бъде върнат под негово управление, ако е необходимо, и със сила. В международен план, Пекин се опитва да изолира Тайван, като убеждава дипломатическите си съюзници да прекъснат връзките си и настояват мултинационалните компании да премахнат всяко споменаване на Тайван като страна.

Изграждането на тунел под Тайванския проток бе предложено за първи път през 1996 г. и проектът придоби стойност, когато китайски държавен документ за планиране през 2016 г. призова за изграждане на високоскоростна железопътна линия между Пекин и Тайпе.

Главният инженер на моста Хонконг-Жухай-Макао, най-дългият в света мост, прекосяващ морето, казва за Пекин „няма проблем с финансирането или технологиите, но проектът зависи от това как ще се развият връзките между тях”.

Независимо дали става дума за мост над морето, или за подводен тунел, най-вероятно строежа ще започне от китайския град Пинтан, който е най-близо до острова. Най-краткият път оттук до Тайван е 77 мили, въпреки че има скептицизъм по отношение на осъществяването на проекта поради политическото напрежение.

В Тайван общественото настроение е силно срещу обединението с континента. Въпреки заплахите, Пекин е малко вероятно да нахлуе на острова, който има пакт за сигурност със САЩ.

В Китай работниците са построили високоскоростна железопътна линия между Пекин и Фуджоу, столицата на провинция Фудзиен, която е точно срещу Тайван. Очаква се през тази година да се открие магистралата между Фуджоу и Пинтан, което ще даде повод за дискусии относно това дали е настъпил моментът за проекта за подводния тунел, заключава „Таймс“. /БГНЕС

Последни новини

Последни новини

Пристанищата на България ще бъдат блокирани, ако “Лукойл Нефтохим” спре работа

Възможното спиране на работата на най-голямата компания за нефтопреработване на Балканския полуостров - "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас", ще доведе до блокиране на българските пристанища

Варна върху карта на Петрус Весконте от 1311 година – най-ранната оцеляла до наши дни морска карта

1. Петрус Весконте, „Карта на Централно и Източно Средиземноморие и Черно море“, 1311 г. Отсечка с Варна (varna). Държавен архив на Флоренция, Италия. Петрус Весконте (Petrus

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент