Невъзможността за целогодишно корабоплаване е основният проблем на река Дунав. Това посочват участниците във всички събития, свързани с развитието на водния път, съобщиха от Българо-румънската търговско-промишлена палата.
Решението се крие в откриване на вариант за осигуряване на минимална дълбочина на фарватера през цялата година от 2,5 метра.
Екип от Българо-румънска търговско-промишлена палата е участвал в заседание на работна група по Стратегията на ЕС за Дунавския район в австрийската столица Виена. Форумът е посветен на модернизирането на флота по вътрешните водни пътища в Европа. В рамките на събитието се провежда и уъркшоп по проекта ГРЕНДЕЛ, в който представители на бизнеса и заинтересованите страни споделят опит и практики за развитието на речния транспорт като екосъобразен подпомагащ икономическия растеж на страните от Дунавския регион. Заедно с изпълнителния директор на Палатата – Елеонора Иванова и експерта Емилия Петкова, в дискусиите се включи и кап. Камен Иванов от Морска администрация.
По време събитието участниците, представители на десет държави, споделиха добри практики от иновативни проекти, предложиха и демонстрираха различни технически решения за модернизирането на флота, сред които прототипи за намаляване на вредните емисии, преминаване към възобновяеми и алтернативни горива, намаляване на енергоемкостта и др. Френските участници представиха схемата за държавна помощ в подкрепа на корабоплаването, която действа при тях. Чрез специално създаден фонд на бизнеса се предоставя финансиране, с което се внедряват мерки за обновяване на флота и за използване на възобновяеми източници на енергия, коментират от БРТПП.
Споделеният опит ще бъде използван за създаването на модел за държавна помощ към сектора в цяла Европа. Това е необходимо, защото голяма част от съдовете, плаващи по вътрешните водни пътища са стари, секторът няма възможност за инвестиции, а за банките кредитирането на този сектор е неприемлив риск.