
Нов хибриден еко-катамаран ще бъде доставен в Бургас по международен проект.
Съдът ще обслужва туристически маршрути от пристанище Бургас, а основните акценти в тях ще бъде представянето на културното богатство по крайбрежието.
В проекта участват партньори от България, Гърция и Грузия, обясни пред Maritime.bg Янко Янков, ръководителят на проекта от българска страна и представител на Сдружение „Клуб за спортен риболов Гларус” – Бургас.
Хибридният катамаран със соларни батерии ще има дължина 14,6 m, широчина 6 m и два двигателя Volvo Penta с по 110 к.с., осигуряващи максимална скорост 18 kn.
Съдът се строи от базираната в Царево – “Стъклопласт” СД.
“Катамаранът ще използва изцяло електрическа енергия, осигурявана от монтирани соларни батерии, при маневри в пристанищата, с което се ограничава влиянието му над околната среда”, заяви пред Maritime.bg кап. Събев, отговорен за строителството на еко-съда.
Освен щадящ околната среда, новият съд ще осигурява постоянен мониторинг на чистотата на морските води. По думите на кап. Събев, в стъклопластовия корпус са интегрирани датчици, които автоматизирано ще замерват чистотата на водата, а данните ще се качват в реално време в интернет платформа.
Съдът ще приема до 30 души на борда си.
По думите на Янко Янков, проектът за строителството, реализирано у нас, се извършва по норвежки патент.
Проектът е насочен към преодоляване на съществуващите пречки за туристическите потоци между черноморските пристанища и пристанищата на Северно Егейско море. Той е от интегриран тип и включва както инвестиционни дейности, така и създаването на интелектуални продукти и обмяна на добри практики между партньорите, които ще разработят морски туристически маршрути, достъпни с всякакви плавателни съдове, с акцент върху културното богатство по крайбрежието в трите сътрудничещи и търгуващи помежду си държави от хилядолетия – Гърция, България и Грузия. Интерактивната база данни на маршрутите ще бъде разработена от грузинския партньор и ще бъде достъпна както през терминалите и офисите, които ще се инсталират и оборудват на пристанищата в Александруполис, Бургас и Батуми, но и със свободен достъп в Интернет. Съвместно трите партньора ще създадат ръководство за собствениците на плавателни средства, които искат да плават между черноморските пристанища и северните Егейски пристанища. Финансирането на проекта е 1 237 786,24 евро, като от тях 1 138 763,34 евро са от ЕС.
Още по темата: