Румъния е страната с най-голям дунавски флот. Северната ни съседка притежава почти половината от всички около 3 000 кораба в реката.
49,7% от общия товарен капацитет на дунавския флот, възлизащ на 2,4 милиона тона, е румънски.
Това стана ясно на работна среща, организирана от Българо-румънската търговско-промишлена палата, в която участваха реални ползватели на река Дунав и представители на публичните регулаторни органи. По време на срещата са дискутирани начините за подобряване корабоплаването в българския участък на реката.

Експертът към Българо-румънска палата – Десислава Пенчева представи синтезирани данни за съществуващите административни бариери и добри практики на национално и транснационално ниво в пет тематични области – гранична полиция, данъчни и митнически служби; навигационни власти (органи за контрол на трафика); пристанищни администрации; администрации на реката и речните канали и други органи на властта.
Сред най-често споменаваните административни бариери са липсата на стандартизация и уеднаквени регламенти дори на национално ниво; големият брой документи и времето, необходимо за тяхното попълване; недостигът на персонал, който води до дълго изчакване на плавателните съдове; непрозрачни и непоследователни политики за събиране на такси в дунавските държави; неудобен работен график на пристанищата и митниците, предизвикващ забавяния на превозите; липсата на общоприет работен език по протежение на дунавските държави и др.
Разписаните в доклада примерни процедури и процеси могат да се разглеждат като модели за стратегията и Плана за действие за управление на Дунавския регион, които в момента се изработват. Избраните най-добри международни практики показват, че сътрудничеството между държавите и различните електронни решения могат да минимизират административната тежест, а дигитализацията има потенциал да улесни и хармонизира процесите по реката.
По време на събитието беше представен и проектът ГРЕНДЕЛ, който има за цел да подпомогне корабни оператори в Европа да модернизират флота си. На континента има около 10 хиляди плавателни съда за вътрешно корабоплаване.