
На 16 април изтича срокът за подаване на оферти за строителство на новите патрулни кораби за българските Военноморски сили. Към момента няма подадени предложения от фирмите, от които бяха поискани такива. Според командира на флота контраадмирал Митко Петев, офертите ще бъдат подадени в последния ден.
Той коментира, че по всяка вероятност оферти ще бъдат получени от немската “Lürssen”, италианската “Fincantieri” и родната “МТГ – Делфин”, спечелила предишната процедура и по-късно оттеглила се. В основата на решението на българската корабостроителница тогава стоеше намалената стойност на градежа, в цената на който не беше включен ДДС.
Военноморските сили очакват през тази година да бъде финализиран проектът за придобиване на нови патрулни кораби, заяви неотдавна контраадмирал Петев.
Според него, поставените изисквания към проекта са добре формулирани в тактико-техническото задание, което беше разработено и актуализирано и фактически отразява необходимите способности, които очакваме да придобием.
Флотският офицер № 1 съобщава още, че към момента пет са фирмите, които се борят за строителството на новите кораби, както и че по проект е задължително поне един от корабите да бъде построен у нас и с капацитета на родното корабостроене.
„Реалистично е да очакваме тази година да завърши този цикъл, като очакванията ни са до 2024 г. българските Военноморски сили да получат тези кораби. Още първите стъпки в тази посока ще бъдат ясни през 2021 г., когато ще имаме възможност да пуснем първия кораб на вода. През 2022 г. той ще бъде оборудван, за да се стигне до финализиране“, подчертава още контраадмирал Петев.
С проекта ще се повишат способностите на ВМС за водене на борба с надводен противник на дистанции зад пряката радиолокационна видимост, чрез придобиването на противокорабен комплекс с голяма дистанция на стрелба и добри възможности за пробив на средствата за противовъздушна отбрана (ПВО) и радиоелектронна борба на противника, смятат от Министерството на отбраната.
Проектът включва строителството и доставката на два нови кораба, както и първоначален комплект ЗИП и резервни части, обучение на екипажите на двата кораба и интегрирана 3-годишна логистична поддръжка.
Бойните кораби, предвидени за придобиване трябва да отговарят на изискванията за многофункционален модулен патрулен кораб, способен да изпълнява свойствените си задачи и да е съвместим с корабите на НАТО.
Двата кораба трябва да имат конструкция, дизайн и пропулсивната уредба, осигуряващи минимум 7 денонощия автономност за самостоятелно плаване при далечина не по-малка от 3 000 nm и при икономична скорост 14 kn. Новите кораби трябва да достигат максимална скорост не по-малка от 22 kn и да поддържат скорост 12 kn при море 5 бала.
Съдовете ще имат екипаж от 60 до 80 моряци, като тук не са включени военните от екипажа на вертолета, техническия персонал за него и бординг групата от силите за специални операции. На всеки от корабите трябва да може да бъде базиран и опериран по един вертолет тип AS 565MB „Panther“.
Maritime.bg припомня, че седем корабостроителници потвърдиха желание да строят новите кораби за флота – „NAVAL GROUP“, „Fr.Lurssen Werft GmbH & Co.KG“, „DAMEN“, МТГ–„Делфин“, „Fincantieri“, „Navantia“ и „ThyssenKrupp“. По-късно стана ясно, че две от тях са се оттеглили.
Прогнозната максимална стойност на проекта за двата многофункционални модулни патрулни кораба е 984 млн. лв. с ДДС. Сумата включва разходите за придобиване на корабите, първоначалния комплект ЗИП, средствата за обучение, обучението на екипажите на двата кораба и първоначалната интегрирана логистична поддръжка. Сумата не включва боеприпасите.
В състава на патрулните сили на ВМС в момента влизат 6 бойни кораба, от които 3 са произведени в бившия СССР и 3 са белгийско производство, клас Е-71, придобити като втора ръка през 2005 г. и 2008 г. Построените в бившия СССР кораби отстъпват на съвременните тенденции в развитието на оръжието и техниката и изпитват сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части. Тези кораби не са оперативно съвместими със силите на НАТО, което прави невъзможно тяхното участие в колективната отбрана на Алианса. Експлоатират се вече над 30 години, а тяхното оборудване и въоръжение са морално остарели и значително отстъпват на съвременните образци. С излизането извън строя на корабите руско производство, поради изтичане на жизнения им цикъл (до 2-3 години), ще се задълбочи дефицитът от корабни единици. В това отношение подмяната им с нови патрулни кораби няма алтернатива, се отбелязва още в актуализирания проект за „Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС“.
Още по темата: