Броени дни остават до откриването на първото морско изложение в търговски център във Варна. От 9 до 18 март Grand Mall (Варна) ще бъде домакин на Grand Aqua City. Водният град се организира от търговския център и Асоциацията на производителите и вносителите на яхти в България с подкрепата на Община Варна.
Пред търговския център ще бъдат показани две 12,5-метрови моторни лодки и една ветроходна красавица – Bavaria 38. Акцент ще бъде поставен на изложените в самия център аксесоари. Посетителите ще могат да видят, а и да закупят стоки от широк спектър, представящи света на водните спортове – от дрехи и обувки до малки надуваеми лодки.
Grand Aqua City ще бъде открит с водно шоу. Емоция и адреналин на публиката ще предадат варненските клубове по водни спортове, които ще направят демонстрации. Сред тях са морски клуб „Приятели на морето”, „Черно Море – Бриз”, варненският клуб по кайт-сърф ”Воден свят” и Варненският клуб по водомоторен спорт. Историци от Регионалния исторически музей във Варна подготвят изложба на макети на кораби, построени във Варненската корабостроителница. Фотоси ще разкажат за експедиция 2010 Дунав-Черно море, по-известна като Дунавската Одисея. В нея украински и български археолози изпитаха емоцията на древните племена пеласги, които са се придвижвали със съвсем лек кораб от Белград до Варна. Любопитна разходка из света на съдовете на вода подготвя Клуба по моделизъм. Момчетата ще подредят миниатюрни модели на яхти, катери и кораби. Демонстрация на морски умения ще направят българските скаути от клуб „Владислав Варненчик”.
“Целим да покажем на широката публика всичко свързано с морето. Варна трябва да върне славата си на морска столица, а хората да се обърнат отново към морето“, заяви за Maritime.bg Никола Костов от “ЛЗ Яхтинг 1991” АД. Компанията ще представи широк спектър от продукти, нейният изпълнителен директор – Лъчезар Братоев е председател на Асоциацията на производителите и вносителите на яхти в България.
Grand Aqua City ще промотира и най-голямото изложение във Варна – Празника на морето, който ще се проведе за втора година в периода 24-28 май на Морска гара. Част от изложението ще бъде и Black Sea International Regatta. Тази година стартът ще има няколко захода пред Варна, така гражданите и гостите на града ще могат да се насладят на надпреварата.
Яхтеният бизнес – надежда за по-добре бъдеще
Интервю с Никола Костов, директор маркетинг и продажби в “ЛЗ Яхтинг 1991” АД.
Каква година изпрати вашата компания?
Изпратихме трудна година. Такива бяха и последните три. Въпреки това 2011-а завърши добре за нас – продадохме една яхта Sunseeker за около 4 млн. евро. За нас това е добра продажба в тези тежки дни. Новата година започнахме също добре, с продажба на яхта за около 3 млн. евро. В този бранш, една такава продажба може да обърне годината. Факт е обаче, че никога не сме имали толкова работа в периода декември – февруари. Засега индикациите са за по-добра 2012-а година.
Как се развива този бизнес в международен аспект?
Ситуацията е много подобна. От колегите по различните изложения зная, че всички са усетили кризата. С изключение на Германия, Австрия и Швейцария, където икономиките работят, на другите места е трудно. Посоката на развитие в Гърция, Италия и Испания е надолу. Ако погледнем нашия регион, виждаме много по-различна ситуация в Турция, където индустрията показва растеж.
Какви са тенденциите, какво привлича клиентите?
Клиентите се привличат от добрата цена. Светът се отвори много благодарение на Интернет. Последните ни продажби на нови и яхти втора употреба се реализират благодарение на рекламата в специализирани сайтове. Хората сравняват и купуват. Общо взето някой път продаваме и на загуба или на себестойност в общия случай, но го правим с цел да съживим пазара. Имахме над 50 яхти, в момента са малко над 30 – продаваме дори и на загуба за да купим нови модели, защото вече концепциите се променят, а производителите гледат да направят нещо ново за да привлекат клиенти.
Има ли събирателен образ на най-продаван съд?
Има хора, които могат да си позволят лодки по 3 и повече милиона. Доста хора се интересуваха от лодки, чисто ценово между 40-50 хил. евро, същите сега отново искат да имат лодка, но търсят такава между 10-15 хил. евро. В крайна сметка не може да се каже, че има събирателен образ на най-продавана лодка. Всичко зависи от възможностите на клиентите, единствената събирателна е, че всеки търси баланс между цена, качество и удоволствие.
Инфраструктурата създава ли препятствие за яхтения бизнес в България?
Не, защото все пак в България вече има 5-6 яхтени пристанища. Например във Варна се наблюдава недостиг, а въпреки високите цени клиентите предпочитат локацията. Собствениците на яхти и лодки има къде да ги държат на добри цени.
Защо българските яхти бяха “изгонени” от България?
Това се случва заради данъчните проверки, облечени като PR кампании. Хората, които са счетоводно и финансово изрядни трябва да губят по 2-3 седмици на счетоводствата си с тези проверки. Затова сега нашите клиенти, които са с по-големи лодки са в Турция и Гърция. Това не е заради инфраструктурата, както някои си мислят. Тази политика на правителствата изобщо не помага на яхтения бизнес и туризма като цяло. Надеждата е, че това ще се промени.
Maritime.bg – България