„Танкисти глупави! Сложили си каските на ушите и нищо не чули“ или как съветска подводница удари американски самолетоносач

Преди 35 години – през март 1984 г. съветската атомна подводница К-314 по проект „Ерш“ се сблъсква с американския самолетоносач Kitty Hawk в Японско море.

И двата съда получават сериозни повреди и инцидентът по чудо приключва без жертви.

Подводницата се удря в района на горивните танкове на самолетоносача. По това време на Kitty Hawk има няколко десетки ядрени боеприпаса, а К-314 на борда си носи две торпеда с термоядрени бойни глави.

През пролетта на 1984 г. в разгара на международното напрежение: ирано-иракската война, убийството на Индира Ганди в Индия, стълкновенията между работници и полиция в Полша и пр., в Японско море пристига самолетоносачна група на САЩ за съвместните военни учения Team Spirit-84 с Южна Корея.

Командването на руския Тихоокеански флот изпраща атомната подводница К-314 да следи ударната групировка.

„Бяхме на полигона в боева обстановка, получих по радиото: „Да се подготви атомна подводница за дълго следене на американския самолетоносач“, споделя командирът на подводницата Владимир Евсеенко.

Спомените му са цитирани в книгата „Возмутители глубин“ на Николай Черкашин.

Плавателният съд се връща в базата, привежда се в бойно състояние за „търсене и дълго следене“ и се отправя към централната част на Японско море. След четири дни К-314 намира самолетоносача и в течение на седмица го наблюдава с променлив успех.

Според съобщенията от американците „Ерш“ няколко пъти е разкриван, корабите, съпровождащи самолетоносача, 15 пъти са имитирали унищожението на подводницата.

Накрая са разбрали, че няма просто така да се отърват от съветските подводници и Kitty Hawk „се скатава“ в териториалните води на Южна Корея, прекратява полетите и радиовръзките.

К-314 остава в неутрални води, като съобщава в щаба на флота по радиото: „Контактът със самолетоносача е загубен“, и ѝ се налага да чака.

Скоро от командния пункт идват координати, главния курс и скоростта на движение на американците.

Подводницата излиза в района насреща и изплава на перископна дълбочина. Наблюдението е затруднено от мъгла.

„В 22:10 изплавам на перископна дълбочина за поредния комуникационен сеанс. Разглеждам десния и левия ъгъл. На 90 градуса вляво визуално откривам цялата самолетоносачна ударна група. Множество бордови светлини. Танкер зарежда корабите. Дистанцията е 2-3 морски мили. Вървим на контра, тоест едни срещу други. Незабавно потапяне!“, разказва Евсеенко.

Подводницата моментално предприема потапяне, но не успява да избегне сблъсъка.

Няколко минути по-късно моряците на Kitty Hawk усещат силно разтърсване.

За К-314 това е мощен удар.

Първата мисъл на командира: разрушен е корпусът. Но вдигат перископа, другите устройства – всичко работи. От отсеците съобщават, че няма вода, всичко е наред.

И тук нов удар – в десния борд.

„Оглеждаме се – всичко е в норма. Всичко, но не всичко. Скоростта започна да пада“, спомня си морякът, цитиран от „Российская газета„.

„Ерш“ изплава и моли за помощ.

Първи към подводницата идва противоподводният кораб „Адмирал Виноградов“.

Евсеенко се договаря с командира му: „Ще потопя носа, ще вдигна кърмата, а вие вижте какво става там“.

Оказва се, че гребните винтове са огънати.

В базата подводницата е откарана на буксир, а командирът получава гневно съобщение по радиото от заместник-командващия флота: „Танкисти глупави! Сложили си каските на ушите и нищо не чули! Командир, готви се“.

Kitty Hawk по това време се готви да се отправи към японското пристанище Йокосука. Стабилизаторът и витлата на „Ерш“ правят 40-метрова пробойна в корпуса на самолетоносача.

След инцидента Евсеенко е отстранен от командването на подводницата, но той смята, че всички са имали късмет: „Ние не потънахме, те не изгоряха“.

Източник Russia Beyond България

Последни новини

Последни новини

От началото на войната в Украйна българските Военноморски сили са унищожили четири дрейфащи мини в наши води

От началото на военния конфликт в Украйна българските Военноморски сили са унищожили четири дрейфащи мини в наши води, каза днес пред журналисти командирът на ВМС

Морякът Живко Иванов – кап. Спароу: Страхотно е да правиш най-голямата пиратска беля!

За образа на българския моряк може много да се пише и все няма да е достатъчно, защото той е необхватен като самото море. В него може да бъде открит дори причудлив щрих на „морски

Министерството на транспорта назначава независим член в съвета на директорите на БМКЦ

Министерството на транспорта и съобщенията е обявило конкурс за за избор на един независим член в Съвета на директорите на Български морски квалификационен център, видя

Отбелязваме Световния ден на морето: Корабоплаването трябва да приеме декарбонизацията, дигитализацията и иновативните технологии

Световната морска общност отбелязва на 28 септември Световния ден на морето. През тази година се навършват 50 години от приемането на Международна конвенция за