Оптимизъм за фериботната връзка Варна – Кавказ


В офиса на фирма „Трайдънт Фрейт” ООД – Варна, с управител капитан Димитър Демирев бе отбелязана третата година от откриването (3 март 2009 г.) на фериботната линия Варна-Кавказ. Стартирала симптоматично точно на националния празник по договор между транспортните министерства на Руската федерация и България, обслужвана епизодично от преустроения във ферибот еднопалубен кораб „Авангард” на руската корабна компания „Аншип”, през първите си месеци тя навява предимно песимизъм. Оператор от руска страна е Сибирско-европейската транспортна компания. Дълбочината на порт Кавказ, инфраструктурата му и някои митническо-гранични неуредици в началото не вдъхват доверие у товародателите от двете страни.

На първия си курс при откриването „Авангард” докарва базови масла за „Приста ойл”, след 4 месеца, на 9 юли – мотриси и вагони за софийското метро, моторно масло и две цистерни биогориво. Същия ден на територията на Фериботния комплекс в Белослав се провежда среща за спасяването на железопътно-фериботната линия, в която участват представители на железопътната и морска администрация на българското правителството, на оператора от руска страна, на най-големите родни и две руски спедиторски фирми. На форума руснаците искат товари, а българите – цени и график на плаванията. Кризата откроява някои предимства на релацията, товарооборотът постепенно се увеличава, през юни 2010 г. влиза в експлоатация още един руски кораб – „Славянин”. Ако „Авангард” има капацитет 45 железопътни вагона, превозвани на палубата, новото попълнение има възможност за 55 вагона.
[oqeygallery id=13]
След завършването на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” Димитър Демирев  плава 17 години на корабите на Параходство БМФ, в това число и като капитан, а през 1991 г. създава „Трайдънт Фрейт”, която се занимава с транспорт, агентиране, спедиция, чартъринг и брокераж. В качеството си на линеен агент от българска страна той предостави справка за товарооборота по нея през изминалата 2011г. От Варна са заминали 276 пълни вагона и 784 празни. Изнесени са общо 8801 тона товари, сред които по низходящ относителен дял се подреждат строителни материали, стъкло, дървени плоскости, машини и оборудване, козметика, магнезит, бентонит и др. От Кавказ са пристигнали 900 пълни вагона и 129 празни. Внесените товари са общо 39225 тона предимно пропан бутан, зърнени храни, торове, нефтопродукти, метали и др. Очевидно от изток на запад обемите са няколкократно по-големи, за което има много обясними причини. Още по-обнадеждаващо е началото на 2012 г. Ако за миналата година превозените товари са били около 50000 тона, то само за първите два месеца на тази година те са около 25000 тона – 225 вагона е активът на „Авангард” и 166 вагона – на „Славянин”.

Оптимизмът за линията Варна-Кавказ идва от замръзващото през зимата Азовско море, което прави недостъпни неговите пристанища, а също така от малките количества на някои товари, недостатъчни за цяла корабна партия и затова превозвани във вагони чрез фериботите. Варненският фериботен комплекс е уникална и незаменима точка в цялото крайбрежие на Черно море за подмяна на талигите на екс-съветските вагони, което позволява диференциране на претоварния процес по местата на получаване на товарите. Интензивността вече е достигнала до два кораба на седмица. „Славянин” освен за вагони е пригоден и за превоз на техника – автомобили, машини, верижни и извънгабаритни товари. За базисния товар – газ пропан бутан, са подписани дългосрочни договори за превоз през следващите 5 години, предимно за „Газтрейд” и „Топливо”, по около 150 вагона на месец. Към момента е постигнато добро ниво на използване на капацитета на фериботите между 67 и 70%.

Съгласно междуправителствения договор българската страна може да въведе в експлоатация до два кораба. Единият, собственост на БМФ и БРП чрез общото им дружество „Варна фери”, сега се преустройва в МТГ „Делфин” и вероятно ще се включи в линията през тази година. За азиатските републики и Русия Варна се явява удобен логистичен център за движението на стоките им към Европа и света. Във връзка с тенденцията за интензифициране на товарооборота по релацията и включването в нея в перспектива на още два кораба, освен другата фериботна линия до Иличевск и Поти, буди безпокойство състоянието на Фериботния комплекс, който има трима държавни собственици. Ремонтиран е единият мост, но железопътните линии и цялата инфраструктура не отговорят напълно на изискванията за ефективна и безопасна технология.

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Finn Devoti Cup остана във Варна, силно общинско присъствие на финалната церемония

Състезателят на МК Одесос Варна Владимир Стасюк спечели по драматичен начин първото издание на ветроходната Finn Devoti Cup във Варна. Украинецът, който от няколко сезона се

Военнослужещи почистиха и боядисаха експонати на Военноморския музей

Военнослужещи от Инженерно-сапьорна рота, в.ф. 34410 и Хидрографска служба, в.ф. 26870 към Военноморските сили участваха във възстановяване на експонати във Военноморския музей.

Завърши водолазното учение на Военноморските сили с международно участие „Тритон 2023” 

Завърши водолазното учение на Военноморските сили на Република България с международно участие „ТРИТОН 2023”. To се проведе за трета поредна година и е резултат от