В офиса на фирма „Трайдънт Фрейт” ООД – Варна, с управител капитан Димитър Демирев бе отбелязана третата година от откриването (3 март 2009 г.) на фериботната линия Варна-Кавказ. Стартирала симптоматично точно на националния празник по договор между транспортните министерства на Руската федерация и България, обслужвана епизодично от преустроения във ферибот еднопалубен кораб „Авангард” на руската корабна компания „Аншип”, през първите си месеци тя навява предимно песимизъм. Оператор от руска страна е Сибирско-европейската транспортна компания. Дълбочината на порт Кавказ, инфраструктурата му и някои митническо-гранични неуредици в началото не вдъхват доверие у товародателите от двете страни.
На първия си курс при откриването „Авангард” докарва базови масла за „Приста ойл”, след 4 месеца, на 9 юли – мотриси и вагони за софийското метро, моторно масло и две цистерни биогориво. Същия ден на територията на Фериботния комплекс в Белослав се провежда среща за спасяването на железопътно-фериботната линия, в която участват представители на железопътната и морска администрация на българското правителството, на оператора от руска страна, на най-големите родни и две руски спедиторски фирми. На форума руснаците искат товари, а българите – цени и график на плаванията. Кризата откроява някои предимства на релацията, товарооборотът постепенно се увеличава, през юни 2010 г. влиза в експлоатация още един руски кораб – „Славянин”. Ако „Авангард” има капацитет 45 железопътни вагона, превозвани на палубата, новото попълнение има възможност за 55 вагона.
[oqeygallery id=13]
След завършването на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” Димитър Демирев плава 17 години на корабите на Параходство БМФ, в това число и като капитан, а през 1991 г. създава „Трайдънт Фрейт”, която се занимава с транспорт, агентиране, спедиция, чартъринг и брокераж. В качеството си на линеен агент от българска страна той предостави справка за товарооборота по нея през изминалата 2011г. От Варна са заминали 276 пълни вагона и 784 празни. Изнесени са общо 8801 тона товари, сред които по низходящ относителен дял се подреждат строителни материали, стъкло, дървени плоскости, машини и оборудване, козметика, магнезит, бентонит и др. От Кавказ са пристигнали 900 пълни вагона и 129 празни. Внесените товари са общо 39225 тона предимно пропан бутан, зърнени храни, торове, нефтопродукти, метали и др. Очевидно от изток на запад обемите са няколкократно по-големи, за което има много обясними причини. Още по-обнадеждаващо е началото на 2012 г. Ако за миналата година превозените товари са били около 50000 тона, то само за първите два месеца на тази година те са около 25000 тона – 225 вагона е активът на „Авангард” и 166 вагона – на „Славянин”.
Оптимизмът за линията Варна-Кавказ идва от замръзващото през зимата Азовско море, което прави недостъпни неговите пристанища, а също така от малките количества на някои товари, недостатъчни за цяла корабна партия и затова превозвани във вагони чрез фериботите. Варненският фериботен комплекс е уникална и незаменима точка в цялото крайбрежие на Черно море за подмяна на талигите на екс-съветските вагони, което позволява диференциране на претоварния процес по местата на получаване на товарите. Интензивността вече е достигнала до два кораба на седмица. „Славянин” освен за вагони е пригоден и за превоз на техника – автомобили, машини, верижни и извънгабаритни товари. За базисния товар – газ пропан бутан, са подписани дългосрочни договори за превоз през следващите 5 години, предимно за „Газтрейд” и „Топливо”, по около 150 вагона на месец. Към момента е постигнато добро ниво на използване на капацитета на фериботите между 67 и 70%.
Съгласно междуправителствения договор българската страна може да въведе в експлоатация до два кораба. Единият, собственост на БМФ и БРП чрез общото им дружество „Варна фери”, сега се преустройва в МТГ „Делфин” и вероятно ще се включи в линията през тази година. За азиатските републики и Русия Варна се явява удобен логистичен център за движението на стоките им към Европа и света. Във връзка с тенденцията за интензифициране на товарооборота по релацията и включването в нея в перспектива на още два кораба, освен другата фериботна линия до Иличевск и Поти, буди безпокойство състоянието на Фериботния комплекс, който има трима държавни собственици. Ремонтиран е единият мост, но железопътните линии и цялата инфраструктура не отговорят напълно на изискванията за ефективна и безопасна технология.
Maritime.bg – България