Система предвижда инцидентите в отговорния ни район

Тръгна разработването на интегрирана информационна схема за координиране и управление в реално време на операциите при бедствия и аварии в български морски отговорен район по търсене и спасяване.

Тя ще бъде внедрена и пусната в действие през новата 2020 година.

Това заяви за в. „Черно море“ к.д.п. Валентин Енчев, директор на дирекция „Морска администрация“ – Варна, към ИАМА.

По неговите думи агенцията е водещият изпълнител на разработката, като в нейното проектиране и изпълнение са включени и други институции, които имат отношение към морското пространство. Идеята била първо да съберат пълната информация за плавателните средства, които оперират в нашия морски район.

Както на стандартния трафик на големите търговски кораби , на риболовните, които излизат целогодишно в морето, така и на насищането с допълнителни плавателни средства през активния летен сезон. Ще бъде направен анализ на техния средностатистически брой през годината, на районите, в които най-често оперират, и къде става тяхното струпване в определени моменти.

След като се изясни съществуващата картина, ще се премине към анализ на рисковете. Целта е да се разработи специална програма (или софтуер да го наречем), която да може да прогнозира евентуалните инциденти в морето. Така службите ще бъдат своевременно насочвани към възможните очаквани инциденти и ако възникват такива, веднага да получават нужната допълнителна информация за предприетите бързи оперативни действия. Тоест, ще се осъществи ефективен контрол и като резултат ще се повиши безопасността на корабоплаването в Черно море, обясни кап. Енчев.

Успоредно с това вървят процесите по морското пространствено планиране, което произтича от европейската директива, каза още шефът на „Морска администрация“ – Варна. Там също се правили анализи на дейностите в морето, на тяхното съвместно функциониране. Така че те не включвали само корабоплаването, но и всички останали дейности: използването на морските ресурси, аквакултурите, опазването на околната среда и др. Всички те така щели да бъдат разположени в морските пространства, че хем да се допълват, хем да не си пречат. Например отглеждането на аквакултури ставало там, където са морски пътища, и това така трябва да става, че да не създава рискове за плавателните средства. Впрочем, за да се получи като резултат, трябвало всички институции да предоставят пълната информация за дейностите, които извършват в морето, какво контролират в него и т.н.

Страната ни имала задължението да направи такъв морския пространствен план до 2021 г. И дотогава ще бъдем готови с него, потвърди шефът на „Морска администрация“ – Варна.

Големите търговски кораби са едни от най-рисковите за екологията, а също и за безопасността на корабоплаването. Така че важен елемент на морското пространствено планиране са сепарацион-ните схеми за разделно движение, които насочват корабите, подчерта кап. Енчев. Според него сегашната схема е направена преди много години и в много отношения вече е остаряла. После тя съществува на картите, но не е задължителна за прилагане в морските ни пространства, така че някои плавателни средства могат да я избягват. Тук също вече се работи; преди две години бе направен пълен анализ на сегашното разположение на схемата, на параметрите, върху които влияе разположението на трасетата. Говоря за безопасност, екология, сигурност, което означава да има достатъчно време за всякакъв вид контрол и мониторинг, включително визуален. Какво правят корабите, с кои други плавателни средства могат да се сближават евентуално за прехвърляне на стоки, хора. Тоест, всякакъв характер контрол да може да се осъществява, включително по отношение на ВМС , допълни кап. Енчев. Анализът бил завършен със заключението, че задължителната схема трябва да бъде преместена навътре в морето.

Навремето, когато е била установявана, сегашната схема била добра, защото техническите възможности за комуникации, радиото и визуалните средства за наблюдение не са били достатъчно развити и корабите трябвало да минават по-близо до брега. Сега обаче ситуацията е коренно различна, развитието на технологиите позволява да се наблюдава много по-навътре в морето. Пък и търговските кораби станаха по-големи и превозват много повече товари, което ги прави още по-опасни за замърсяване на морската среда. Например танкерите, ако преминават много близо до брега, в случай на инцидент времето за реакция от страна на институциите се намалява в пъти. Така че при сегашното положение възможностите за реакция са сведени до минути. А една от най-големите екологични опасности е да се допусне замърсяването да стигне до брега. Докато разливът е във водата, има възможност да бъде локализиран и събран, но достигне ли брега, тогава овладяването му става много трудно и щетите са огромни, особено за туризма. Не трябва да забравяме, че той е едно от основните пера в икономиката на държавата ни.

Когато говорим за контрол на корабоплаването, мнозина го свързват само с транспорта, а трябва много ясно да се разбере от всички институции, че туризмът изключително много зависи от него. Защото при възникване на инцидент можем да забравим този доходен бизнес за години напред. Така че това е въпрос, който не е от сферата само на едно министерство. А би следвало и други ведомства да имат принос в осигуряването на безопасността на корабоплаването, защото от това зависи и тяхната дейност, коментира кап. Енчев.

Що се отнася до новите сепарационни схеми за разделно движение, приключилият анализ показвал, че е добре да бъде изтеглено на около 11 мили от брега. И още нещо много важно, подхождането на корабите към пристанищата да не става по решение на капитана, а да е задължително по определено направление, посочено в схемата.

Новата схема ще осигури разделно движение, което да изкара големите кораби по-далеко от брега. Тя ще създаде възможност за допълнителни морски пътища и близо до брега, които ще са за малките плавателни средства, разделени по видове: за сезонен превоз ( лодки за разходки), малки търговски кораби и други. И когато това стане задължително за движение в морето, вече ще има определен ред и различаване на плавателните средства по тяхната големина и район на плаване. Така че има още посоки, в които продължава да се работи за осигуряване пълната безопасност на корабоплаването, допълни кап. Енчев.

Източник Черно море

Последни новини

Флотът унищожи морска мина край Маслен нос

На 23 септември 2022 г. формированието за разузнаване, извличане, транспортиране и унищожаване на невзривени боеприпаси от състава на Флотилия бойни и спомагателни кораби от състава на Военноморските сили, след получен факс от
Прочетете

Варна върху морска карта на португалския картограф Лазаро Луис от 1563 година

1. „Карта на Средиземноморието, Черно море и Западна Европа“, Лазаро Луис, 1563 г., отсечка с Черно море и част от Европа: Унгария (Umgria) и Гърция (Grecia). Академия на науките, Лисабон, Португалия. Морските карти (портолани) се
Прочетете

Курсанти и студенти от четири държави пристигат в Морско училище по проект MARS-NET

В началото на септември морската столица на Литва – Клайпеда, беше домакин на ползотворна среща на научни колективи от морски университети на Турция, Полша, Румъния и България. Срещата бе във връзка с работата по проекта MARS-NET на
Прочетете

Откриха първи офшорен вятърен парк във Франция

Президентът на Франция Еманюел Макрон откри първия офшорен вятърен парк във Франция, предадоха световните агенции. Паркът се намира край Сен Назер, пристанище в западната част на страната, на разстояние от 6 до 10 nm от бреговете.
Прочетете

Задържаха лодка с 38 мигранти край нос Шабла

38 души, сред които 22-ма мъже, 8 жени и 8 деца, от които едно е бебе, представящи се за сирийци и афганистанци, бяха безопасно доведени до българския бряг от представители на Гранична полиция рано тази сутрин при сложна операция в
Прочетете

Морският бизнес очаква спешна реакция от властта за увеличените тарифи за преминаване през Проливите

Морският бизнес в България очаква бъдещата власт да приеме спешни мерки, които да намалят негативния ефект и влиянието на конфликта между Украйна и Руската федерация у нас. Това става ясно от изпратено уведомление до политическите
Прочетете

Румънският президент очаква допълнително разширяване на Пристанище Констанца

Пристанището в Констанца трябва да се подобри или поне да се адаптира към настоящите условия, заяви румънският президентът Клаус Йоханис, като изрази надежда, че споразумението за транзит на зърно от Украйна през Черно море ще бъде
Прочетете

Край Видин тренираха реакция при авария с кораб в р. Дунав

Пристанище Видин - Център, снимка: "Пристанище Видин" По време на проведено пожаро-тактическо учение кораб се преобърна в Дунав, в района на видинското пристанище. В сценария на проиграното учение имаше трима загинали и двама ранени,
Прочетете

Американският флот проявява интерес към пристанище Александруполис

Североизточното гръцко пристанище Александруполис е на път да се превърне във "втора Суда", пише електронното издание на в. "Катимерини", визирайки голямата гръцка и натовска военноморска база на остров Крит. Високопоставени
Прочетете

Декарбонизацията и липсата на работна ръка са главните проблеми пред морската индустрия за…

Декарбонизацията на корабоплаването и новите екологични разпоредби се разглеждат като най-въздействащите проблеми за втора поредна година в доклада "Глобален мониторинг на морските проблеми" (Global Maritime Issues Monitor, GMIM), изготвян
Прочетете

Последни новини

Курсанти и студенти от четири държави пристигат в Морско училище по проект MARS-NET

В началото на септември морската столица на Литва – Клайпеда, беше домакин на ползотворна среща на научни колективи от морски университети на Турция, Полша, Румъния и

Морският бизнес очаква спешна реакция от властта за увеличените тарифи за преминаване през Проливите

Морският бизнес в България очаква бъдещата власт да приеме спешни мерки, които да намалят негативния ефект и влиянието на конфликта между Украйна и Руската федерация у нас.

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент