Българското национално доброволческо сдружение за морско спасяване БУЛСАР сигнализира прокуратурата за обявената продажба на спасителния влекач ПЕРУН, научи Maritime.bg.

Припомняме, че ДП “Пристанищна инфраструктура”, на което бе предоставен съдът, го обяви за продажба с начална тръжна цена в размер на 269 480 лв.без ДДС.
В своя сигнал до главния прокурор Иван Гешев, от БУЛСАР определят продажбата на ПЕРУН като “опит за умишлено ликвидиране на уникален аварийно-спасителен кораб”.
В документацията по тръжната процедура от ДППИ обосновават решението си с незадоволителното техническо състояние на построения през 1977 г. спасителен съд.
“Това не е първия опит за заличаването му, с което се цели да се унищожи веществено доказателство, за продължителни нечестни действия със сериозни съмнения за корупционна практика. Съществен момент е обстоятелството, че корабът е единствения български плавателен съд, чийто характеристики позволяват той да накрива цялата икономическа морска зона на страната при всякакви хидро-метео условия, а дейността му е свързана с елементи на национална сигурност. Перун е нужен на България и неговото възстановяване, а не продаване създава условия за изпълнение на международните ни конвенционални задължения за хуманитарно морско спасяване. България е единствената страна от черноморския регион, която не си изпълнява конвенционалните задължения точно и добросъвестно, именно защото този кораб бе умишлено изваден от изпълнение на държавните морски интереси и даден под наем на частна фирма за 20-тина пъти по-нисък наем от обичайния за подобна дейност“, коментират в сигнала си до Гешев от БУЛСАР.
Председателят на сдружението к.д.п. Никифор Герчев припомня, че през годините варненските морски неправителствени организации многократно са сигнализирали за състоянието на кораба и незабавната необходимост от възстановяването му.
“Особено подробна информация с многобройни доказателствени материали са предоставени на Прокуратурата, ДАНС, БОРКОР, министър-председателя, министри на транспорта, особенно до г-н Ивайло Московски. След разговор с г-н Бойко Борисов създадохме работна група, която в продължение на шест месеца проучи до детайли всички обстоятелства и придостави на всички заинтересовани стотина доказателсвени документа. За горното и до сега няма съответни предприети мерки. Съмненията ми, както и на колегите от бранша, логично повдигат въпроса, кой позволява в страната да се вършат тези своеволия, без да им се търси сметка”, коментира още к.д.п. Герчев.
В БУЛСАР виждат и “умишлена ликвидация на националната морска спасителна служба в полза на корпоративни чужди интереси”, предлагайки продажбата на кораба да бъде прекратена и да се работи за неговото възстановяване.
Maritime.bg припомня, че след публично несъгласие от страна на морски браншови организации с действията на ИА “Морска администрация” бе провалена скандалната поръчка за разходване на 1 500 000 лева от бюджета за за „влекачи в студен резерв“.
По-рано през миналата година новоназначеният шеф на ГД „Аварийно-спасителна дейност“ към ИА „Морска администрация“ вицеадмирал (о.з.) Румен Николов заяви в интервю, че дирекцията има добри намерения за възстановяване на другия спасителен съд – влекачът МИЗАР. Към момента няма яснота дали това ще се случи.
“Междувременно Морска администрация разходва баснословни суми за самолетни билети, униформи и всякакви измислени проекти, вместо да се възстанови ПЕРУН. Остава ни да се молим, да не се случи мащабен инцидент в отговорния ни район”, коментира пред Maritime.bg председателят на БУЛСАР к.д.п. Герчев.