Морски организации защитиха ръководството на ИАМА

С писмо до премиера Бойко Борисов и министрите от кабинета му, две морски неправителствени организации изразяват своята подкрепа към ръководството на ИА „Морска администрация“, коментирайки разразилия се скандал с продажбата на спасителния кораб ПЕРУН. Maritime.bg публикува без редакторска намеса писмото на Бургаската морска асоциация и Клуба на моряка и ветерана – Бургас и има готовност да публикува всички мнения по темата.

През последната седмица, морската общност е свидетел на безпрецедентни и злоумишлени атаки срещу ръководството на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ по повод и във връзка с продажбата на моторен кораб „Перун“. Чрез серия от публикации, интервюта, пресконференции и организиран символичен протест пред сградата на Дирекция „Морска администрация“ – гр. Варна (в който участваха 17 човека), ръководителите на неправителствената организация „Булсар“ – Никифор Герчев и Български моряшкия професионален съюз – Иван Велков умишлено разгласяват публично неистински и позорни обстоятелства за дейноста на морските ни институции и разпространяват неверни факти, с цел да се навреди на доброто име, да бъдат охулени и опозорени пред обществеността ръководителите на Изпълнителна агенция „Морска администрация“. 

Морската общност в Република България е възмутена от системните клеветнически твърдения срещу дейността на морските ни институции. Ръководителите на неправителствените организации „Булсар“ и Български моряшкия професионален съюз уронват сериозно престижа на морските институции в Република България и злепоставят доказани в професионалната си сфера специалисти пред европейските ни партньори и цялата общественост по недопустим начин. 

Моторен кораб Перун е пуснат в експлоатация преди около 50 години. Същият е морално и технически остарял още след 30 – тата година след пускането му на вода. Всичките технически показатели, по които той е бил строен са били относими към времето на производството му. Като пример може да посочим, че е експлоатационната му скорост при нормални метеорологични условия и перфектно техническо състояние на кораба е между 10 – 12 възела. Времето, за което би могъл да реагира корабът при инцидент на разстояние 120 – 150 морски мили от мястото му на домуване – Варна е минимум 12 часа след снемането му от стоянка, което ще е прекалено късно за провеждане на каквито и да са спасителни операции. Техническите параметри на кораба не отговарят на съвременните изисквания за морско спасяване, включително изискванията на Международната спасителна асоциация (The International Salvage Union). Дори и да бъде възстановен, моторен кораб „Перун“, техническите му показатели не могат да достигнат съвременните изисквания за спaсителна единица кораб. 

Така наречените „специалисти“ по морско спасяване – Никифор Герчев и Иван Велков критикуват създадената организация по морско спасяване в Република България, която е заимствала опит от доказани държави и организации в областта, а именно Великобритания и Холандия. Още през 2007 г., Изпълнителна агенция „Морска администрация“ изпълни съвместен проект с Агенцията за морска и брегова охрана на Великобритания, който проект извърши обследване на условията за морско търсене и спасяване в България, съобразявайки го с отговорния район, който трябва да накрива Република България в тази област. Този проект завърши с обобщен доклад с констатации и препоръки, за това какво трябва да се направи за да бъде морското ни търсене и спасяване ефективно. На база на този доклад Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е изготвила и стратегия за развитието на морското търсене и спасяване, която в момента е в процес на изпълнение и реализация и вече дава своите резултати. Доказателство за това е, че повече от 10 години в отговорния район за търсене и спасяване не е имало инцидент свързан със загуба на човешки живот. 

С публикациите и публично разгласяваните неверни твърдения от страна на ръководителите на неправителствената организация „Булсар“ – Никифор Герчев и Иван Велков се посяга и се срива обществената оценка на морските ни институции, на усилията на ръководството и експертите и тяхната работа. 

Не може да приемем твърденията, че именно настоящото ръководство на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е въвела страната в криза със случая с либийския танкер. Задържането на либийският танкер е извършено по – силата на съдебно решение и решение на съдебно-изпълнителната власт в Република България, което Изпълнителна агенция „Морска администрация“ привежда в изпълнение, съгласно делегираните й законни задължения и правомощия. Изпълнителна агенция „Морска администрация“ няма нито компетентност, нито законови правомощия да задържи плавателно средство без съдебно решение. Изразените обвинения в тази насока от страна на ръководството на неправителствената организация „Булсар“ и Български моряшкия професионален съюз свидетелстват още веднъж за злонамереност на Никифор Герчев и Иван Велков. Нещо повече, арогантността на г-н Никифор Герчев стигна дотам, че на проведената пресконференция на 17 Февруари 2020 г., нарече публично Холандският посланик в Република България – „сульо“. Считаме, че по недопустим начин се засягат дипломатическите отношения между двете страни в навечерието на приемане на България в Шенгенското пространство и Еврозоната. 

Остава съмнение относно причините за злонамерените обвинения и нападки срещу ръководството на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, които може би се дължат на скрити интереси от страна на неправителствената организация, която иска да установи едноличен контрол над дейността по търсене и спасяване на човешки живот, което е свързано и със спасяване на имущество, за което както е известно се дължи възнаграждение до стойността на кораба и товара. Не изключваме и милосърдечни спомени от страна на Никифор Герчев от една отдавна отминала епоха в която са ползвани архаични методи при и по повод извършването на морско спасяване, несъвместими за съжаление с модерните методи и практики в наши времена. Свидетели сме и на поетични и популистки изявления от страна на г-н Никифор Герчев, а именно „Перун е безсмъртен“, които в никакъв случай не могат да обосноват икономическата целесъобразност за запазването му, освен като музеен експонат.

С настоящото изразяваме от страна на подписаните по-долу организации пълна подкрепа към дейността и усилията на ръководството на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за създаване на модерно морско спасяване в Република България и сме готови да окажем съответната методична помощ и съдействие.

Бургаска морска асоциация и Клуб на моряка и ветерана

Темата в развитие:

Последни новини

Последни новини

Инж. Славов: Абсолютно недопустими са спекулациите за измиране на риба от замърсяване във "Флотски арсенал"

Абсолютно недопустими са твърденията за замърсяване от "ТЕРЕМ КРЗ Флотски арсенал - Варна", причинило измиране на риба в акваторията на Варненското езеро. Това заяви пред

Турция прави първи сондаж в Черно море на годишнината от неуспешния преврат

Турция може да започне проучване на нефт в Източното Средиземноморие в рамките на три или четири месеца съгласно споразумение, подписано с Либия, което беше осъдено от други в

По света и у нас

По света и у нас