Кап. Герчев: Тези, които ме плюят, разбират от морско спасяване колкото кучето ми от астрономия

Разгаря се сблъсъкът между неподкрепящите и подкрепящите ръководството на ИА „Морска администрация“ организации, скандал, разразил се при продажбата на спасителния кораб ПЕРУН. Maritime.bg получи отговор от к.д.п. Никифор Герчев, председател на Булсар, във връзка с публикуваното по-рано писмо в подкрепа на ИАМА от Бургаската морска асоциация и Клуба на моряка и ветерана – Бургас. Публикуваме го без редакторска намеса:

1. Протестът не беше срещу ДП «ПИ», а срещу ръководството на ИАМА-София;
2. В протеста участваха на живо около 70 души, освен това получихме електронна подкрепа още от 50-тина морски лица на Перун. Снимката със 17 души е на хора от екипажа и близки на Перун;
3. Ние нямахме за цел да масираме протеста, а цивилизовано да кажем, че извършваната продажба на Перун прилича досущ на престъпен елемент на мулти-корпоративна международна организирана пристъпна група, целяща окончателно унищожаване на националната морска спасителна служба, и първоначално заемане на salvage нишата от подставена фирма Мултрашип, която е „Full member” на  ISU; При което тези действия могат да се определят, като Престъпление по служба и двойствено «подбудителство», към грубо погазване на националното и конвенционално морско законодателство, което категорично разпорежда, създаване и поддържане на такава служба, която да изпълнява «добросъвестно и точно» държавните функции в сферата на хуманитарното/имуществено спасяване.

.4. Подробно дали са неверни «неверните факти» и «неистински позорни обстоятелства за дейността на «морските институции» (ИАМА) ще посочим в отделна точка като начало коментирам  операция ЕЛГА-1, а пълна информация ще предоставим на ДАНС и Прокуратурата.

Елга-1. Стойноста на спасителното възнаграждение е около 1,000,000 $, защо ИАМА не извърши самостоятелно операцията? На разположение бяха (Ентерпрайс и военен кораб).

Защо Живко Петров (ЖП) позволи корабособственика да канцелира договора  със специализирания Енерпрайс при положение, че ЖП е и национален координатор и разполага с власт в подобни ситуации?

Защо ЖП забави умишлено и недопустимо около 24 часа операцията, за да пристигнат от Холандия група специалисти, при непосредствена  надвиснала опасност от пречупване на кораба и в такъв случай нефтен разлив? 

Защо ЖП не е поисал подобаващ дял от полагаемо се възнаградение в размер около 40-50 %, въпреки, че ДМА-Варна реално има  «много сериозен непосредствен принос» за спасяване на кораба.»

Ако е пропуснал да поиска  полагаемия им се дял, защо не е сторил  това в допустимия двугодишен срок? 

Мултрашип са специалисти и по salvage, защо от Холандия пристига друга  фирма, която заявява, че е спасила Елга-1 и се оттегля, веднага след това?

Защо не е спазена наредбата за разпределение на спасителните възнаграждения по КТК, а са поискани 5-6 хиляди лева, като сума не съответства по никакъв начин на реалния принос на ИАМА, т.е.българската държава. Сериозно се съмнявам, че ползването на друга фирма, създава условие да се обяви официално, че Мултрашип са извършили само буксировка, която струва в пъти по малко, с друг договор ще си уредят отношението по зобиколен ред извън България. Щетите за държавата са много сериозни, начина по който е извършена операцията, нечестен и недопустим. От правна гледна точка е извършено грубо нарушение на нацоналното законодателство, което разпорежда по SAL-89 системата да бъде «спасителни опирации, осъществявани от държавата».

Ето как аз съм уронил пристижа на Живко Петров и команда. Отговорност за това скандално спасяване, според мен носят министър Ивайло Московски, Директора на правния отдел към МТИТС, ръководството на ИАМА-София начело с Живко Петров и други.

При положение, че съм проектирал и извадил над 20 потънали кораба, участвал съм в много спасявания на бедстващи хора, участвал съм в създаването на националното морско законодателство и международнот такова, кавалер съм на високи чуждестранни ордени, юбилейни медали, за гражданска доблест, за 2018 година съм определен за победител номер 1 в света за принос за морското спасяване и т.н., няма какво да добавя, освен да кажа, че този господин, разбира от морско спасяване, колкото кучето ми от астрономия.

Прилагам извадка от Одитния доклад на ИМО за ИАМА 2008 г.:„Беше констатирано, че държавата няма стратегия за изпълнение на всички задължения и отговорности, съдържащи се в задължителните инструменти на ИМО, по които Република България е страна. Това беше констатиране от липсата на документация, в която да е разписана стратегията; отсъствието на непрекъснат преглед и контрол на ефективността на държавата по отношение на международните задължения както и от факта, че не е постигнато изпълнение на всички произтичащи за страната задълженията по тези конвенции от всички институции, имащи отношение към тях и няма необходимия затова капацитет.

Удостоверено чрез: Не съществува обективно доказателство, че ИАМА, като агенция, която прилага това законодателство, има ясно очертана стратегия за постигането, поддържането и подобряването на изпълнението на всички произтичащи от тези инструменти задължения както и необходимия капацитет“.

От коя Холандия е взаимствана г-н Русев? От частните фирми ли? Ами вземи да прочетещ книгата «Славата на Холандия» и след туй ми се обади. И ти си показа рогцата, май че си в международната престъпна група, загрижена, както казва Русев – за изискванията на The International Salvage Union – организацията за търговско, а не хуманитарно спасяване, на която „пълен член” е Мултрашип.

Когато документите говорят и Русев, трябва да мълчи, а не да гълчи.

Под достоинството ми е да коментирам примитивните представи на Русев в сферата на морското спасяване, които говорят за общ дифицит на морска култура за безопасност. 

Но съм длъжен да попитам: За колко сребърника продаде съвестта си на онези, които преди два века баламосваха аборигените с огледалца и маниста, а сега говорят за «европейски ценности»?

Темата в развитие:

Вижте още