На Морска гара – Варна застана плаващият под флага на Норвегия кораб за морски сеизмични проучвания OCEANIC VEGA (IMO: 9459553), видя Maritime.bg.
Плавателният съд ще изследва „Блок 1-21 Хан Аспарух“.
Maritime.bg припомня, че пpeз 2012 гoдинa Тоtаl cпeчeли ĸoнĸypca зa пpoyчвaнe нa блoĸ „Xaн Acпapyx“, а през 2016 г. проучвателните сондажи с кораб NOBLE GLOBETROTTER установиха наличие на все още неназовано от френската корпорация количество нефт и газ.
„Полшков-1“ беше първият дълбоководен сондаж в българската акватория на Черно море. Вторият проучвателен сондаж, „Рубин-1“, започна в края на септември 2017 г. Корабът, с който се проведоха успешните операции за първия сондаж, отново се включи в работата. Пристанище „Леспорт” Варна отново беше бреговата база, от която се извършваха логистичните операции и същите снабдителни кораби и хеликоптери обслужваха дейностите. Този втори дълбоководен морски сондаж бе също в Българската изключителна икономическа зона в Черно море, този път приблизително на 90 км от най-близката точка на крайбрежието и на 14 км северозападно от „Полшков-1“. Проучванията продължиха да януари 2018г. Трети сондаж „Мелник-1“ бе направен в периода от ноември 2018 г. до януари 2019 г.
Тотал Е&П България заедно със своите партньори – ОМВ Офшор България ГмбХ и Репсол България Б.В. – запазиха ангажимента си да спазват най-високите стандарти за здраве, безопасност и опазване на околната среда, както и да извършват своята дейност по най-ефективния и професионален начин, коментираха тогава от компанията.
През годините успешно бяха придобити 7 740 кв. км 3D и 3000 км 2D сеизмични данни от „Блок Хан Аспарух“. Количеството получени данни от сеизмичните проучвания е огромно.
Събраните и обработени сеизмични данни се използват за определяне на място за сондиране за нефт и газ, а партньорът на Total – ОМВ, ръководеше сеизмичните операции. Това беше първата стъпка за изготвяне на геоложките модели.
Проучването и възможният бъдещ добив от „Блок Хан Аспарух“ биха могли да разкрият нови хоризонти за България. Информацията за земните недра под дълбоките води в района беше оскъдна. Придобиването на данни от Черно море в такъв широк мащаб е важен етап в процеса на изучаване на ресурсния потенциал на България.
“Ако открием промишлени количества въглеводороди, това ще допринесе за енергийната диверсификация на страната”, коментираха от Total.
OCEAN VEGA е сеизмичен изследователски кораб, осигуряващ придобиване на големи 3D, 4D или проекти с висока разделителна способност, като използва конфигурация с до 16 стримера.
Съдът е с дължина 106.5 m, макс. широчина 28 m., дедуейт 6013 t, газене 8 m, максимална скорост 18.2 kn и възможност за приемане на до 70 души на борда.
През 2010 г. OCEAN VEGA бе номиниран за приз “Кораб на годината”.
Той е първи съд от общо два тип SX120 сеизмични кораба, построени от Ulstein, собственост на Eidesvik и CGG Veritas.
Видео: