Разпоредителното заседание на делото за потъването на моторен кораб ХЕРА (ІМО 7375844) е насрочено за днес във Варненския окръжен съд.
Делото за потъналия през 2004 г. кораб бе разглеждано от петчленен съдебен състав.
Maritime.bg припомня, че през ноември 2019 г. бе внесен обвинителен акт в Софийски градски съд (СГС), а месец по-късно с разпореждане на същия съд бе прекратено производството и изпратено по компетентност на Окръжен съд – Варна.
19 моряци загинаха при инцидента край Босфора – 17 българи и двама украинци.
Разследването приключи 15 години по-късно.
Двама са подсъдими. Привлечени като свидетели по делото са 129 души, като 21 са чужди граждани (от Украйна, Турция, Гърция и Италия). Вещите лица са 17.
Кораб „Хера“, плаващ под флага на Камбоджа, потъна на 13 февруари 2004 г. на около 14 км. от северния вход на „Босфора“, при изключително лошо метереологично време.
Разследването започва няколко дни по-късно – на 16 февруари 2004 г. под ръководството на Софийска градска прокуратура.
На 19 февруари 2010 г. разследването е спряно, тъй като не са събрани категорични доказателства за самоличността на извършителя.
Възобновено е на 9 май 2013 г.
Четири години по-късно, през ноември 2017 г. прокуратурата повдига обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба.
Като обвиняеми са привлечени Милен Б., генерален директор и ръководител „Експлоатация“ на фирмата „Провидънс шипинг енд трейдинг“ ООД менажирала „Хера“ и техническия директор и ръководител „Морски операции“ във фирмата Стефчо М.
Според прокуратурата двамата в съучастие, като съизвършители са отговорни за некачествено извършени и неизвършени планирани ремонтни дейности в периода от 23.07.2002г. до 13.02.2004г., вкл. и недокументирани конструктивни промени.
Те са обвинени и за неизготвяне на актуална информация за устойчивостта на моторния кораб, която не предоставили на капитана, в нарушение на нормативни актове, подробно описани в обвинителния акт.
Според заключенията на изготвените експертизи в хода на разследването това са причините за влошено якостното състояние на конструкцията на кораба.
Вещите лица посочват, че така бурята, на която е бил подложен „Хера“ на 13 февруари 2004 г., е успяла да причини деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първи хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен кораба са образували течна смес. Въздействието на бурята върху плавателния съд и движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на „Хера“.
”В 1010 ч. корабът рязко смени курса си на ляво със 180 градуса. Скоростта му падна на 6-7 възела.
Около 10,15 се доближихме и вече виждахме кораба. Видимостта бе 2 мили.
Тъй като сме били заедно, веднага разпознахме, че е кораб “Хера”.
Корабът бе със силен диферент и крен на дясно. Вятъра бе около 8-9 бала, а вълнението 6-7 бала.
Корабът бе между устойчиво и безразлично състояние.
Към 1220 ч. чух как трафик-центърът предупреждава “Хера” да се върне в своята зона, тъй като се движеше в насрещното движение.
От “Хера” се обадиха, че не могат да се върнат в тяхната част и поискаха да им бъде изпратен буксир. Трафик центърът попита потвърждавате ли, че искате буксир. През това време корабът се наклони напред и на дясно и потъна.
Трафик центърът продължи да ги вика.
Ние им се обадихме и им казахме “Хера” се преобърна.
“Хера” е под водата”.
След това потвърдихме, че “Хера” е потънала. Тогава трафик-центърът излъчи съобщение към всички кораби наоколо с координатите на потъналия кораб.
Ние намалихме хода и тръгнахме на ляво към тях. След около 5 минути, корабът се показа отново, но с кърмата и кила нагоре. Стоя така 2-4 минути.
В 1230 ч. изчезна и повече не се появи”, разказва след трагедията капитан Явор Миланов от кораб „Вежен”, който се оказва близо до „Хера” във фаталния ден.
„Вежен” прави опит да се доближи максимално до мястото.
Забелязан е плот с човек в него.
„Момчето не беше облечено. Нашият кораб много силно се люлееше. Нямах никаква възможност да му помогна. Обадих се на центъра и им казах, че в плота има един човек. От там ми казаха, че изпращат хеликоптер и спасителни катери. Показаха се два катера, след тях спасителен буксир, който излезе на прибоя и се върна обратно. Хеликоптер не съм видял”, каза тогава по време на пресконференция кап. Миланов.
Друг от моряците на „Вежен” пък твърди, че в плота имало още един човек.
„Ако имаше хора, изплували от кораба, Бога ми, щях да се върна”, добавя още кап. Миланов.
За престъплението в което са обвинени Милен Б. и Стефчо М. в НК е предвидено наказание „лишаване от свобода“ от 10 до 20 г., доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна.