Сагата с либийския танкер в Бургас не само не е пред завършване, както бе съобщено след проведени разговори между премиерите на България и Либия, но вече сме свидетели на нов епизод.
Танкерът, за който се води съдебна битка от години, вече е регистриран под името MARIAM B и флага на Израел (през м.г. – MORGANA, преди това BDIN и BADR).
Всички досегашни опити за пререгистрация на кораба под флага на Камерун, Белиз, Панама бяха категорично отхвърлени от флаговите администрации.
Все още не е ясно как за пореден път корабът е прехвърлен на нова компания.
Според данни на GNMTC, за “собственик” на танкера вече се представя “LIVIA Marine Services”, базирана в град Рамат Ган, Талививски окръг, Израел. Фирмата е регистрирана в края на миналата година от местния адвокат Гадиел Блустейн, установи справка.
Maritime.bg се свърза с юриста по телефона.
“Нищо не мога да коментирам, аз съм адвокат”, отсече Блустейн в отговор на въпрос кои са собствениците на “LIVIA Marine Services”, кога и от кого са придобили танкера.
Юристът заяви, че ще даде коментар, ако клиентите му са съгласни.
ВСИЧКО ЗА САГАТА С ЛИБИЙСКИЯ ТАНКЕР
От базираната в Малта компания “Libiyan Navigator”, която заседна в родното юридическо блато и от години опитва да прибере кораба си, коментираха пред Maritime.bg, че вече са информирали властите в Израел за незаконосъобразността на регистрацията там. Малтийското дружество, което е 100%-собственост на държавната танкерна компания на Либия, информира още, че е изпратило нотификационни писма и до ИА “Морска администрация” – София.
“Лицата, които се представят за собственици на кораба и прехвърлящи го от едно юридическо лице на друго, използват много умело различните приложими правила в различните международни юрисдикции, както и незнанието във въпросните юрисдикции, че т.нар. постановление за възлагане, с което претендират собствеността върху нашия кораб, не е влязло в сила”, допълват от малтийското дружество “Libiyan Navigator”.
Междувременно две международни класификационни организации потвърдиха пред Maritime.bg, че израелската “LIVIA Marine Services” е направила неуспешни опити да получи класификационни свидетелства, които биха станали основа за поредно “бягство” на кораба от България.
Либийските първични собственици на 248-метровия танкер, чрез своето малтийско дружество, започнаха обратния съдебен процес, за да си върнат кораба.
Към момента изпълнителният лист, с който се бяха снабдили от “Булгаргеомин” ДЗЗД е обезсилен, изпълнителното дело е прекратено, заповедта за незабавно изпълнение е отменена, през ноември съдът окончателно определи и иска на същото ДЗЗД за милиони като недопустим, според информация на либийския корабособственик.
Чака се произнасяне по пет дела у нас. Две дела са в Бургас – за издаване на обратен изпълнителен лист и отмяна постановлението за възлагане, издадено от Тотко Колев в рамките на незаконосъобразна публична продан, както и три в София – срещу актовете на дирекция на ИАМА, коментираха либийските корабособственици.
Настъпилата в страната криза, причинена от разпространението на COVID-19, допълнително ще забави проточилия се с години процес, а рано или късно натрупаните загуби от либийската държавна танкерна компания, надхвърлили 20 млн. щ. долара, ще бъдат предявени с иск срещу България.
ВСИЧКО ЗА САГАТА С ЛИБИЙСКИЯ ТАНКЕР