
В средата на януари, в последния си ден като министър-председател, Дмитрий Медведев подписа указ за отпускането на над 2 млрд. щ. долара за строителството на най-новия атомен ледоразбивач от ново поколение.
Корабът ще бъде построен до 2027 година. Договорът за строителство е възложен на корабостроителницата “Звезда” в руския Далечен изток, предаде RBTH.
Този проект ще стане най-скъпият в съвременната история на Русия, но в същото време един от най-рентабилните не само за страната, но и за нейните партньори.

Основната задача на “Лидер” ще е да осигури целогодишно транспортирането на стоки по Северния морски път.
“Транспортирането на стоки от Европа до Азия по Северния морски път е два пъти по-бързо, отколкото през Суецкия канал. Но понякога датите се пресрочват поради непробиваемия слой лед в региона, да не говорим за отсъствието на маршрут за шест месеца през зимния период. “Лидер” ще елиминира тези проблеми, тъй като вече при самите тестови изпитания той показа способността си да разбива лед с дебелина 4,3 м със скорост 2-3 възела”, каза за Russia Beyond източник от отбранително-промишления комплекс.

В момента преминаването по Северния морски път е невъзможно за шест до седем месеца в годината поради лед, който достига 2 м дебелина. “Лидер” ще реши този проблем и ще може да преодолява леда със скорост от 13 възела.
“Потенциалът на кораба е огромен. Благодарение на него товарооборотът по Северния морски път може да нарасне до 70 млн. т годишно. Това важи особено за транспортирането на полезни изкопаеми в Азия”, добави събеседникът на Russia Beyond.
Характеристики на “Лидер”

Този атомен кораб има невероятна автономност, тъй като не е необходимо да попълва атомното си гориво в продължение на четири до пет години.
Обявените характеристики на “Лидер”:
- Дължина: 209 м;
- Широчина: 47,7 м;
- Водоизместимост: 70 600 т;
- Мощност: 120 MW;
- Скорост: до 23 възела;
- Ледопроходимост: 4,3 м;
- Екипаж: 63 души