Поела ли е круизната индустрия към края на света?

Автор: К.д.п. Делян Тодоров

Круизната индустрия се намира в цугцванг. Настоящата пандемия COVID-19 е просто последният от многото рискове, на които е изложена тази индустрия през последните години.

Тя успешно се пребори с различни инфекциозни епидемии като H1N1, дребна шарка, и норовирус. Други спънки по нейния път като случая с Коста Конкордия, пожари, сблъсквания, засядания, накренявания бяха някак си успешно преодолявани и резервациите на круизи не се повлияха съществено от тях.

COVID-19 обаче е нещо различно – криза безпрецедентна и неизмерима по своя мащаб и обхват. Едва ли някой би могъл да предвиди ефекта върху тази индустрия с потенциалната загуба на милиони работни места. Допреди COVID-19, круизната индустрия бе най-динамично развиващият се сектор в туризма. Статистиката показва, че преди пандемията корабостроителните заводи са работили с пълен капацитет, като средно на всеки 47 дена е започвал строеж на нов круизен кораб.

Какво обаче е положението сега?

Круизната корабна индустрия е най-засегнатият от пандемията сектор на световното корабоплаване. Акциите на Royal Caribbean Cruises се сринаха с повече от 70% досега, докато акциите на Carnival и Norwegian Cruise Line Holdings отбелязват дори още по-големи спадове между 75% и 80% тази година. Множеството огнища на заразата на борда на много круизни кораби доведе до трудното, но единствено решение да се прекратят круизните плавания в началото на март. Това доведе до драстичен спад на печалбите на круизните компании и до нещо повече – изцеждане допълнително на техните финансови запаси.

The New York Times съобщи, че инвестиционен фонд от Саудитска Арабия е закупил дял в Carnival Corporation, която се опитва да привлече 6 млрд долара чрез продажба на акции и облигации. Norwegian Cruise Line изтегли 1.55 млрд долара кредит и последния месец Royal Caribbean успя да си осигури 2.2 млрд долара кредит, използвайки своите кораби като гаранция.

Този негативен ефект обаче сякаш не се оказа достатъчно, и на 09.04.2020 CDC (Center for Disease Control and Prevention) поднови своята заповед от 14.03, с която забранява на круизните кораби, намиращи се в териториалните води на САЩ да отплават- т.н „No sail order”. Тази заповед съвсем закономерно доведе до смут в управлението на круизните компании, които вече правеха резервации за средата на май. С новият текст на заповедта обаче ограничението се удължава със 100 дена.

Малко преди това, на 04.04, CDC ревизира своите препоръки за прибиране на американските граждани на круизни кораби възможно най-бързо и безопасно. 

По силата на тази заповед круизните компании трябва да представят план, в който да са отразени мерките, предприети от тях в борбата срещу COVID-19. The Cruise Line International Association (CLIA) издаде изявление в отговор на ‘’No Sail order”, посочвайки, че поема отговорност да се грижи за здравето на борда на круизните кораби. Асоциацията посочва също така, че круизните компании са изпратили предложения, които се простират далеч в предотвратяването, откриването и грижите , но най-важно, ще се осъществяват и финансират от круизните компании. CLIA посочва обаче, че е загрижена за ефекта, който новата заповед ще има върху круизната индустрия.

Изпратеният план, наречен “Framework: For Cruise Industry Care of Crew and Passengers On Board Ships While Idle During the COVID-19 Pandemic.” , не бе приет от CDC и тя постави краен срок до 17.04 да бъде изпратен нов план. Този план трябва да бъде одобрен от CDC и USCG. 

Новата заповед на CDC ще остане в сила или докато декларацията на Secretary of Health and Human Services’ , постановяваща, че COVID-19 представлява бедствено положение не бъде отменена, или ако директорът на CDC не измени заповедта; или ще е валидна за 100 дена. Аналогично, Австралия обяви, че круизните кораби под чужд флаг трябва да се завърнат в тяхното пристанище на регистрация, прекратявайки круизите до най-рано 15.06.2020 , докато Нова Зеландия наложи забрана за влизане на круизни кораби в нейните пристанища до 30.06.2020г. Канадските пристанища са затворени за круизни кораби с повече от 500 човека на борда до 01.07.2020г, както и много други пристанища по света не допускат пътнически кораби до повторна заповед. Според Chris Woronka, анализатор в Deutsche Bank, круизи не трябва да се предвиждат поне до юни, като се очаква заетостта през втората четвърт на 2020 г. да е с поне 80-85% по- малка, с 40-50% по-малка през трета четвърт на 2020 г и с около 25-35% по-малка за последната четвърт. Дали тези прогнози ще се оправдаят, само времето ще покаже.

Това, което буди учудване обаче, е че въпреки заповедта на CDC круизните компании продължават да обявяват круизи за средата на май, което е в остро противоречие със заповедта. Круизните компании или не разбират, или се правят, че не разбират, че заповедта на CDC не е препоръчителна, а задължителна и искат или не, те трябва да я спазват. CDC обяви, че тази заповед е “major rule” по силата на the Administrative Procedures Act (APA) и има сила на закон, издаден от Конгреса.

Членовете на CLIA са все още в шок, че бяха изключени от финансовата помощ, отпусната от правителството на Тръмп за подпомагане на секторите в икономиката в борбата с COVID-19. Това обаче, което удобно пропускат е, че независимо, че офисите им са в САЩ, те са регистрирани в чужди държави и техните печалби от милиарди долари годишно не се облагат с данъци в САЩ. Carnival Cruise Line е регистрирана в Панама, Royal Caribbean Cruises -в Либерия, и Norwegian Cruise Line – в Бахамите, не само за да избегнат данъци, но също и заплащане по американското трудово право. Допълнително масло в огъня бе долято от разкрития в Business Insider, затова, че MSC не иска да заплаща на екипажите си възнаграждение от момента на прекратяване на плаванията. 

Възниква резонният въпрос – накъде се е запътил круизният сектор? 

Ще бъдат ли склонни пасажерите да се завърнат на борда, след като бурята отмине? Приемането на риска, независимо дали той е реален или имагинерен, оказва сериозно влияние върху решението да се пътува, още повече на пътнически кораб. 

Наскоро Д-р Дженифър Холанд проведе проучване във Великобритания, имащо за цел да изследва риска в круизната индустрия по отношение на редовно пътуващи и такива, които не пътуват. Според това изследване има три основни ключови групи: редовно пътуващи, потенциално пътуващи и хора, които не пътуват с круизни кораби. Дори по време на пандемии, проучването показва, че редовно пътуващите се чувстват сигурни и в безопасност, което е положителен сигнал за круизните компании. Princess излязоха с публичен апел в Tweeter към своите клиенти да резервират своите пътувания до мечтаните дестинации за 2021 г., за да вдъхнат кураж и оптимизъм на компанията. Доста по-скептични се оказват Carnival, които са най-силно засегнати от кризата – според техни изявления, резервациите за 2021 г. са изключително слаби. 

Най-засегнати от COVID-19 се оказват потенциално пътуващите, които може би са обмисляли своя първи круиз. Тази група е от съществено значение за бързото възстановяване на сектора, както и за растежа и стабилността му в дългосрочен план.

Сега, повече от всякога, круизните компании, трябва да присъстват в медиите, изразявайки мерките, които са предприели, за да се гарантира безопасността на техните бъдещи клиенти. Правилно поднесената информация би облекчила начина, по който би се възприел риска, а това е от изключително значение за круизните компании в момента. 

Третата група – хората, които не пътуват с круизни кораби – са отхвърлили пътуването с круизен кораб по принцип, и за тях COVID-19 не е релевантен, поне що се касае до пътуване с кораб. Причините за това тяхно решение са свързани повече със социални и психологически фактори. 

Експертите в индустрията все още се надяват, че най-ревностните фенове на пътешествията с круизни кораби ще се върнат на борда относително скоро след края на пандемията. Дори оптимистите обаче признават, че за потенциалните клиенти ще са необходими големи отстъпки и агресивен маркетинг. Друго предизвикателство е факта, че над 1/3 от пасажерите са на възраст над 60 г. – група, по-рискова по отношение на заразяване. 

Фелиша Хендрикс, анализатор в Barclays, твърди, че круизните компании са в добра позиция да преодолеят кризата, поради факта, че оперативните разходи са силно редуцирани. 

В началото на годината Carnival е разполагал с $518 млн. в кеш, Royal Caribbean – с $243.7 млн. и Norwegian -с $252.9 млн. 

В заключение, можем да обобщим: Завръщането на круизните кораби ще бъде съпроводено най-вероятно с къси круизи, които са на ниски цени, за да се възвърне публичното доверие.

Такова мнение изразява и Andrew Coggins, професор по мениджмънт в Lubin School of Business at Pace University in New York. Според него е трудно да се предскаже кога обаче ще стане това, тъй като индустрията все още не е достигнала окото на бурята, и е невъзможно да се говори за излизане от нея. 

Последни новини

Последни новини

Черно море – Бриз: Разрушиха ни 60-годишен мост, който ние сме градили и дейността ни спира

Ръководството на варненския ветроходен клуб "Черно море - Бриз" твърди, че част от 60-годишен мост на брега на езерото е разрушен. Буквално е строшен и целостта му е нарушена.

Лавров: Присъствието на американски кораби в Черно море е придружено от агресивна реторика

Снимката е илюстративна. Американското посолство в Анкара е уведомило Турция за отмяна на преминаването на два кораба от Военноморските сили на САЩ през Босфора към Черно море,