В пика на коронавирус пандемията дъщерното предприятие на “Росатом” ФГУП “Атомфлот” и съдостроителният комплекс на “Роснефт” “Звезда” подписаха договор за строителството на ледоразбивач по проект 10510 “Лидер”, който открива нови възможности за трасета в Арктика – не само търговски.
Пускането в експлоатация на супер ледоразбивача е планирано за 2027 г., когато според всички оценки икономическата криза вече ще е преодоляна и ще се възобнови конкуренцията между основните световни играчи за полярни ресурси за най-краткия път от Тихия океан до Атлантическия океан по Северния морски път (NSR). Въпреки че Русия има исторически приоритет в развитието на арктическите ресурси, е малко вероятно някой да се съобрази с този факт, ако няма какво да го потвърди, пише седмичникът “Звезда”, предаде Russia Beyond.
Като начало трябваше да се обезкуражат желаещите да завладеят “Шапката на света”, а руското министерство на отбраната успя да се справи с тази задача: по цялото протежение на руското Заполярие беше създадена военна инфраструктура, позволяваща, ако е необходимо, да се ограничат и най-необузданите апетити. Следващият аргумент е мощният флот от ледоразбивачи, без който пълномащабната активност в Арктика, включително военната, е невъзможна, дори като се вземе предвид глобално затопляне.
Доскоро икономическите и геополитическите интереси на Русия в полярните ширини бяха обезпечени от нейната “ескадра от ледоразбивачи”, която няма равна в света. Ясно е, че беше въпрос на време: в САЩ и Китай, дори преди кризата, бяха обявени програми за изграждане на ледоразбивачи и плавателни съдове от ледови клас, включително военни кораби, способни да изпълняват задачи в арктическата зона. Така че атомният ледоразбивач по проект “Лидер” е руският отговор към онези, които искат да изтласкат Русия от Арктика и да установят своя контрол над този стратегически важен регион.
Техническият проект на новия атомен ледоразбивач е разработен от централното бюро “Айсберг”. Той ще бъде оборудван с атомна енергийна установка РИТМ-400, създадена в нижниновгородското ОКБ “Африкантов”, едно от водещите предприятия на държавната корпорация “Росатом”.
“Росатом”
Атомният ледоразбивач по проект 10510 е предназначен за целогодишно превеждане на многотонни транспортни кораби с тегло над 100 000 т и широчина над 50 м по целия Северен морски път. Съдът ще получава енергия от атомна паропроизвеждаща установка, състояща се от два реактора с топлинна мощност 315 MW всеки. Максималната дебелина на леда, което може да преодолее универсалният атомен ледоразбивач в непрекъснат ход с минимална устойчива скорост от 1,5-2 възела, е 4,3 м; скоростта на хода му по лед до 2 м е не по-малка от 12 възела; автономността на кораба по отношение на запасите от провизии ще бъде осем месеца; екипажът ще се състои от 127 души; срокът на експлоатация е 40 години, а водоизместимостта му е около 71.380 т.
За перспективите за създаване на флот от ледоразбивачи от ново поколение в страната, способен да реши не само икономическите, но и военни задачи, за седмичника “Звезда” коментира членът на експертния съвет на Всеруската организация “Офицерите на Русия” капитан 1-ви ранг Василий Дандикин:
– “Лидер” е първият ледоразбивач в света, който може да превежда кораби по Северния морски път през цялата година. А “Росатом” планира да построи три такива кораба до 2033 година. Но трябва да се отбележи, че това удоволствие не е евтино. Според изчисленията на министерството на промишлеността и търговията “Лидер” ще струва на хазната приблизително 127,5 млрд. рубли (1,595 млрд. евро). Предполага се, че разходите за строителство на другите два ледоразбивача са еднакво разделени между федералния бюджет и собствения бюджет на “Росатом”. Друг вариант е концесия, тъй като от защита на икономическите приоритети са заинтересовани всички участници в усвояването на Арктика, включително и частният бизнес.
Ледоразбивачът по проект “Лидер”, който по замисъл трябва да се превърне в най-мощния в света, напълно отговаря на тези задачи. Освен това в Санкт Петербург се строят още три ледоразбивача по проект “Арктика”, а главният вече преминава изпитания. Но тези съдове, макар и да нямат равни, са от трето поколение. “Лидер” е четвърто поколение, той не се “плаши” дори от четириметров лед по целия Северен морски път. Той ще бъде много търсен след кризата, предизвикана от пандемията от коронавирус. Това е най-краткият път от Азия до Европа и следователно най-евтиният – нещо важно тогава, когато много от държавите броят всяка стотинка.
Ясно е, че по Северния морски път “Лидер” и неговите “братя” ще превеждат не само танкери и контейнеровози. Целогодишната навигация по СМП ще даде възможност на министерството на отбраната на Русия, ако е необходимо, да прехвърля сили и средства от запад на изток и обратно. Което е важно, имайки предвид политическите и военни амбиции на САЩ и техните съратници в НАТО. Така че ледоразбивачите по проект “Лидер” са нашият надежден аргумент за утвърждаване в Арктика.
Сега тя е много зависима от корабостроителната промишленост, която, а това не е тайна, понесе значителни загуби след разпадането на СССР и сега преминава през трудни времена. Но възстановяването вече започна. През следващата година на ледените “пътеки” трябва да излязат “Арктика”, последвани от ледоразбивачите “Сибир” и “Урал”, които вече са спуснати на вода. Там ще работят още “Ямал”, “50 години Победа”, “Виктор Черномирдин”. Специално за руския ВМФ са построени спомагателни дизел-електрически ледоразбивачи от ново поколение на “Иля Муромец” (проект 21180) и патрулният кораб от ледови клас “Иван Папанин”.
Вижте още по темата: