На 18 май се навършват 118 години от официалното откриване на съвременното варненско пристанище.
След освобождението Варна става важен административен, икономически и културен център. Още през 1888 г. правителството взема решение за строителството на пристанищата във Варна и Бургас.
Те са проектирани според актуалните тогава европейски изисквания.
В началото на 1895 година е проведен търгът за строителството на варненското пристанище. Градежът е оценен на 8 290 385 лева, които са пряко осигурени от правителството.
На търга за строителството участват фирми от Хамбург, Париж и българското дружество „Михайловски и Хайрабедиян”. Родната фирма е избрана след като предлага 16,5% намаление от първоначалната тръжна цена или 6 922 472 златни лева.
На 7 февруари е сключен официално договорът, с което се дава начало на строителството. До 1899 година фирмата-изпълнител претърпява сериозни сътресения – след две зимни бури, които повреждат плавателния й състав и съоръжения.
Заради това продължаването на започналия градеж се прехвърля на едно новосъздадено анонимно акционерно дружество, в което главните акционери са участниците в първото предприятие.
С учредителен протокол се поставя началото на „Безименно акционерни дружество за направа на Варненското пристанище”, което довежда проекта до успешно завършване през 1906 година.
В церемонията по откриване на 18 май 1906 г. участва лично княз Фердинанд I, който пристига на борда на българския крайцер „Надежда“. Корабът прерязва трикольорна лента, опъната между двата вълнолома.
Денят – 18 май, не е избран случайно – тогава князът празнува имен ден.
23 военни и граждански парахода се включват в откриването. Има кораби от Румъния, Италия, Германия, Англия, Австро-Унгария, Гърция, крайцери от Руския императорски флот и над 300 официални гости. Знаменателното откриване е дадено с 21 топовни салюта от чуждестранни военни параходи и брегова артилерия.