На 22 март в Планетариума на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” под дистанционния патронаж на члена на Европейската комисия Кристалина Георгиева – комисар за международно сътрудничество, хуманитарна помощ и реакция при кризи, започна двудневна, спонсорирана от морския бизнес, международна кръгла маса на тема: „Добрите практики в морското търсене и спасяване”, организирана по инициатива на доброволческата организация за хуманитарно търсене и спасяване БУЛСАР, съвместно с Изпълнителна агенция „Морска администрация”, Община Варна, Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” и ВВМУ „Н. Й. Вапцаров”. Тя бе открита от председателя на Организационния комитет доцент д-р Христо Бозов – заместник-кмет на Варна, и ръководена от к.д.п. Димитър Димитров – председател на Българската асоциация на морските капитани. Присъстваха генералните консули на Руската федерация и Украйна във Варна, почетните консули на чужди държави в морската столица, представители на местната власт, държавни и неправителствени структури с отношение към морската безопасност, морски фирми, учебни заведения, специалисти, медии и др. Сред чуждестранните участници бяха делегати от Гърция, Холандия, Норвегия, Русия и Грузия.
[oqeygallery id=22]
Сред половин дузина вербални, писмени и видеопоздравления към форума могат да се откроят само три „извънпротоколни” фрагмента. Председателят на Управителния съвет на Българската морска камара к.д.п. Богдан Богданов, отдавайки дължимото на председателя на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев, каза, че без този човек не може да си представи българското доброволческо морско спасяване. Но вместо признание за ролята му на мотор на тази важна дейност, през последните години той е имал анонимни безпринципни критици и откровени противници, изправили го дори на съд. Според председателя на Моряшкия профсъюз Иван Велков родното търсене и спасяване трябва да се стреми към традициите, организацията и ефективността на тази дейност отпреди 20 години, да се прекрати агонията на спасителния буксир „Перун”, за което съюзът ще организира специална подписка. Във видеообръщението си президентът на Международната морска федерация по търсене и спасяване Майкъл Власто подчерта нарастващата му важност в контекста на последните произшествия с пътнически кораби, включително и потъването на „Коста Конкордия”, и пожела успех на форума на БУЛСАР и неговия председател.
Преди деловата работа се състоя награждаване на български моряци, спасявали човешки живот на море, благодарение на което по света са научавали, че има държава България. Годишните награди на БУЛСАР демократично връчваха представители на различни институции. Капитан І ранг проф. д.в.н. Боян Медникаров – началник на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров”, награди к.д.п. Владимир Гаргов – капитан на контейнеровоза „MOL SUMMER“, който на 2 февруари 2012 г. пръв се отзовава на съобщението за потъващ ферибот край Папуа, Нова Гвинея, спасява 116 души с кораба си и става координатор на спасителната операция на още 14 кораба, спасили общо 246 души. По неофициална информация Австралия ще предложи капитан Гаргов за световна награда на Международната морска организация (IMO).
Комодор Георги Мотев – заместник-командир на ВМС, връчи на управителя на „Комак” ООД Йордан Ачев предназначената награда за Петър Петров – първи механик на пътническия кораб „Коста Конкордия”, който с риск за живота си прави общо 6 курса със спасителна лодка и помага за спасяването на над 500 души. Според възможностите и задълженията си са действали и останалите българи в екипажа – Росен Димитров, Детелин Добрев, Георги Стоев, Камен Пеев и Николай Вачев, както и фотографът Христо Христов.
Заместник-кметът доцент д-р Христо Бозов награди Димитър Добрев – капитан на кораб „MEDITERRANEAN HIGHWAY, който край бреговете на САЩ спасява 6-има бедстващи кубински емигранти, а отличието бе получено от управителя на „Старгейт Маритайм” к.д.п. Андриян Евтимов.
К.д.п. Продан Раданов – управител на варненското представителство на „Зодиак”, получи награда за Валентин Велев – капитан на контейнеровоза „MSC NAPOLI”, връхлетян от урагана „Кирил”, чиито 26-членният екипаж изчаква в спасителна лодка да бъде прибран от хеликоптерите на Кралската брегова охрана.
Кап. Васил Попов получи награда от името на неназован по съображения за сигурност български капитан на влекач, от борда на който рейнджъри освобождават в Аденския залив 15 грузинци и трима турци – екипаж на кораба „Олиб. Г”, прекарал 16 месеца в плен на пиратите. Наградата връчи проф. д.ф.н. Автандил Гегенава (Грузия).
Константин Дараданов – почетен консул на Швеция и Дания във Варна, награди доброволчески екип на БУЛСАР под ръководството на Михаил Заимов, който спасява 18 души от 4 бедстващи плавателни съда по време на буря край остров Св. Иван. От състава на БУЛСАР от изпълнителния директор на ИАМА к.д.п. Сергей Църнаклийски бе отличен екипажът на самолет LZ-ABP с командир Иван Петърнишки, участвал в издирването на паднал моряк от кораба „Amazing”. Награди получиха още доброволци – екипажът на катер „Жани -3” с капитан Иван Драганов и екипажът на вертолет „Робинзон 44” с командир Веселин Стоянов за достойно представяне в международното военноморско учение „Бриз 2011”. От името на Комитета за ветераните към Държавната дума на Русия награди бяха връчени и от генералния консул на Русия във Варна Юрий Соловьов на капитан І ранг Камен Кукуров и доброволеца от БУЛСАР Михаил Заимов за участието им във възпоменателната церемония, извършена на мястото на гибелта на руския ескадрен миноносец „Лейтенант Пушчин”, потънал през 1916 г., както и в откриването му от подводна експедиция година преди церемонията.
През първия ден пленарен доклад „Българската морска спасителна система” изнесе к.д.п. Никифор Герчев. Той изложи известната си теза за създаване на държавна морска спасителна организация извън състава на транспортното министерство, но с високи права и възможности за действие при критична ситуация, която да може да използва европейските фондове. Например Полша пуска на вода нов спасителен кораб, финансиран от ЕС с 8 милиона евро, с националното съфинансиране от едва 1 милион евро. Капитанът се обяви за финансиране по подобен начин на ремонта на спасителния кораб „Перун”, за който ресорното министерство няма средства, за промяна на съществуващата нормативна база, която да узакони формите на доброволчеството, което да позволи необходимото финансиране на дейността му.
По нататък работата на форума продължи в Община Варна с 19 заявени презентации и дискусии в 3 панела. Първият е посветен на правната основа, организация, състояние и проблеми на морското търсене и спасяване, вторият – на добрите морски практики в това отношение, третият – на обучението и техническите средства за него. Наред с опита на спасителните служби в басейна на Балтийско море и Норвежкото морско-спасително общество, на спасителната операция край Папуа, вниманието е фокусирано и върху възможностите и взаимодействието на българските институции и служби, необходимостта от законодателни промени, развитието на националната система за хуманитарно морско спасяване в отговорния район на България и подобряване на общата безопасност на корабоплаването в Черно море в съответствие с нормите на международната конвенция SAR-79. На 23 март около обяд кръглата маса ще приключи с обсъждане и приемане на меморандум и пресконференция за медиите.
За Maritime.bg Валентин Димитров, снимки на автора
Maritime.bg – България