Пристанът на о. Света Анастасия ще бъде разширен, съобщават от Община Бургас. Съществуващият в момента пристан е разположен в зона, подложена на интензивно морско вълнение. Той е с ограничени размери – 29 метра, 2 корабни места. При силен вятър и вълнение достъпът до острова е опасен или невъзможен. Пристанът не може да служи за убежище на малки плавателни съдове.

Строителните дейности в акваторията на острова трябва да бъдат извършени на два етапа в периода юни – октомври и ще бъдат съобразени с очакваните туристически посещения.
От местната община съобщиха, че вече е сключен договор за разширението на кея, което ще се прави по проект “Силата на водата”. По проекта се планира закупуване и на още един плавателен съд за туристически плавания, както и обновяване на инфраструктурата и създаване на етнографска експозиция в рибарското селище Ченгене скеле.
Съгласно разработената концепция за реконструкция и разширяване, е предвидено удължаване на съществуващия кей с 5 метра в южна посока, оформяне на предпазна каменно-насипна “шпора” с бронировка от тетраподи след удължениeто, както и изграждане на нов кей срещу стария с дължина 38 метра. Това ще е съпроводено с инсталиране на електрическо оборудване, ВиК, навигационни елементи и всички дейности, необходими за осигуряване на самостоятелното функциониране на съоръжението.
Остров Света Анастасия е с вулканичен произход. В резултат от въздействието на вятъра и вълните, през вековете са се появили скалните му образувания – Гъбата, Дракона, Портата на слънцето, Пиратския кораб. Островните брегове са каменисти и недостъпни. Достъп има само от югозападния край, където се намира сега съществуващият малък пристан. Островът за пръв път е нанесен на картата на Черно море от холандския картограф Николаос Витсен през XVII век. През 1889 г. е изграден фар от френска компания. Първоначално той е бил монтиран на железен стълб, издигащ се на 40 метра над морското равнище. При хубаво време светлината му се е виждала на 10 мили. През 1912 г. в северната част на острова са положени основите на новия фар. За първи път той е запален на 13 юни 1914 г. и вече повече от 100 години продължава да обслужва корабоплаването в района. Почти целият остров е обкръжен с риф, който в южния си край е широк 1,5 метра, а дълбочината му е 5 метра. В близост до северния и източния бряг има надводни камъни, около които дълбочината рязко намалява. От 2001 г. островът е със статут на културно-историческа забележителност.