Пандемията ще промени необратимо глобалната икономика

Глобалната икономика е изправена пред „поразително големи“ загуби, а усилията за възстановяване от пандемията са затруднени от недостиг на ресурси, заяви президентът на Световната банка Дейвид Малпас.

Докато базираният във Вашингтон кредитор за развитие стартира нови програми за 160 милиарда долара с цел финансиране на 100 страни в опит да се справят със спешната ситуация, кризата ще принуди развиващите се страни да преосмислят структурата на своите икономики, заяви Малпас пред АФП.

Първоначалните оценки за 5 трилиона долара икономическа стойност, унищожени от мерките срещу COVID-19, вероятно далеч не са действителните щети, които ще бъдат нанесени от усилията за овладяване на вируса, каза той.

Банката предупреди, че световната рецесия ще доведе 60 милиона души до крайна бедност, но Малпас заяви, че мрачните прогнози вероятно ще станат много по-лоши с напредването на кризата.

„Няма достатъчно ресурси“, каза той. „Продължавам да търся други начини за добавяне на ресурси към програмите, които имаме и над които работим – сред тях директни парични плащания за подпомагане на най-уязвимите хора в развиващите се страни“, каза Малпас.

Следващата седмица Световната банка ще публикува актуализираните си прогнози за растеж на Глобалните икономически перспективи (GEP), но обхватът и скоростта на въздействието на пандемията почти опровергава очакваното и ще остави дълготрайни белези.

„Страните са изправени пред най-дълбоката глобална рецесия след Втората световна война“, каза Малпас. „И това би трябвало да държи много хора будни през нощта, притеснени от последиците за бедните, за уязвимите, за децата, за здравните работници, като всички са изправени пред безпрецедентни предизвикателства.“

Докато напредналите икономики ще се сблъскат с най-дълбоките спадове в процентно изражение, „в много отношения по-опасните свивания ще са в най-бедните страни, защото те са били по-близо до прага на бедност преди пандемията“.

Предизвикването на крайна бедност до голяма степен ще зависи от това колко бързо напредналите икономики могат да се съвземат отново, тъй като развиващите се страни зависят от пазарите в богатите страни, каза той.

Тъй като страните се борят да финансират спешни нужди от медицинско оборудване и лечение, както и да осигурят хранителни доставки, те са принудени да източват ресурси, предназначени за образование и други критични инвестиции.

А липсата на инвестиции подкопава потенциалния растеж по време на възстановяването след пандемията.

„Инвестицията, която ви е необходима за бъдещето, се губи в борбата с кризата в здравеопазването“, каза Малпас.

За да притъпят дългосрочните вредни последици непосредствено след кризата, Малпас заяви, че правителствата ще трябва да преосмислят и прекроят своите политики и „да осъзнаят, че глобалната икономика ще бъде съвсем различна в бъдеще“.

Законодателите ще трябва да инвестират в нови видове работни места и бизнеси, в „перспективна икономика, а не да се опитват да рекапитализират предишната икономика“.

Страна, която работи за изграждането на по-големи туристически сектори, ще трябва да намери начин да „изгради умения у работниците, които да се впишат в глобалната икономика…, в която има по-малко туризъм и повече нужда от безопасност на храните и от разнообразие на хранителни източници „.

Малпас също предупреди, че „потресаващият” брой деца извън училище създава „учебна бедност”, която ще има по-големи последици в социално отношение.

Докладът на банката призовава за „всеобхватни политики за засилване на дългосрочния растеж …, за да се направят бъдещите икономики по-устойчиви.“

Световната банка призовава да се премахнат неефективните разходи, включително енергийни субсидии в момент, когато цените на горивата рязко са паднали, особено когато финансите на износителите на петрол са били нестабилни преди пандемията.

Докладът също така препоръчва „ускоряване на разрешаването на спорове, намаляване на регулаторните бариери и реформиране на скъпите субсидии, монополите и защитените държавни предприятия, които забавят развитието“.

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент