САЩ опитват да реанимират „политическо“ пристанище в Черно море

В началото на годината бе прекратен договорът между правителството на Грузия и консорциум ADC, в който има българско участие, за строителство на ново дълбоководно пристанище в района на Анаклия на Черно море.

Грузинският кабинет изтъкна тогава, че ADC не е успял да набере нужния капитал в размер на 120 млн. щ. долара, нито да осигури банково кредитиране в размер на 400 млн. щ. долара за мащабния първи от общо 7 етапа на инвестиционния проект. Консорциумът не предостави и изискуемите договори за строителство на първия терминал в бъдещото дълбоководно пристанище, нито договор с пристанищен оператор.

Политическо пристанище

С обявяването на проекта през 2014 година стана ясно, че той е част от „стратегическата инфраструктура срещу Руската федерация в Черно море“, макар в Грузия да не признават официално това и до днес. Новото пристанище се намира само на 5 км южно от браздата с Абхазия, а дейностите по проекта стартираха при идването на власт на премиера Гиорги Квирикашвили (2015 г.–2018 г.), възпитаник на Университета на Илинойс (САЩ).

Бързо след това към проекта бе привлечена базираната в Ню Джърси Conti International, която делеше собствеността в консорциум ADC с местната TBC Holding на основателя на грузинската банка TBC Мамука Хазарадзе.

По-късно той стана герой в разследване на грузинската прокуратура за пране на пари, а американската компания побърза да излезе от проекта.

Преди тези събития, гръмко бе обявена най-голямата чуждестранна инвестиция в Грузия. В пристанището трябваше да бъдат инвестирани над 2.5 млрд. щ. долара, според тогавашните съобщения в грузинските медии.

От ADC убедено твърдяха през 2016 г., изключвайки всякаква трезва логика, че пристанището в Анаклия няма за цел да привлича товари по китайския „Път на коприната“, а мощностите трябва да бъдат заети само с товари от/за грузинския пазар. Това е достатъчно да се оправдае обявената инвестиция от 2.5 млрд. щ. долара, според тогавашния изпълнителен директор на консорциума Леван Акхвиедиани. По-късно, изглежда премислили изказванията си, от ADC определиха проекта в редицата медийни изяви като „мост между Европа и Азия през Грузия“.

На широко отразена пресконференция Акхвиедиани обаче „изпусна“, че проектът всъщност има за цел „да събори“ руското пристанище Новоросийск от лидерската позиция в Черно море.

Над 5 години по-късно – няма абсолютно никакъв резултат, а евентуалното достигане на реализирания в Новоросийск товарооборот от проваления бивш американски черноморски проект все повече влиза в сферата на фантастиката (за развитието на руското пристанище, четете тук, тук и тук).

Натиск отвън

Непосредствено след излизането на американците от проекта и обявеното разследване срещу шефа на банката Хазарадзе, последваха серия политически изказвания от посланика на Франция до скорошни заявки от американски конгресмени.

Те съзряха „налични проблеми“ в правораздаването на черноморската държава, но в нито едно от изказванията им няма преки доказателства за тези твърдения.

Конгресмени от САЩ се обърнаха през май т.г. към държавния секретар Майк Помпео с призив за мерки, във връзка с все по-големия отлив на американски капитали от Грузия.

В документа до Помпео за първи път се казва официално от американската страна, че градежът на пристанище в Анаклия има за цел

„да смекчи зависимостта на Грузия от руската пристанищна инфраструктура“.

Американски конгресмени отидоха дори по-далече в намесата във вътрешните работи на Грузия, изявявайки „притесненията си“ в писмо до сегашния премиер Джорджи Гахария, че спирането на „подкрепения от САЩ“ проект за ново пристанище на Черно море

„отдалечава Грузия от интеграцията със Запада“.

В политическата пристанищна какофония активно се включи и посолството на щатите в Грузия, което неспирно подкрепяше градежа край Анаклия на анти-руското пристанище, но с условие – в него да участват компании от САЩ.

Правителството на Грузия допусна междувременно планираната първа фаза за разширяване на пристанището в Поти, за което датската Maersk гарантира над 250 млн. щ. долара инвестиции (вижте още тук, тук и тук). Развитието на терминалите на компанията се случва без никакво нескрито политическо вмешателство във вътрешните работи на Грузия и при ясно следване на бизнес интересите, съобразени с пазара.

Докато САЩ активно се опитваха да убедят Грузия за нуждата от ново пристанище край Анаклия, активирайки всички дипломатически лостове и описвайки проекта като нужен за

обезсилване на „дългата ръка на Путин в региона“,

местното инфраструктурно министерство обяви, че спира строителството на довеждащата инфраструктура до него.

Последният опит за „реанимиране“ на проекта бе направен през май т.г., когато консорциум ADC изтъкна повторно готовността си да инвестира, вече и с нов партньор – китайската ZPMC.

Предстои да видим дали ще бъде реализиран проектът, лежащ на сигурна политическа цел и съмнителна икономическа обосновка, за който Maritime.bg предвиди „предизвестен провал“ още преди 4 години. И най-вече – дали ще бъдат създадени нови 16 000 работни места в по-бедната от България държава на Черно море, както твърди подкрепеният от САЩ консорциум.

Тема в развитие:

Потъна проектът за мега-порт в Грузия с българско участие

Пристанище под прицел

Maersk „излива“ 250 млн. долара в пристанище Поти

Строят нов терминал за насипни товари в Поти за 100 млн. долара

Борисов: Искам в Черно море да виждам платноходи, яхти, мир и любов

Американци строят ново пристанище на Черно море за китайския „Път на коприната“

DP World може да строи ново пристанище в Черно море

DP World придобива 49% от контейнерния терминал в Новоросийск

2 млрд. долара инвестира DP World в руските пристанища

Автор: Ал. Тодоров

Последни новини

Последни новини

„Жените на борда са щастие“

Жените на борда са щастие. Това казва Анна Брикез, командир на патрулния катер с първи изцяло съставен от жени екипаж в руския флот. Трите дами служат на катер "Раптор",

По света и у нас

Премиерът Бойко Борисов настоява за сваляне на охраната на Ахмед Доган и Делян Пеевски

Министър-председателят Бойко Борисов призовава изпълняващият длъжността в момента началник на Националната служба за охрана да свика незабавно, още днес, комисията по член 23

Работодатели и самоосигуряващи се от транспорта могат да получат 290 лв. месечно за запазване на заетостта на…

Работодатели и самоосигуряващи се лица от секторите „Транспорт“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Туризъм“, чиито приходи са намалели с не по-малко от 20% за определен период,

По света и у нас