Разговаряме за морското образование, за отлива от него и растящото търсене на кадри за морския бизнес с флотилен адмирал (о.р.) Коста Андреев, съветник на ректора на Техническия университет – Варна по морско образование, квалификация и координация.
Това е първото интервю, което той дава за Мaritime.bg, на новата си длъжност е само от няколко месеца. Флотилен адмирал Коста Андреев (вече от резерва) е извървял всички стъпала на военната кариера във ВМС- от командир на минно артилерийска бойна част на базов тралчик до заместник командир на Военноморските сили, след което (през май 2016 г.) е назначен за военен аташе във Великобритания. Междувременно през 2012 г. участва в операцията на НАТО за възстановяването в Босна и Херцеговина след кървавия конфликт в бившата Югославия.

– Какво е идеята, с която бяхте поканен на работа от новото ръководството на Техническия университет?
– Тя е в няколко аспекта. Първият е свързан с морското образование и квалификация, с програмите и плановете, които се подготвят за обучение основно в морските специалности от регулираните професии в Техническия университет: корабоводене, корабни машини и механизми, експлоатация на ел. оборудването на кораба. Като тук идеята е да се осъществи нормална работеща комуникация с ИА ”Морска администрация”, която одобрява програмите на всеки университет, който подготвя такива кадри за търговския флот. Също – комуникация с корабостроителните, кораборемонтни предприятия и менинговите компании, с големите корабособственици в България и по конкретно във Варненски регион, където се извършва стажа на студентите от ТУ – Варна. И не на последно място засилване на кандидатстудентската кампания, с основно направление за сега към регионите в страната. И така да увеличим приема на студентите в тези специалности, където през последните години се наблюдава тренд на намаляване на студентите, кандидатстващи в университета.
– За да бъдете извикан, значи наистина има сериозен проблем?
– Тази длъжност е съществувало до миналата година и сега новото ръководство на ТУ е преценило, че ще е необходимо да бъде възстановена, за да се помогне на университета в усилията му да привлича повече хора към морските специалности.
Всъщност проблемът не се отнася само и единствено за морските инженерни специалности и по-конкретно – специалностите от регулираните професии. Това е проблем на цялото ни висше образование. От една страна той е свързан с намаляващата раждаемост в страната, тоест по-малко са младежите, които се насочват към висшето образование. От друга страна – с желанието на младите хора да получат висше образование извън България, което още един път оказва влияние върху общия контингент млади хора, който след завършване на средно образование остава у нас и иска тук да продължи обучението си.
– Имате ли вече начертана програма?
– Няколко са направленията, в които съм се насочил. Едното от тях е да повишим видимостта на Техническия университет сред морските среди и специално във Варна и крайбрежните региони. Основно там живеят хората, които са свързали целия си живот с морето и с морския бизнес. Другото направление е да помогна, разбира се, до колкото мога, тъй като в ТУ има достатъчно научен потенциал и капацитет, университетът да се обърне към морския бизнес и науката да бъде насочена не само към себе си, а и към нуждите на бизнеса и по възможност за възстановяване на корабостроенето. Да подновим до колкото можем връзките с него и да подпомогнем развитието му. Това е едно желание, една идея, която ако се осъществи ще бъде много добре, тъй като известно е, че корабостроенето у нас значително дръпна назад през последните 20-30 години. От друга страна в градове като Варна, Бургас, Балчик, Каварна и в другите крайбрежни градове живота на хората е свързан с морето и идеята на новото ръководство на ТУ – Варна е да се обърнем към нуждите и на крайбрежните региони. Дали чрез осигуряване на компетентни морски лица за корабите, за морския бизнес, туризма – предлагащ различни атракции за туристите, както и с разработване на проекти и дейности в интерес на развитието на регионите. Това са неща, за които трябва да се мисли и да се работи комплексно.
Също като направление в работата ми е и създаване на възможности, които са в интерес на подготовката на студентите, за да бъдат въвлечени не само в научни, а и в такива приложни проекти, които да им дадат основа за по-добра предварителна подготовка. И в момента, когато излязат от университета да не отидат на пазара да продават на щанда, а действително да бъдат полезни като специалисти.
– Конкретно какво набелязвате?
– Като говорим за едната от посоките, по които вървим, свързана с морските специалности на ТУ – Варна, ще отбележа, че за тяхното популяризиране подготвихме рекламен клип и той върви в YouTube. Развива се много добре и вече има над 2 400 гледания. Същевременно предприехме кампания, насочена към останалите региони на страната за презентиране на възможностите, които предлага университета с определени послания за професионално развитие в морето и морския бизнес. Изтеглихме ги от същия този клип. Определено има интерес към него. Направен е професионално и с голям ефект от специалисти в това направление.
– А как се развиват връзките с морския бизнес?
– Реализираме програма за взаимодействие с бизнеса. Сключени са редица споразумения за сътрудничество с фирми от морската индустрия и продължаваме в тази насока. Много помага на най-вече на студентите ни и е в техен интерес. Впрочем всичко, което се прави в ТУ е насочена към тези, които се обучават, а след това и към морската индустрия. Студентите се подготвят, за да могат да се реализират в бизнеса. Това е връзка, която винаги трябва да съществува.
– И тaзи връзка я осъществявате като съветник на ректора?
– Краткият отговор е – да. Разбира се, не само аз. Подпомагат ме ръководителите на катедри, екипа на морския квалификационен център. Гледаме в една посока с декана на факултет „Корабостроене”, в чийто състав са включени организационно морските специалности, както и ръководството на университета. Това е едно от нещата, с които се занимавам – да възобновим и да подобрим контактите, които и досега са съществували, за да станат по-действащи, по-видими.
– А има ли интерес за такава връзка от страна на морските фирми?
– Определено има интерес, тъй като всеки бизнес търси подготвени кадри. Такова е желанията на ръководството на университета, а и моето, като съветник по морското образование и квалификация, да се опитаме да повишим качеството на подготовка на студентите, за да може да се отговори на нуждите на бизнеса.
– Доста трудна задача!?
– Програмата на ръководството на ТУ е много амбициозна, както и моето желание. В никакъв случай не трябва да се предаваме и трябва да правим най-доброто, което можем. Имаме доста примери на випускници на университета, които вече са изградени специалисти в страната и в чужбина и с тях се поддържат контакти. Те могат да служат като пример за подражание. Не трябва да забравяме, че студентите ни влизат в университета, за да могат да се реализират в последствие и да бъдат полезни на себе си, на семействата и на обществото. Това също е една от посоките, в които работим – да бъдем полезни на Варна, на останалите крайморски общини и на страната ни като цяло.
– С какви инициативи се заемате на първо време?
– Подновихме сключените споразумения с менинговите компании, с кораборемонтни и корабостроителни фирми, насочени към стажа на студентите ни. В техен интерес е да обхванат и част от младежите при нас, които са с български корени, но с чуждо гражданство (например, бесарабските българи). Водим разговори и официална кореспонденция, за да подсигурим стажа на студентите, които са без български лични карти. Това е много добра инициатива, която подехме заедно с ръководителите на катедри. Към момента имаме първоначално положително становище от страна на Български морски флот, че ще бъдат обърнати с лице към нуждите на тези студенти с български корени. Проблемът е, че не всички менингови компании могат да си позволят да осигурят техния стаж. Тъй като корабособствениците са от други държави и имат изисквания към тези компании да провеждат стажа единствено на български граждани, тоест с български лични карти. А тези наши сънародници, родени и отгледани в чужбина заслужават да сме обърнати с лице към родолюбието и желанието да се обучават в страната на техните родители.
– Значи БМФ първи откликнаха на молбата на Техническия университет?
– Така е. Както казах имаме положително становище от БМФ и чакаме то да добие официална форма, за да можем да им осигурим стажа (естествено по възможност), когато дойде времето. Тези студенти са от различни специалности и в различни курсове, така че това няма да натовари нашите партньори. Важното е, че вече е направена първата крачка, остава още малко да извървим. Водят се разговори и с други корабособственици, за да имаме по-голяма вариантност за стажа им.
В момента в ход е кандидатстудентската кампания, за привличане на студенти.
От друга страна, вече се осъществиха няколко проекта в интерес на бизнеса. Проектиране и симулиране на остров Сент Винсент за фирма “Rubis” с последващо симулиране на подход на танкер на терминал, както и практическото пилотиране на място на всеки подход на танкера на терминала при 2,5 м вълна – 2017-2020 г. Предварително симулиране на буксирната операция на подводница „Слава“ и последваща симулация и реално повдигане на подводницата в дока, проведена декември 2019 г.
Разработване на симулация на пристанище Газ Трейд и последващ анализ и оценка на риска от сблъскване на кораб, преминаващ по канала със стоящия на терминала газовоз – февруари 2020 г . Симулация на прехода на специализирана баржа по река Дунав с оценка и управление на риска при превозване на опасни товари от АЕЦ Козлодуй до площадка по поречието на река Дунав – април 2020 г.
Това са проекти изцяло в интерес на бизнеса и продължаваме да сме с готовност за съдействие, както на него, така и морските общини.
– Да се върнем на важния въпрос за бесарабските младежи, защото привличането на сънародници ни от различни диаспори донякъде може да притъпи демографските ни проблеми, а от там и на образованието. Отчитате ли повишен интерес от тяхна страна да учат у нас?
– Бих казал, че има интерес, ако съдим по количеството им, но трябва да призная, че нямам цялостен анализ на студентите с български корени, които се обучават в ТУ. Мога само да кажа, че в различните курсове на трите морски специалности от регулираните професии те са общо 13 човека. Това са младежи, дошли с желание и смятам, че не само трябва да им помагаме, но имаме и дълг към тях. Освен с БМФ вече имаме предварителни разговори с Индустриален холдинг България, който е от малкото корабособственици, които могат да си позволят подпомагане на стажа им. Предстоят срещи и проверка на други възможности с Морска администрация.
Така, че осигуряване на обучението на студентите, промотиране на обучението в ТУ- Варна, неговото отваряне към нуждите на бизнеса и обществеността на Варна и другите морски общини, това са основните цели на моето присъствие в Технически университет Варна.
Вижте още: