Има вероятност дълбачките, използвани за удълбочаване на каналите във Варна, да прокопаят до нужната дълбочина траншеята за полагане на скъсания тръбопровод във Варненското езеро. Това коментира пред Maritime.bg главният инженер на “Хидроремонт ИГ” Христо Николов. Той каза, че за момента това е само възможност, която предстои да бъде обсъдена. В същото време руската дълбачка GLANFORD, участваща в проекта за удълбочаване на каналите, активно драгира зоната във фарватера, през която преминава скъсаният тръбопровод.
Коментарът на Николов идва на фона на нов “епизод”, в който влезе проектът за ремонт на скъсания тръбопровод във водите на Варненското езеро, разкрит от Maritime.bg още през месец март. Припомняме, че при неизвестни и към момента обстоятелства, свързани с движението на плавателните съдове през канала море – езеро във Варна, бе скъсан транспортиращият отпадните води на Аспарухово, Боровец и Галата тръбопровод. Вече месеци хиляди литри фекални води се изливат ежедневно в езерото, а до пет пъти над пределно допустимите норми е количеството вредни и опасни вещества, които пападат в акваторията му.
Последвалият скандал стана причина да изплува и истината за изпълнения преди осем години многомилионен проект, част от който е тръбопроводът, открит от премиера Бойко Борисов. Оказа се, че съоръжението не е лежало на проектната дълбочина от -21 под морското равнище, което щеше да направи технически невъзможно скъсването му от плаващите между езерото и морето кораби. Може да се направи обосновано предположение, че изпълнителите на градежа са спестили от отпуснатите средства и изобщо не са вкопали дългата близо 3 километра тръба.
Преди повече от месец прокуратурата съобщи, че са открити достатъчно данни за извършени престъпления. До момента няма информация за повдигнати обвинения.
Maritime.bg припомня, че без обявяване на обществена поръчка, позовавайки на “рамково споразумения”, Община Варна възложи на пътностроителната фирма “Хидрострой” да ремонтира скъсаната тръба, която пък избра за подизпълнител “Хидроремонт ИГ”. Двете фирми ще получат 1.3 млн. лева. На 27 май т.г., местната община организира пресконференция, на която участва заместник кметът на града Христо Иванов и главният инженер на “Хидроремонт ИГ” Христо Николов. Двамата заявиха пред над 15 представители на медиите, че прокопаването на траншеята, в която ще бъде положена тръбата, ще се осъществи именно от подизпълнителя, който ще положи тръбата на дълбочина над 20 метра под морското равнище. За тази цел в езерото бе поставена и несамоходната самоповдигаща се платформа “Хидро 5”, която бе въоръжена само с грайфер.
От отговор на въпрос на Maritime.bg тогава стана ясно, че проектът за удълбочаване на каналите няма общо с ремонта на тръбопровода.
Вижте какво каза тогава представителят на “Хидроремонт ИГ”:
На въпросната пресконференция стана ясно, че до средата на юли ремонтът трябва да бъде приключен. Подизпълнителите обявиха, че ще се съобразяват с хидро-метеорологичната обстановка и корабния трафик през канала море – езеро.
Два месеца по-късно, през изминалите дни, зам.-кметът на Варна Христо Иванов обяви в интервю за Предаването „Зала Пленарна” по Дарик радио, че ремонтът на авариралата тръба във Варненското езеро ще се забави и няма да приключи в срока.
„Старият тръбопровод вече е изваден, а новите тръби са доставени и заварени. Отлети са утежнители, направени са траншеите от южната и от северната страна извън фарватера. Изчакваме „Пристанища инфраструктура” да изпълни удълбочаването на Канал 1, за да може да се продължи с изкопаването на траншеята в частта на фарватера”, каза зам.-кметът.
По-късно и пресслужбата на Община Варна съобщи:
“Удълбочаване на Канал 1 и Канал 2 по трасето на тръбопровода в езерото извършват от ДП “Пристанищна инфраструктура”. Предвидено е то да бъде изпълнено на ниво 14,75 м за сметка на ДППИ, а след това от фирмата-изпълнител „Хидроремонт“ ще продължат работа до достигане на проектното ниво за полагането на тръбата, съобщи зам.-кметът на Варна Христо Иванов”.
Пред Maritime.bg зам.-кметът Христо Иванов коментира, че не следва да се извършва корекция на финансовите параметри по проекта за ремонт на скъсаната тръба, въпреки че по проекта на ДППИ ще се осъществи сериозно драгиране. “Става дума за два различни проекта. Удълбочаването е за сметка на ДППИ”, обясни той.
Според главния инженер на “Хидроремонт ИГ” Христо Николов, ще бъде изчакано удълбочаването до 14.75 метра по проекта на ДППИ, възложен на “ТСВ” АД, а от последната – на руска компания за драгажни дейности, за да не се извършва двойна работа. “Главната ни цел е да свържем тръбите, за да спре изтичането”, подчерта той.
Междувременно от ДП “Пристанищна инфраструктура” не се ангажираха с обявяване на срок, в който да бъде достигната дълбочината от 14.75 м. в района на фарватера и където ще лежи въпросната тръба.
През миналата седмица Дневник съобщи, че срещу страната ни най-вероятно ще бъде предприета наказателна процедура, тъй като нарушава договора за присъединяване към Европейския съюз и Директивата за пречистване на градските отпадъчни води.