Нов епизод на сагата с тръбата във Варна

Фекалните води на три варненски квартала продължават да се изливат в езерото. Снимка: Стоп кадър, видео, Maritime.bg

Има вероятност дълбачките, използвани за удълбочаване на каналите във Варна, да прокопаят до нужната дълбочина траншеята за полагане на скъсания тръбопровод във Варненското езеро. Това коментира пред Maritime.bg главният инженер на „Хидроремонт ИГ“ Христо Николов. Той каза, че за момента това е само възможност, която предстои да бъде обсъдена. В същото време руската дълбачка GLANFORD, участваща в проекта за удълбочаване на каналите, активно драгира зоната във фарватера, през която преминава скъсаният тръбопровод.

Коментарът на Николов идва на фона на нов „епизод“, в който влезе проектът за ремонт на скъсания тръбопровод във водите на Варненското езеро, разкрит от Maritime.bg още през месец март. Припомняме, че при неизвестни и към момента обстоятелства, свързани с движението на плавателните съдове през канала море – езеро във Варна, бе скъсан транспортиращият отпадните води на Аспарухово, Боровец и Галата тръбопровод. Вече месеци хиляди литри фекални води се изливат ежедневно в езерото, а до пет пъти над пределно допустимите норми е количеството вредни и опасни вещества, които пападат в акваторията му.

Последвалият скандал стана причина да изплува и истината за изпълнения преди осем години многомилионен проект, част от който е тръбопроводът, открит от премиера Бойко Борисов. Оказа се, че съоръжението не е лежало на проектната дълбочина от -21 под морското равнище, което щеше да направи технически невъзможно скъсването му от плаващите между езерото и морето кораби. Може да се направи обосновано предположение, че изпълнителите на градежа са спестили от отпуснатите средства и изобщо не са вкопали дългата близо 3 километра тръба.

Преди повече от месец прокуратурата съобщи, че са открити достатъчно данни за извършени престъпления. До момента няма информация за повдигнати обвинения.

Maritime.bg припомня, че без обявяване на обществена поръчка, позовавайки на „рамково споразумения“, Община Варна възложи на пътностроителната фирма „Хидрострой“ да ремонтира скъсаната тръба, която пък избра за подизпълнител „Хидроремонт ИГ“. Двете фирми ще получат 1.3 млн. лева. На 27 май т.г., местната община организира пресконференция, на която участва заместник кметът на града Христо Иванов и главният инженер на „Хидроремонт ИГ“ Христо Николов. Двамата заявиха пред над 15 представители на медиите, че прокопаването на траншеята, в която ще бъде положена тръбата, ще се осъществи именно от подизпълнителя, който ще положи тръбата на дълбочина над 20 метра под морското равнище. За тази цел в езерото бе поставена и несамоходната самоповдигаща се платформа „Хидро 5“, която бе въоръжена само с грайфер.

От отговор на въпрос на Maritime.bg тогава стана ясно, че проектът за удълбочаване на каналите няма общо с ремонта на тръбопровода.

Вижте какво каза тогава представителят на „Хидроремонт ИГ“:

Част от излъчено на живо видео на БНР – Радио Варна. Цялото излъчено на живо видео, представящо думите на общинари и изпълнители, можете да видите в страницата на БНР – Радио Варна във Facebook.

На въпросната пресконференция стана ясно, че до средата на юли ремонтът трябва да бъде приключен. Подизпълнителите обявиха, че ще се съобразяват с хидро-метеорологичната обстановка и корабния трафик през канала море – езеро.

Два месеца по-късно, през изминалите дни, зам.-кметът на Варна Христо Иванов обяви в интервю за Предаването „Зала Пленарна” по Дарик радио, че ремонтът на авариралата тръба във Варненското езеро ще се забави и няма да приключи в срока.

„Старият тръбопровод вече е изваден, а новите тръби са доставени и заварени. Отлети са утежнители, направени са траншеите от южната и от северната страна извън фарватера. Изчакваме „Пристанища инфраструктура” да изпълни удълбочаването на Канал 1, за да може да се продължи с изкопаването на траншеята в частта на фарватера”, каза зам.-кметът.

По-късно и пресслужбата на Община Варна съобщи:

„Удълбочаване на Канал 1 и Канал 2 по трасето на тръбопровода в езерото извършват от ДП „Пристанищна инфраструктура“. Предвидено е то да бъде изпълнено на ниво 14,75 м за сметка на ДППИ, а след това от фирмата-изпълнител „Хидроремонт“ ще продължат работа до достигане на проектното ниво за полагането на тръбата, съобщи зам.-кметът на Варна Христо Иванов“.

Руската дълбачна GLANFORD, участваща в проекта за удълбочаване на каналите, активно драгира зоната във фарватера, през която предминава скъсаният тръбопровод.

Пред Maritime.bg зам.-кметът Христо Иванов коментира, че не следва да се извършва корекция на финансовите параметри по проекта за ремонт на скъсаната тръба, въпреки че по проекта на ДППИ ще се осъществи сериозно драгиране. „Става дума за два различни проекта. Удълбочаването е за сметка на ДППИ“, обясни той.

Според главния инженер на „Хидроремонт ИГ“ Христо Николов, ще бъде изчакано удълбочаването до 14.75 метра по проекта на ДППИ, възложен на „ТСВ“ АД, а от последната – на руска компания за драгажни дейности, за да не се извършва двойна работа. „Главната ни цел е да свържем тръбите, за да спре изтичането“, подчерта той.

Междувременно от ДП „Пристанищна инфраструктура“ не се ангажираха с обявяване на срок, в който да бъде достигната дълбочината от 14.75 м. в района на фарватера и където ще лежи въпросната тръба.

През миналата седмица Дневник съобщи, че срещу страната ни най-вероятно ще бъде предприета наказателна процедура, тъй като нарушава договора за присъединяване към Европейския съюз и Директивата за пречистване на градските отпадъчни води.

Последни новини

Забраниха корабоплаването край част от „Северен поток“

Датските и шведските власти съобщиха днес, че са установили два теча на синьо гориво от газопровода "Северен поток-1", който преминава по дъното на Балтийско море, свързвайки Русия и Германия, предаде Франс прес. Тази
Прочетете

Пристанище Каварна върху карта на Исак Тирион от 1733 година

Нова карта на Европейска Турция, Нов ръчен атлас, Исак Тирион, 1765 г. Отсечка с Каварна, Пристанище Каварна (Kaverna; Haven van Kaverna). Националната библиотека на Австралия, Канбера (National Library of Australia, Canberra). Исак
Прочетете

Установяват собствеността на лодката с мигранти, заловена край н. Шабла

Териториално отделение – Каварна при Районна прокуратура - Добрич приключи успешно работата по образуваното на 22 септември 2022 година бързо производство по чл. 280, ал. 2, т. 1, т. 3 и т. 4, във връзка с ал. 1 от НК. Към наказателна
Прочетете

Канада отмени COVID мерките за пътуващите

Министерството на транспорта на Канада отмени всички COVID-изисквания за пътуващите. Това обявиха днес от министерството. По-късно през деня круизни компании заявиха задоволство от взетото решение. От PRINCESS CRUISES коментираха в
Прочетете

България и Румъния се договориха за трети мост и удълбочаването на река Дунав

България и Румъния се договориха за трети мост над река Дунав. Инфраструктурното съоръжение ще бъде изградено при Русе - Гюргево. За целта ще бъде подписано споразумение между двете държави. В друг документ те ще регламентират
Прочетете

Нови археологически открития в Черно море

Завършиха подводните и геофизични проучвания в залива до нос Христос и м. Каваци южно от гр. Созопол. Проучванията се проведоха в два етапа. Първият през м. юни, а втория през м. септември 2022 г. с финансовата подкрепа на
Прочетете

Във Варна ще се проведе първото издание на High-Tech Summit for the Black Sea

Във Варна ще се проведе първото издание на High-Tech Summit for the Black Sea.  Форумът ще събере инвеститори, иноватори, изследователи и представители на бизнеса от секторите на синята икономика с цел да се подпомогне изпълнението
Прочетете

Президентът на К-Line посети Морско училище

Президентът и главен изпълнителен директор на К-Line RoRo Ship – Ейджи Кадоно, посети ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, заедно със своя екип. Гостите от Япония бяха придружени от к.д.п. Андриан Евтимов – управител на „Старгейт маритайм“, която е
Прочетете

С над 1 млн. лева Морска администрация постига изискванията на международните инструменти по…

До 1 099 667 лева ще осигури Изпълнителна агенция "Морска администрация" за обществена поръчка за избор на изпълнител за консултантска услуга, предоставяна от външна страна, целяща да осигури на ръководството на ИАМА постоянна
Прочетете

Стоян Новаков: Продължаваме Промяната има конкретни предложения за решаване на проблемите в морския…

Българска морска камара започна серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври. Maritime.bg публикува без редакторска намеса предоставената от
Прочетете

Последни новини

България и Румъния се договориха за трети мост и удълбочаването на река Дунав

България и Румъния се договориха за трети мост над река Дунав. Инфраструктурното съоръжение ще бъде изградено при Русе - Гюргево. За целта ще бъде подписано споразумение между

С над 1 млн. лева Морска администрация постига изискванията на международните инструменти по безопасност на корабоплаването

До 1 099 667 лева ще осигури Изпълнителна агенция "Морска администрация" за обществена поръчка за избор на изпълнител за консултантска услуга, предоставяна от външна страна,

Стоян Новаков: Продължаваме Промяната има конкретни предложения за решаване на проблемите в морския бранш

Българска морска камара започна серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври.

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент