Заявено е намерение за откриване на нова контейнерна линия в Пристанище Варна. Тя ще се обслужва от иранския контейнеровоз ARTENOS (IMO: 9283021), собственост на базирана в Техеран компания, която е вписана в списъците за санкции на Съединените американски щати.
“Агентът на кораба ни информира, че кораб ARTENOS има намерение да посети на 10.08.2020 г. пристанищен терминал Варна – Запад за извършване на товаро-разтоварни дейности на контейнерен терминал”, заявиха в изпратени по имейл отговори от ДП “Пристанищна инфраструктура”.
Агент на плавателния съд, очакван във Варна, е фирмата “Мир шипинг”, според предоставените от ДППИ данни. Справка на Maritime.bg установи, че едноличен собственик на дружеството е гражданката на Украйна Инна Шпилко.
“До настоящия момент няма официално открита процедура за пристигане на кораба”, добавиха от Пристанищна инфраструктура.
До редакционното приключване на материала не бяха получени отговори на изпратените до пресцентъра на “Пристанище Варна” ЕАД въпроси.
От Министерството на външните работи съобщиха пред Maritime.bg, че на територията на страната се прилагат ограничителните мерки от ООН и ЕС, които са правно задължителни за националните институции и за българските физически и юридически лица.
“Понастоящем няма ирански корабни дружества и плавателни съдове, които да са обект на ограничителни мерки от страна на ООН или на ЕС. От 16 януари 2016 г. санкционираните дотогава корабни компании на Иран и техни плавателни съдове бяха заличени от санкционните списъци на ЕС срещу Ислямската република”, подчертаха от МВнР.
С оттеглянето на САЩ от Съвместния всеобхватен план за действие (СВПД) през май 2018 г., действието на всички суспендирани американски санкции спрямо Иран беше възстановено през ноември 2018 г., като американската администрация приема и нови ограничителни мерки, които могат да засегнат права и интереси на физически и юридически лица извън американска юрисдикция („вторични“ санкции или санкции с извънтериториално действие).
Решението за налагане на вторични санкции е на американската администрация.
“Важно е да се отбележи, че ЕС, чието законодателство има задължителен за държавите-членки и техните граждани характер, продължава да се придържа към взетите на 16 януари 2016 г. решения. Предприети са и действия, които да предоставят защита на юридическите и физически лица от ЕС”, допълниха още от МВнР.
“Към момента се въздържаме от коментар”, заявиха на свой ред пред Maritime.bg от Посолството на САЩ в България, отговаряйки на запитване дали е възможно налагане на санкции на пристанището или неговото ръководство, свързани с обработката на въпросния плавателен съд. Подобни случаи вече са известни в международната морска индустрия.
Вижте още по темата: