Година след като бе задържан в междуобщностни води балчишкият риболовен кораб на капитан Христо Спасов се завърна в България. През цялото време риболовният бранш в страната изразяваше своето недоумение за случилото се. Maritime.bg припомня, че румънските гранични власти задържаха кораба по подозрения, че е извършвал неправомерен улов в румънски териториални води. Задържането на плавателния съд е първи подобен казус между двете съседни страни.
Maritime.bg бе първата българска медия, която отиде до гранично-полицейското поделение в Мангалия. Освен, че неговият началник не посочи никакви причини за задържането, той заяви още тогава, че за него то най-вероятно не е извършено според европейските норми. След няколко неуспешни опита и огромен натиск, румънските граничари склониха да срещнат нашия екип с Христо Спасов. Двадесет дни след ареста той коментира пред Maritime.bg, че задържането е абсолютно неправомерно. Спасов изрази своите притеснения, че плавателният съд ще бъде оставен на произвола и ще бъде ограбен, днес неговите страхове вече бяха потвърдени. По думите му от риболовния кораб липсва оборудване, а щетите, които са нанесени върху бизнеса му са убийствени.
На посрещането присъства и министърът на земеделието Мирослав Найденов. В отговор на въпрос на Maritime.bg дали знае за колко време е решен казус с турски риболовци, задържани в същото поделение, Найденов заяви, че няма информация. Той изтъкна работата на повереното му министерство, като коментира, че не е министър на външните работи и не може да каже защо има толкова фрапираща разлика. “Да скоча сега в морето ли?”, контрира въпроса министърът. Maritime.bg припомня, че турски риболовци бяха задържани в същото поделение по същото обвинение. В техния случай обаче, Граничната полиция на южната съседка изпрати катер, който прибра рибарите след по-малко от 24 часа след тяхното задържане.
http://www.maritime.port.bg/wp-content/uploads/2012/04/miroslav-naidenov-riboloven-korab.mp3
[oqeygallery id=27]
Единственият държавен служител, който реагира своевременно бе кметът на Каварна – Цонко Цонев, който оказа пълно съдействие на риболовците. Последваха десетки обещания на различни държавни институции. Още тогава Явор Недев, в качеството си на директор на ИАРА заяви пред Maritime.bg, че България ще протестира в Букурещ и Брюксел. Последваха протести и затваряне на ГКПП – Дуранкулак. Риболовци поискаха оставката на министър Найденов, а впоследствие и след редица срещи, той застана на тяхна страна, за да може днес да заяви, че именно работата на неговия екип е довела до успешното връщане на кораба.
За съжаление сагата все още не е приключила, румънският съд в Констанца върна делото на първа инстанция. Тепърва се очаква гледане на делото и отпадане на всички обвинения срещу капитан Христо Спасов.
Maritime.bg – България