Корабоплаването бавно се възстановява от икономическата криза, предизвикана от пандемията на коронавирус COVID-19, но в същото време ситуацията със смените на екипажи не изглежда толкова добра, заяви в интервю пред Maritime.bg к.д.п. Александър Калчев, изпълнителен директор на „Параходство Български морски флот“ АД.

Кап. Калчев, пандемията от COVID-19 засегна сериозно морската индустрия. Как се отрази последвалата я икономическа криза за бизнеса на „Параходство Български морски флот“ АД?
– Кризата не е отминала напълно, продължаваме да се борим с ефектите от нея. За „Параходство Български морски флот“ АД най-трудни бяха месеците април, май и юни. Тогава отчетохме срив от близо 50% както на превозените товари, така и на навлата. Пазарът достигна по-ниски нива от отчетените през 2016 г. Беше истинско предизвикателство за целия мениджърски екип на компанията да преминем през този период, но смятам, че вече се вижда светлина. Положително е, че БМФ развива своята дейност в сегмента на корабите за насипни товари, който не е сред най-засегнатите като тези на пътническите кораби и контейнеровозите. Състоянието на шипинга е пряко свързано с това на глобалната икономика, а вече се наблюдават някои положителни тенденции, които ни карат да гледаме оптимистично към идните месеци и години.
Толкова оптимистично ли гледате към проблема със смените на корабните екипажи?
– Това е може би най-негативният ефект за индустрията, причинен от COVID-19 пандемията. Разпространяваната информация за очаквана втора вълна на пандемията води към предположение, че ситуацията ще се влошава. Не, не гледаме оптимистично. Много държави вече наложиха допълнителни рестриктивни мерки, практически в голяма част от пристанищата смени са невъзможни. В допълнение на този проблем, стоварил се върху шипинга, наблюдаваме абсолютно недобросъвестно използване на ситуацията за генериране на печалби. Това допълнително ограничава възможностите за излизане от тази криза.
Имате ли кораби с екипажи с изтекли договори?
– Да, към настоящия момент имаме един кораб със забавени смени. Там моряците са от 8-9 месеца на борда му. Компанията, заедно с компетентните български власти, както и тези в Сингапур, положи всички възможни усилия за смени. Сингапур ни разреши да сменим само двама моряци, които са на борда на кораба от 12 месеца. Това, че останалите мъже от екипажа не са били 12 месеца от датата им на качване попречи за тяхната смяна. Ситуацията с въпросния ни екипаж е пряк пример за отделните рестриктивни мерки, налагани в държавите, но и за и продължаващата липса на единно решение, приложимо в глобален мащаб. От самото начало на пандемията, БМФ прави наистина абсолютно всичко, за да бъдат сменяни екипажите. Това остава ключов приоритет.
Получихте и последния нов съд от серията 45 500-тонни бълкери, как ще продължи обновяването на флота на параходството?
– Програмата за обновяване на флота не приключва с последния от серията 45 500-тонни кораби за превоз на насипни товари, проект, правен във Финландия и съвместно с БМФ. Още през миналата година анонсирахме, че са подписани договори за строителство на серия от 4 нови кораба тип лейкър с дедуейт 31 800 тона. Очаква се тяхното строителство да започне през следващия месец. Приемането на първите два от тях във флота на БМФ се планира за 2021 г., а третият и четвъртият – година по-късно. В момента „Параходство БМФ“ експлоатира кораби с общ тонаж от около 1 250 000 т. при средна възраст под 8 години, което никога досега не е постигано в историята на компанията и ни поставя в една изключително добра позиция на пазара.