Насочват още пари за подкрепа на риболовния флот

До 8 септември се очаква решението по предложеното повторно отваряне на мерките за финансова подкрепа на сектор „Рибарство” за преодоляване последствията от пандемията COVID-19, научи Maritime.bg

Снимка: Christo Anestev | Pixabay 

За втори път ще бъдат отворени мерките за подкрепа на сектор „Рибарство”, заради COVID-19, като този път финансовата помощ е насочена към риболовния флот със загуби от пандемията. В момента тече процедурата и след като членовете на комитета за наблюдение дадат своето становище на предложението до тях от управляващият орган по програма „Морско дело и рибарство” за преразпределяне на бюджета по трите мерки за борба с пандемията, официално ще бъде даде старта. Срокът, в който комитетът за наблюдение трябва да излезе със своето становище е до 8 септември, съобщиха пред Maritime.bg от ведомството.

В случая не става дума за наливане на нови средства, а само да преразпределение на съществуващия бюджет по трите мерки, който е общо 17 млн лв. Оказа се, че вече има почти на 100 процента изпълнение на мярката,която компенсира риболовния флот, а по други  остават неусвоени сериозни суми. Проблемът е обсъден заедно с бранша, след което управляващият орган сега излиза с предложението си до комитета за одобрение част от неусвоените пари да отидат по мярката за временно преустановяване на риболовните дейности заради Covid-19. Няма друг механизъм, който да използват по регламента без да го изменят, коментират експерти.  Могат само да използват на възможността за адаптиране на вече съществуващите мерки по регламента.

По повод на тази новината, ето какво заяви пред Maritime.bg д-р Йордан Господинов, изпълнителен директор на АПРП „БГФИШ”:

„Инициативата е на дирекция „Морско дело и рибарство” на МЗХГ- такава беше и предварителната договорка с бранша: ако не бъдат изразходвани средствата мерките ще бъдат отворени втори път. Впрочем тази промяна се прави, след като още в началото на пандемията МЗХГ беше първото, което откликна, за да подпомогне сектора. И с нашето съдействие на бранша реакцията беше много бърза. Станахме първата страна- членка на ЕС, която получи нотификация от ГД „Морско дело и рибарство”  за одобрение на изменение на програмата. В нея бяха включени предложените от България три извънредни мерки за подкрепа на най-засегнатите от сектор „Рибарство и аквакултури” с общ бюджет 17 млн. лв.  Браншът и министерството се разбрахме за мярка „Временно преустановяване на риболовна дейност” да бъдат заделени 2 035 000 лв,  за другата –  подкрепа на сектор „Аквакултури” – 10 530 000 лв и  по третата мярка-  преработката на рибни продукти- 3 500 000 лв. Максималния размер на отпуснатата помощ е до 80 000 лева, като от нея ще могат да се възползват само онези, които работят на светло. Крайният срок за подаване на проекти и по трите мерки изтече на 3 юли т.г.”

По думите на браншовика след като приключил приема на проектите, се видяло, че половината от заделените средства няма да бъдат реализирани. Това било стресиращо, както за администрацията, така и за бизнеса. Защото от една страна немалко кораби, лодки, ферми и фабрики не могат да получат тавана на финансовата помощ (80 000 лв), а от друга – остават неусвоени средства по програмата. И най-доброто, което можело да се случи в този момент е пренасочването на пари от мерките, с по-малка усвояемост, каквато например е за  аквакултурите.

Оказало се, че някои фирми за аквакултури са регистрирани по закона, но не отчитат обороти и така не могат да покрият изискванията за определен спад от пандемията, за да кандидатстват за финансова помощ по програмата. Имало и други проблеми. 

Докато при риболовния флот всичко е на светло.  Едно от изискванията към него е да има 120 риболовни дни в рамките на последните две календарни годни. Или ако през едната е бил на ремонт, на практика му се получават средно по 60 дни за 12 месеца, което е нищо за един кораб. 

Официалните статистически данни на МЗХГ за периода от началото на пандемията до месец май, показват 37 на сто спад в броя на корабите, които излизат на риболов и до 70 процента на улова. 

Браншът като цяло продължава да търпи сериозни загуби от пандемията. Не всички успяха да получат финансова подкрепа и остават разочаровани. Това се отнася най-вече за стотиците регистрирани рибовъдни ферми – много от които имат малък производствен капацитет и реализират съвсем скромни обороти. Нещо, което не им дава възможност да кандидатстват по програмата тази година. Едно от изискванията е да имат поне 20 на сто намаление на оборота, а при половината от тези фирми  годишният оборот е едва 10-20 хил. лева през миналата година.

Какъв спад на производството и каква финансова помощ могат да очакват по програмата, за което трябва да подготвят цял набор от документи?

Очаква се подпомагането по COVID-кризата да продължи и догодина, коментира д-р Господинов. Сега то се прави за първи път, което е стимул за онези, които си плащат данъците и осигуровките, тоест винаги са на светло. И точно те догодина отново ще могат да се възползват от финансовата подкрепа. А онези, които остават в сивата икономика и правят дъмпинг на пазара, държавата не може със силови мерки да извади на светло. Защото тя не може да контролира някой, който никъде не е регистриран и стоварва улова си на нерегламентирани места – коментира д-р Господинов.

Той се надява още преди напредване на есента всички, на които проектите са одобрени, да получат парите си.

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент