На 4 август плаващият под флага на Дания танкер MAERSK ETIENNE (IMO: 9274642) е насочен от Морския спасително-координационен център на Малта към бедстващ плавателен съд във водите на Средиземно море. Екипажът на танкера установява местоположението му. Оказва се, че става дума за малък дървен риболовен съд. На борда му има 27 мигранти от Африка, сред които бременна жена и дете.
Бедстващите мигранти са прехвърлени на датския танкер, който е построен през 2004 г. и има дедуейт 36 941 т. Моряците оказват пълно съдействие на всеки от приетите на борда мигранти. Сред тях няма пострадали или лица, изискващи спешна медицинска помощ.
Последва отказ на Малта да приеме танкера в свое пристанище. Официално местните власти обосновават решението си с въведените мерки срещу разпространението на коронавирус COVID-19. Всъщност подобни действия се превърнаха в нова норма за Средиземноморието. Страни като Испания, Италия и Малта, които са на първата линия на мигрантските потоци към Европа, многократно досега отказваха да приемат спасени в морето бедствали мигранти.
Вече над месец екипажът на танкера е въвлечен в изключителна ситуация, поставяща пред огромно изпитание търпението на моряците и превърнала се в практическо прехвърляне на горещия картоф между правителства и дипломатически мисии, но без реален изход.
Вчера ситуацията на танкера ескалира.
Моряците трябваше да проведат повторна спасителна операция и то непосредствено край бреговете на острова. Трима души от 27-те спасени мигранти са скочили зад борда на танкера, опитвайки да достигнат бреговете на островната република. Това е поредното изпитание за екипажа на кап. Владимир Йерошкин, който наскоро определи случващото се на кораба като “истински кошмар”.
“Това е едно от основните правила в морето. Винаги да се оказва съдействие на бедстващи. Винаги сме го правили и ще продължаваме да го правим. Изпълнихме своето задължение, своя дълг, като корабна компания. Време е властите да изпълнят своя дълг и да намерят решение. Липсата на отговор на настъпилата ситуация изпраща погрешни сигнали към хората от търговското корабоплаване”, заяви в скорошно интервю Томи Томасен, технически директор на Maersk Tankers.
Видео:
Международната морска камара, както и много други неправителствени организации, изразиха своята загриженост за ситуацията на танкера, отправяйки призиви към властите в Малта за незабавна намеса. “Корабоплаването приема своите сериозни правни и хуманитарни задължения за помощ на бедстващите в морето хора”, коментира генсека на организацията Гай Платен. “Време е държавите да изиграят своята роля”, подчерта още той.